Geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door River87, 22 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. River87

    River87 Fanatiek lid

    28 nov 2016
    1.315
    1.063
    113
    Hallo dames,
    Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwhuis gekocht en zijn ook bezig zwanger te worden.

    Nu willen we geregistreerd partnerschap zodat alles goed geregeld is en om kosten te besparen die we liever in ons huis stoppen willen we dit op maandagochtend gratis doen. Wel naaste familie en iets van high tea of brunch erna o.i.d.
    Maar nu vroeg mijn vriend doen we ook ringen? Geen idee hoort dat? En ben je nu ook met als bij trouwen man en vrouw?

    Ik wil zoieso later ook nog gewoon echt trouwen hoor hihi.
    Maar benieuwd naar hoe jullie dat hebben gedaan of hoe jullie t zien.
     
  2. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Het maakt niet uit wat hoort, het gaat er om wat jullie willen.

    Als je ringen wil kan dat natuurlijk prima.
    En uiteraard mag je hem je man noemen daar hoef je niet officieel getrouwd voor te zijn.

    Een geregistreerd partnerschap is volgens mij precies hetzelfde als trouwen, alleen ben je officieel 'geregistreerd partners' in plaats van 'echtgenoten'.
     
  3. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Je kan het natuurlijk zo gek makenals je zelf wil. Maar ringen horen volgens de traditie echt bij een bruiloft en het elkaar man en vrouw noemen ook.

    Maar als jij je er prettig bij voelt, gewoon doen.
     
  4. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja je bent eigenlijk gewoon man en vrouw daarna! Let op: je hebt dan dus ook gemeenschap van goederen en je deelt vanaf dat moment alles: je vermogen/schulden etc. Alles wat er is en nog gaat komen!

    Belangrijk verschil met trouwen: als jullie een kindje mogen krijgen dan moet je man nog wel erkennen, dat hoeft bij trouwen niet.
    Ander verschil: je kunt zonder rechter scheiden, tenzij je kinderen onder de 18 hebt.
     
  5. Boedah

    Boedah Niet meer actief

    Volgens mij klopt dit niet hoor,
    Geregistreerd partnerschap staat gelijk aan het huwelijk, dus je kindje is automatisch al erkend door je partner.
     
  6. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Je hoeft bij een geregistreerd partnerschap niet te erkennen hoor.
    Wij hebben geregistreerd partnerschap gedaan toen ik zwanger was. Zodat het voor de baby goed geregeld is en we allemaal dezelfde achternaam hebben. Wij hebben het ook gratis gedaan en dan daarna met de naaste familie koffie en taart en 's avonds met z'n allen uit eten.

    Wij hadden wel ringen maar wij willen verder niet meer trouwen Als je nog wilt trouwen zou ik geen ringen doen.

    Je moet trouwens ook getuige hebben en in 'ondertrouw' door een formulier via site van de gemeente in te vullen.
     
  7. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Voor sommige pensioenregelingen zit er wel verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap, dus wel even checken.

    Ook goed om te weten: een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt vaak in een kantoortje gedaan, zonder praatje ofzo erbij. Je kunt waarschijnlijk geen 10 mensen meenemen, alleen de getuigen. Dit verschilt wel per gemeente dus ook even checken!

    Verder gefeliciteerd met jullie nieuwe huis en succes met zwanger worden :)
     
  8. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Het is gelijk aan het huwelijk. Dat betekent ook dat je als je later nog een keer wil "trouwen" dat je dan je geregistreerd partnerschap voor de wet officieel om moet laten zetten naar een huwelijk.

    Je kan evt ook gratis voor de wet trouwen. En dan kan je later alsnog groot feest geven met jurk, kerkelijk huwelijk, ringen, geloften, feest enz.

    1 groot verschil: in het buitenland (bijna alle landen) kennen ze geen geregistreerd partnerschap en wordt het niet gelijkgesteld met het huwelijk. Je bent in het buitenland dus officieel nog steeds vrijgezel :).
     
  9. River87

    River87 Fanatiek lid

    28 nov 2016
    1.315
    1.063
    113
    Thnx voor de reacties hoop info hihi :)
    Denk dat ik dingen zou bewaren voor huwelijk.
    Volgens mij is idd kind dan al erkend dus dat is ook fijn.

    Hier is het wel in een zaaltje en kan je wat mensen meenemen wordt alleen echt naaste familie denk. Dus wel klein hoor verder.
    Het is ook voor met t huis straks mocht 1 van ons overlijden wat hopelijk nog lang niet gebeurd maar stel.. dat de ander er dan kan blijven en alles goed geregeld is.
     
  10. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Jullie hebben gelijk inderdaad, dat punt van erkenning is gewijzigd 3 jaar geleden! Excuus :)
     
  11. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Het geregistreerd partnerschap is ontstaan doordat een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht in eerste instantie niet was toegestaan. Met geregistreerd partnerschap kon dit wel. In heeeel veel Europese landen is een geregistreerd partnerschap ook rechtsgeldig maar in Italië bijvoorbeeld niet. Daar ben je dan officieel nog vrijgezel.
     
  12. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Heb je je er al in verdiept wat het zou betekenen om het anders te doen ;)?

    Hier een huis gekocht en nu zwanger maar geen geregistreerd partnerschap of huwelijk hoor.

    Voor het huis was een samenlevingscontract voldoende. Kon meteen met overdracht huis geregeld worden bij de notaris en dan is alles gedekt rondom overlijden e.d. En voor de baby moesten we 10 min naar de gemeente om te erkennen en achternaam vast te laten leggen.

    Als je uiteindelijk wilt trouwens zou ik er persoonlijk voor kiezen om dat gewoon tzt te doen en nu geen geregistreerd partnerschap. Volgens mij is het omzetten van een partnerschap naar huwelijk namelijk mee gedoe dan wat je nu moet regelen voor een huis en eventueel een kindje.
     
  13. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113

    Wij moesten dat nog wel toen ik 11 jaar geleden zwanger was van de oudste. Het is ons tenminste nooit gezegd op het gemeentehuis dat mijn man haar niet hoefde te erkennen omdat we toen een geregistreerd partnerschap hadden. Maar ja regels veranderen natuurlijk
     
  14. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik snap niet zo goed waarom iemand nu geregistreerd partnerschap aan zou willen gaan om vervolgens op een later moment nog eens gaan trouwen. Tenzij je op dat later moment met een ander wilt gaan trouwen dan met degene met wie je nu een geregistreerd partnerschap aan wilt gaan.
    Ik krijg er een hoog spek en bonen gevoel bij, maar goed... Als jij er blij van wordt ;)

    @ Iemand schreef dat een samenlevingscontract bij de notaris ook voldoende is... Ik zou er nog wel even een testament dan bij gaan doen. Daarmee voorkom je in geval van overlijden dat dan de helft van het huis van de wettelijk erfgenamen van je vriendje (veelal je schoonouders :p) wordt.
    Plus uiteraard als er kinderen komen dat er dan erkend en gezag geregeld moet worden. In nl zowel het geval als huwelijk als bij partnerschap is dat allemaal wel direct geregeld.

    PS. Mocht het trouwens niet lukken om zwanger te raken en je gaat over op adoptie dan baal je wel dat je geregistreerde partnerschap voor vele landen geen enkele betekenis heeft en je dan in sommige gevallen eerst nog een bepaalde wachttijd hebt nadat je je partnerschap hebt omgezet. Natuurlijk is adoptie wel heel ver vooruit-doemdenken ;)
     
  15. Keiblij

    Keiblij Actief lid

    5 nov 2011
    308
    261
    63
    Wij werden geregistreerd partner toen ik zwanger was van onze eerste. Voor ons op dat moment een logische keuze: we wilden allebei graag dat iedereen dezelfde achternaam zou hebben. Daarnaast voelde het voor ons alsof alles dan beter geregeld was voor onze kinderen. Dit laatste kun je op verschillende manieren doen overigens. We willen allebei graag ook echt trouwen, maar pas als de kinderen het bewust mee kunnen maken. Het was bij ons echt een bijzondere dag. We hadden ringen, een leuke ambtenaar, onze belangrijkste familie was aanwezig en we hebben het afgesloten met een borrel en een diner. Ik had geen witte jurk. Vond mezelf ook niet echt mooi zwanger, dus die jurk wilde ik echt bewaren tot het trouwen. Iedereen viert deze dag anders. Doe waar jullie je goed bij voelen!
     
    River87 vindt dit leuk.
  16. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ik schreef dat. Maar een testament is niet nodig want dat wat jij omschrijft is nu precies wat er in dat samenlevingscontract wordt geregeld ;). Namelijk dat bij overlijden van de een het huis naar de ander gaat en niet naar de wettelijke erfgenamen. Tenzij je tegelijk of binnen en bepaalde periode na elkaar overlijdt dan gaat de helft naar de ene erfgenamen en de helft naar de anderen.
     
  17. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Misschien zijn de regels dan veranderd, maar in 2008 moesten wij het nog apart van elkaar regelen.

    Trouwens, wat je als je ongehuwd samen bent ook los dan moet regenen... Bij het pensioenfonds doorgeven dat jullie elkaar aanwijzen als gerechtigde.
     
  18. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Dit klopt volgens mij niet, volgens mij is het omgezet in standaard op huwelijksevoorwaarden, maar wellicht is dat alleen met een huwelijk zo?
     
  19. Tessmv3

    Tessmv3 Lid

    19 okt 2017
    15
    5
    3
    Vrouw
    #19 Tessmv3, 22 okt 2017
    Laatst bewerkt: 22 okt 2017
    Dit klopt niet. door een samenlevingscontract aan te gaan wordt je niet elkaars erfgenaam. Dit is helaas alleen te regelen via een testament naast je samenlevingscontract, een geregistreerd partnerschap of trouwen.
     
  20. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    #20 manaolana, 22 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2017
    Nee klopt dat je niet elkaars erfgenaam wordt. Dat zeg ik ook niet. Wat er geregeld wordt is dat bij overlijden het huis (en verder niets) naar de andere partner gaat. Je hoeft dus géén testament op te laten maken als dat het enige is wat je zou willen regelen. Ik ben én jurist en heb onlangs via de notaris een dergelijke samenlevingscontract afgesloten dus weet het heel zeer zeker.

    Edit: heb nog even de officiële benaming opgezocht, het heet een verblijvingsbeding (https://www.judex.nl/rechtsgebied/overlijden_%26_nalatenschap/samenleven-en-samenlevingscontract/artikelen/620/samenlevingscontract-en-overlijden-.htm)
     

Deel Deze Pagina