gerookte zalm

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bibu, 3 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Helemaal mee eens! :)

2. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Amen!

Enne....makreel is niet rauw hoor! Makreel is gerookt of gestoomd, dus ook dat mag gewoon!

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik ben het er niet helemaal mee eens. Van de listeria bacterie hoef je zelf niets/niet veel te merken, maar kan wel heel erg schadelijk/dodelijk zijn voor je kindje. Ik las laatst in een tijdschrift (toevallig in de wachtkamer van het ziekenhuis voor mijn 12 weken echo :( ) dat een vrouw een doodgeboren kindje kreeg met 36 weken zwangerschap. Na sectie bleek het kindje besmet te zijn met de listeria bacterie. De vrouw zelf was enige tijd daarvoor niet helemaal lekker geweest, ze had lichte verhoging en gewoon niet lekker in d'r lijf. Een griepje/koudje opgelopen dacht ze, maar was dus een listeria besmetting. Deze vrouw in kwestie had haar hele zwangerschap ook vacuum verpakte zalm gegeten. Ze hoorde pas van de artsen dat dit een verhoogde kans op besmetting geeft.

Natuurlijk kun je nooit met 100% zekerheid zeggen dat het daardoor gekomen is, dat konden de artsten ook niet. Mààr als je het kàn voorkomen door dit soort risico producten te laten staan, waarom dan niet?

Heel vaak hoor ik mensen roepen dat je helemaal niets meer mag eten tijdens je zwangerschap en dat vind ik persoonlijk dus zo'n ongelooflijke onzin. Je mag zo ontzettend veel gewoon wèl eten, het blijft maar een handjevol dingen die je niet mag en is het nou zo moeilijk om dat over te hebben voor een gezonde en probleemloze zwangerschap?

Overigens mag je dus gewoon gerookte vis (ook zalm) mits het dus vers is. Twijfel je daaraan, gewoon niet nemen en even je tong een paar maandjes afbijten. Er blijven nog zoveel jaren over dat je weer naar hartelust je toastje zalm kunt eten...

4. Neeke

Neeke Bekend lid

8 apr 2006
    968
    0
    0
    Commercieel
    Gelderland
    Hallo dames,

Heb deze vraag laatst aan de verloskundige gesteld. Zij benadrukte dat het om de versheid van de vis gaat, ook voor vacuum verpakte vis bij de supermarkt. Pak dus niet het pakje dat nog het minst lang houdbaar is, maar als de houdbaarheidsdatum nog heel lang is dan is het risico volgens haar verwaarloosbaar. Maar ook zij zei dat vis bij de visboer volgens haar altijd beter is! En ze benadrukte dat vette vis heel gezond is en dat je dat dus vooral moet blijven eten tijdens je zwangerschap.

Groetjes

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja hier komt er enkel nog vis van de visboer in.

helaas is dat dus wel hartstikke duur!

en ik krijg mezelf echt niet zover dat ik het 2/3 keer per week eet

ondanks dat ik het superlekker vind.. komt het er gewoon niet van.

moet ik me nu ook maar meteen schuldig gaan voelen?

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Waarom zou je je schuldig moeten voelen? Ik snap hem niet helemaal geloof ik :(:

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

nou als ik iedereen hier zo hoor mopperen op vis.. (zelfs van de visboer) dan eh.. lijkt het wel alsof ik me vrij snel schuldig zou moeten voelen :)

doe ik niet overigens.. maar je gaat het bijna denken....

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113

Deel Deze Pagina