Hier ben ik toch benieuwd naar. Ik wil nl. wel een pretecho laten maken en misschien wel twee. Maar nu zeggen mijn schoonouders dat dit kwaad kan voor het kindje omdat het gevaarlijke straling is... Klopt dit? Aan de ene kant lijkt het mij raar omdat sommige mensen om de week een echo krijgen ivm controle enzo. Maar als het waar is voel ik wel schuldig tegenover mijn kindje....
Nee hoor, een echo kan absoluut geen kwaad. Een doptone (waar ze mee naar hartje luisteren) geeft warmte af en daar kan je kindje last van hebben, dus dat doen ze altijd zo kort mogelijk bij de controlle's. Dacht ook dat het meer geluid (straaljager effect) gaf een doptone, dus ook niet echt prettig voor je kindje. Ik merkte het altijd wel aan de beeb, werd heel onrustig in de buik zowel met echo als met beluisteren van hartje. Meen dat we er al vaker een discussie over hebben gehad hier op het forum. Vraag het maar eens aan je verloskundige, zij zal je zeker het zelfde vertellen.
Er zijn genoeg mensen die op medische basis maandelijk een echo MOETEN ondergaan. (Sommige zelfs meer) Dat zal echt niet gebeuren als het niet goed zou zijn Dus die 1 a 2 keer dat je voor een pretecho wil, gewoon gaan.... Lekker genieten! Dat verhaal van die doptone kende ik niet maar het verklaard wel het geschop ertegenaan...
Het is nog niet helemaal bekend wat de gevolgen zijn van het maken van echo's op de langere termijn. Vandaar dat je alleen veel echo's krijgt als het medisch noodzakelijk is. Men gaat ervan uit dat het geen kwaad kan. Groetjes, Anakin.
Volgens mij is het alleen in NL dat je maar 2 echo's krijgt want in frankrijk en duitsland doen ze het maandelijks. Ik denk niet dat het veel schade kan aanrichten anders zouden ze het niet doen, neem ik aan
Nee maar het is net wat Anakin zegt het is nog niet bewezen dat het niet schadelijk is voor je baby'tje want anders zou je net als in Duitsland wel iedere maand een echo krijgen ik ben wel blij dat we er maar 2 of 3 krijgen want je weet maar nooit
Ik heb in week 9 een echo gehad toen met 17 weken een pretecho toen met 20 weken een 20 weken echo toen met 27 weken een 3d echo toen belande ik in het ziekenhuis heb ik 7 dagen lang elke dag een echo gehad en nu moet ik al vanaf week 31 elke week een echo,dus ik heb er al zo'n 18 gehad en gaat nog prima
De gevolgen zijn niet bekend nee. Dus of het schadelijk is of niet, men verwacht van niet maar wetenschappelijk is niets bewezen. Het hoeven natuurlijk geen gevolgen op korte termijn zijn maar kan ook op lange termijn. Ik zou dus niet meer echo's laten maken dan nodig.
Tja, niet bekend dus! Ikzelf maak geen pret echo's; als je een echo NODIG hebt, is dat een ander verhaal.