ziek binnen verloftijd maar niet door zwangerschap..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door imke, 20 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. imke

imke Actief lid

26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Weet iemand hoe het zit met zwangerschapsverlof en ziek worden. Ik wek door tot 36 weken maar voel me vandaag helemaal niet lekker. Nu is het zo dat als ik me ziek meld vanwege de zwangerschap..dat ik dan ook een week minder verlof krijg! Maar als ik gewoon een griepje onder de leden heb, geldt dit dan ook?Of kom ik dan in de 'normale' ziektewet?

Groetjes

2. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Als je nog niet met verlof bent valt het volgens mij onder de reguliere ziektewet..

3. MissMac1973

MissMac1973 Actief lid

3 mrt 2007
    244
    0
    0
    self employed
    Hoorn
    Volgens mij als je in de ziektewet komt vanwege je zwangerschap krijg je gewoon 100% uitbetaald en gaat er niets van je verlof af hoor, en als je 'gewoon' ziek bent krijg je 70% van je laatstverdiende loon betaalt, ook zonder consequenties voor je verlof... Tenminste zo was het vroeger wel iig.. toen ik nog voor een baas werkte...Hoe het nu is weet ik niet, werk al jaren voor mezelf..

Groet Hilde

Groet Hilde

4. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ja inderdaad!

Ik ben namelijk al bijna 3 maanden ziek thuis door mijn zwangerschap. Maar er gaat niks van mijn verlof af hoor ;) en ik krijg 100% uitbetaald

zou wel heel gek zijn.

5. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Hoi,

Ik heb dit even voor je opgezocht op de site van het UWV aangezien die jou verlof uitbetalen:

Bent u ziek wegens zwangerschap of bevalling? Dan kunt u een Ziektewetuitkering krijgen van UWV. Vóór of aansluitend aan uw verlof. Bent u ziek in de periode van zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot de gekozen ingangsdatum van het verlof, dan tellen deze ziektedagen mee voor de termijn van minimaal zestien weken bevallingsuitkering, ongeacht de oorzaak van de ziekte. Uw verlof zal in dat laatste geval eerder afgelopen zijn.
    Uw werkgever vraagt deze uitkering voor u aan bij UWV. Dat doet hij uiterlijk drie dagen na de eerste ziektedag. De Ziektewetuitkering bedraagt ongeveer 100% van het salaris (uw gemiddelde inkomen in de referteperiode van een jaar voordat u ziek bent geworden). U merkt daar weinig van: u ontvangt tijdens uw ziekte gewoon uw salaris. Dit moet uw werkgever dan wel bij de aanvraag van de uitkering aangeven. Uw werkgever kan er ook voor kiezen dat de uitkering rechtstreeks aan u wordt overgemaakt.

Volgens mij gaat dus helaas je verlof nu wel eerder in... zie het stukje dat ik onderstreept heb...

6. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Ik denk dat wat zij bedoeld is dat je dan ipv met 36 weken met verlof moet je met 34 weken met verlof moet als je ziek bent en ben bang dat het moeilijk te "bewijzen" is dat het een niet aan zwangerschapsgerelateerde ziekte is, maar ja daar weet ik ook niet het fijne van..

7. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Nog even een aanvulling. Er gaat dus niets van je verlof af, je krijgt gewoon je 16 weken maar je verlof begint dus 1 week eerder.

Ik zit namelijk helaas al een tijd in de ziektewet omdat ik erg vaak flauwval. Ik werk in een tbs-kliniek en dat is nou niet echt de meest geschikte plek om te werken gezien mijn klachten. Onlangs heb ik van het UWV een brief gekregen dat wanneer ik ziek blijf tot aan mijn verlof, mijn verlof in gaat 6 weken voor de uitgerekende datum en niet 5 weken zoals ik zelf zou willen.

8. MissMac1973

MissMac1973 Actief lid

3 mrt 2007
    244
    0
    0
    self employed
    Hoorn
    Dus met andere woorden; je krijgt niet een week minder verlof maar het wordt gewoon opgeschoven, naar een eerdere verlof opname.. ;)

9. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    als je niet ziek bent door de zwangerschap, dan valt het onder de normale ziektewet, tenminste bij mij op het werk...

10. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik werk vanaf 31 weken met halve dagen ivm de zwangerschap.
    Er gaat dan idd niets van je verlof af, maar dan ga je wel automatisch vanaf week 34 met verlof. Je mag dan niet door werken tot 36 weken.
    Ben je ziek vanwege een griepje dan maakt dat niets uit en mag je ook gewoon door werken tot 34 weken.

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

je verlof gaat dan 6 weken voor uitrekendatum in.

ik heb van de week nog gesproken met UWV, en die zeiden me dat ik gewoon 10 weken na de bevalling heb. ik ben al thuis vanaf februari!

dus je hebt minimaal 10 weken verlof na de bevalling. hoelang je ook ziek bent van te voren!

12. imke

imke Actief lid

26 sep 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Nou bedankt allemaal. Het ging mij erom dat ik inderdaad graag tot 36 weken door werk, zodat ik 12 weken 'over' heb na de bevalling. Maar als ik een 'gewoon' griepje heb die niet zwangerschapsgerelateerd is begrijp ik dat ik gewoon 12 weken verlof krijg na mijn bevalling en niet maar 11 omdat ik met 35 weken al stop met werken..Dan zou ik dus 1 week in de ziektewet zitten (volgende week) en daarna mijn verlof ingaan. Dat zou anders geweest zijn als mijn ziekte wel zwangerschapsgerelateerd zou zijn want dan zou mijn verlof meteen ingaan en ik maar 11 weken verlof hebben na de bevalling. Zo zeg ik het goed toch?
    Gaat overigens al beter, denk dat het gewoon een flinke verkoudheid is waarmee ik volgende week mijn laatste week voor het verlof nog wel kan uitzingen op mijn werk!

Groetjes!

13. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Imke,

Als jij 5 weken voor je uitgerekende datum een week ziek bent (maakt niet uit wat voor reden, dus zwangerschap of niet) en je zou normaal 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof gaan dan gaat je verlof helaas dus wel al die week ervoor in. En dan heb je dus idd een week minder na je bevalling (als je op je uitgerekende datum bevalt tenminste).
    Dus het maakt in die periode niet meer uit met welke reden je ziekmeldt.

Als je 6 weken van te voren ziek zou worden voor een week en dan weer beter meldt volgens mij gaat dan je zw. verlof wel 4 weken van te voren in.

Groetjes Daphne

14. landa78

landa78 Bekend lid

1 mrt 2007
    559
    0
    0
    Zoals Daphne zegt klopt het.

Deel Deze Pagina