Nieuwsbericht Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 28 september 2012 Consumenten die gerookte zalm in hun koelkast en vriezer hebben liggen, wordt geadviseerd na te gaan of deze veilig is voor consumptie. Uit controles van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat er een partij op de markt is die besmet is met de salmonellabacterie. Het gaat om gerookte zalm die ondermeer verkocht is door de Albert Heijn, de Aldi en de supermarkten die opereren onder de inkooporganisatie SuperUnie. De risicovolle gerookte zalmproducten zijn te herkennen aan een ovaal beeldmerk op de verpakking (zie afbeelding). Als deze de aanduiding EL-41A82EC of NL-6115EG heeft, wordt consumenten geadviseerd deze gerookte zalm niet te eten. Alle producten zijn afkomstig van visfabrikant Foppen, die op aanwijzing van de NVWA vrijdag 28 september is gestart met een zogenoemde recall om alle producten uit de schappen te halen. Omdat de fabrikant levert aan grote supermarkten, betekent dit dat het merendeel van de gerookte zalm uit de Nederlandse koelschappen is gehaald. De visfabrikant is gewezen op haar verantwoordelijkheid afnemers te informeren en alles in het werk te stellen de gerookte zalm uit de handel en winkel te (laten) halen. De fabrikant heeft ook gerookte zalmproducten geleverd aan groothandelsbedrijven en aan viswinkels. Deze zijn inmiddels ook geïnformeerd over de noodzaak om de gerookte zalm uit de handel te halen. Gevaren salmonella Salmonella is een darmbacterie die via uitwerpselen terecht komt in het milieu en in voedsel. Salmonella komt voor in kippen-, kalfs- en varkensvlees, visproducten, rauwe eieren, bepaalde zuivelproducten en in groenten en fruit. Binnen 12 tot 48 uur na het eten van besmet voedsel treden de eerste ziekteverschijnselen op zoals, koorts, diarree, misselijkheid, braken, buikkrampen en hoofdpijn. Besmetting met salmonella kan vooral bij jonge kinderen en oudere personen ernstige gevolgen hebben. Met name uitdroging kan gevaarlijk zijn. Meestal verdwijnen symptomen na enkele dagen rust en veel drinken. Bij twijfel over het herstel moet de huisarts worden geraadpleegd. Bron: VWA | Nieuws
Las het net idd Nu ik zwanger ben eet ik sowieso geen voorverpakte vis, maar daarbuiten at ik altijd zalm van de Aldi Brrrr, moet er niet aan denken. 1x een erge voedselvergiftiging gehad maar nooit weer hoop ik
Owh echt? Heb nergens last van hahaha. Heb toevallig van de week een pak zalm gekocht bij de aldi en woensdag open gemaakt die nr's staan er op maar ben niet ziek.. Maar goed als ik het wel word dan weet ik dus waar het van komt..
Stond net toevallig op fb! Neef van mijn man heeft het! Zalm van de AH bij hem! Hij krijgt nu zware antibiotica en morfine! Voelt zich doodziek!
OK dan weet ik waar ze vorige week de zalm vandaan hadden die ik aangeboden kreeg...man wat was ik belabberd!
Salmonella in gerookte zalm: minstens 200 mensen ziek Door een Salmonella-besmetting bij een Nederlandse producent van gerookte zalm zijn honderden mensen ziek geworden. Vanaf eind juli werd de besmette zalm verkocht in supermarkten, groothandels en bij vishandelaren. Inmiddels is de vis van de markt gehaald. Omdat de Nederlandse fabrikant Foppen een groot marktaandeel heeft, is het merendeel van alle gerookte zalm uit de Nederlandse schappen gehaald, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Aantal besmettingen "Op dit moment is bij ongeveer 200 mensen in het laboratorium vastgesteld dat zij ziek zijn geworden door de besmette zalm. Het werkelijke aantal besmettingen ligt vermoedelijk hoger", schrijft het RIVM. De zalm is ook naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Daar hebben minstens 100 mensen een Salmonella-infectie opgelopen. Symptomen van Salmonella De Salmonella-bacterie die ziekte bij mensen veroorzaakt heet Salmonella Thompson. Wie die binnenkrijgt kan last krijgen van een darminfectie. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot koorts, diarree, misselijkheid, braken, buikkrampen en hoofdpijn. Bij de meeste mensen duurt een Salmonella-infectie tussen de drie en zeven dagen.
Al 350 Nederlanders ziek door eten besmette zalm Minstens 350 Nederlanders zijn de afgelopen tijd ziek geworden door de gerookte zalm van visfabrikant Foppen uit Harderwijk. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bekend gemaakt. Alle zalmproducten die besmet zijn met de zeldzame bacterie Salmonella Thompson zijn inmiddels uit de winkels gehaald. Een woordvoerder van het RIVM verwacht dat het aantal geïnfecteerden nog flink zal stijgen. "Er zit meer in de pijplijn, omdat steeds meer mensen erover horen en zich melden. Het is een flinke uitbraak in Nederland." In de Verenigde Staten raakten nog eens minimaal 85 mensen besmet, meldden de Amerikaanse gezondheidsdiensten woensdag. Tien van hen belandden in het ziekenhuis. In Nederland stond de teller toen op 200 infecties. Niemand is aan de bacterie overleden. Salmonella uit Griekse vestiging De met salmonella besmette zalm van Foppen komt vermoedelijk uit de Griekse vestiging van het bedrijf. Zowel in de Nederlandse als de Griekse fabriek ligt de productie voorlopig stil. D66 ziet in het akkefietje reden voor de regering om misschien eens na te denken over actie richting consument over het veilig bereiden van zalm. Ook denkt Kamerlid Gerard Schouw aan een sticker op de producten om te waarschuwen voor salmonella.
Jeetje...ik heb precies 10 jaar geleden een slamonella besmetting gehad en ben op een paar uur (hooguit) na niet overleden, ik was compleet uitgedroogd en dat ging zo snel! ik had geen zicht meer, hoorde amper en raakte in shock. Een vreselijke ervaring wat nog minstens 3 maanden en 2 nierbekkenontstekingen verder geduurd heeft voordat ik weer een rondje buiten kon lopen. Heb er 5 jaar last van gehad zelfs, van buikproblemen volgens die arts van de besmetting. Ik kijk nu enomr uit ne ben ook reuze blij dat ik geen zalm lust haha Vorige week rook kip niet geod wat nog wel 5 dagen houdbaar zou moeten zijn maar vanwege de geur heb ik het weggegooid, vertrouwde het voor geen meter.