Gescheiden of gaan scheiden, verhalen&ervaringen&tips

Discussie in 'De lounge' gestart door Sassie1981, 23 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Goed dat je heb geprobeerd een gesprek te voeren, jammer dat het niet het gewenste effect had. Sterkte in ieder geval en gelukkig gaan de meeste regelzaken ok!

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Ja, ik kon ook pas urgentie aanvragen nadat de scheiding rond was. Ik had wel vooraf al alle papieren verzameld,zodat ik de aanvraag zo snel mogelijk kon indienen. een heel boekwerk van 40 pagina's heb ik moeten aanleveren om te bewijzen dat ik de gezamenlijke koopwoning niet alleen kon betalen. En ik dus op basis van woonlasten urgentie wilde aanvragen.
    Dan hebben ze zes weken de tijd om je aanvraag te beoordelen, die tijd namen ze ook echt. Ik heb toen wel binnen vier weken een woning gevonden, maar weer pas drie maanden later kreeg ik de sleutel. En dat noemen ze dus urgentie!
    Maar goed, ik ben wel blij met m'n nieuwe woning.. Niet de allerfijnste maar boven al gewoon mijn eigen plekje wat ik met hulp echt heel leuk en mooi heb kunnen maken!

Leo85 vindt dit leuk.
  3. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Wat fijn dat je urgentie heb kunnen krijgen. Dat is hier onmogelijk! Scheiding betekent hier automatisch een nee voor urgentie.

4. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Urgentie is landelijk geregeld! Zodat het niet in elke gewenste gemeente in Nederland verschillend kan zijn..Je kan urgentie op verschillende gronden aanvragen, basis scheiding is idd een nee. Je hebt bijv op basis van geweld en bedreiging, medische noodzaak, onbewoonbaarheid, woonlasten en nog een paar.
    Ik kon het aanvragen op basis van woonlasten, met mijn salaris kon ik de gezamenlijke koopwoning niet betalen en dus zou ik door de scheiding eigenlijk op straat komen te staan. Dus de bewijslast die ik moest aanleveren ging over alle kosten die een koopwoning heeft en mijn salaris daar tegenover.
    Dus als tip voor een ieder in deze situatie, zoek het wel gedetailleerd uit voor je eigen situatie!! Www.suwr.nl

5. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Volgens mij is dit een hele waardevolle reactie! Dus: Nooit urgentie vragen omdat je in scheiding ligt maar zoeken naar andere redenen voor urgentie. De scheiding is dan wel de oorzaak maar als je alleen van de gevolgen uitgaat en dat benoemd heb je meer kans?

flipflop vindt dit leuk.
  6. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @koningsdochter het is vooral lastig omdat ik het zo graag anders zou willen zien voor zoon. Ben wel blij dat mijn man voor zoon wel een vaderfiguur is en hem laat zien en merken dat papa’s ook onvoorwaardelijk van een kind kunnen houden, ook wanneer het niet van henzelf is.

flipflop vindt dit leuk.
  7. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Als dat een reden is, qua woonlasten, dan zou het voor mij ook geen probleem moeten zijn om het aan te kunnen vragen.. Ik hoop het maar..

flipflop vindt dit leuk.
  8. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Klopt zeker hoor wat je zegt.. En vaak lukt het me ook best goed. Maar soms.. Het blijft oneerlijk.. Dat de aanstichter nergens last van heeft en de rest ergens de dupe van is.. Een beetje het idee dat een dronken bestuurder een ongeluk veroorzaakt, een paar mensen doodrijdt en zelf niks heeft.. Dat vind ik soms best moeilijk te verkroppen..

In mijn geval is mijn man degene met problemen wat uiteindelijk tot de scheiding heeft geleid, maar daar gaat natuurlijk een jarenlang proces aan vooraf waarin ik zo vaak gekwetst en teleurgesteld ben.. En nu ik dan eindelijk voor mezelf (en de kinderen) kies blijft het voor hem nog steeds relatief makkelijk.. Ik moet verhuizen, ik moet ws. een andere baan of veel meer uren gaan werken om rond te komen, hij kan lekker blijven wonen in 'ons' koophuis, hij hoeft niks te veranderen qua werk, enz..

Ik geloof oprecht dat ik ondanks dat allemaal straks beter af ben.. Maar het is toch naar dat je daar zelf zoveel in moet investeren terwijl het voor iemand anders allemaal komt aanwaaien.. En dat terwijl het niet jouw schuld is, maar die van de ander..

flipflop vindt dit leuk.
  9. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.497
    832
    113
    Herkenbaar :(

10. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    @Leo85 het is ook oneerlijk!! En het is zeker ook zo spannend voor jou als vrouw die moet verhuizen, minder verdiend en dan toch alles maar rond moet breien. Ik vond dat ook. Maar ik ben nu een jaar verder, heb sinds een jaar een eigen huurwoning en draag alle kosten alleen. En mij valt het allemaal best mee!! Alimentatie ed hebben wij goed kunnen regelen, dat scheelt mij enorm veel. Toeslagen zijn ook een fijne aanvulling. Zeker ook de Kgb die je altijd krijgt als alleenstaande ouder of je moet echt heel veel verdienen. Natuurlijk is het een uitdaging maar ik ben echt heel actief geweest in alles uitzoeken, flink bezuinigen, voorzichtig uitgeven. En nu heb ik het financieel best op orde, kan zelfs prima sparen per maand met m'n 24-28u werken.
    Ik ben zo blij dat ik nu van m'n ex af ben, ik ben nu echt beter af. Al die druk die ik constant voelde, jarenlang op m'n tenen lopen..... Pff dat heeft er flink ingehakt!

Kijk overigens eens goed op www.suwr.nl
    Daar kan je alles vinden omtrent urgentie

11. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Dat klinkt goed! Ik hoop dat ik dat over een jaar ook kan zeggen :) Van de woningbouwvereniging hier in de buurt zijn niet echt eisen te vinden qua urgentie.. Er staat wel een stukje over urgentie in geval van scheiding, maar niet echt wanneer je nou wel/niet in aanmerking komt.. Maar aangezien ik dit huis absoluut niet kan betalen en (ex)man wel.. En ik te weinig inkomen heb voor particuliere huur en we co-ouderschap willen wat betreft de kids, lijkt me dan dat het toch wel moet kunnen.. Kan moeilijk op straat gaan leven.. Heb ook geen familie in de buurt ofzo..

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.268
    1.031
    113
    Zuid-Holland
    Dan klinkt het echt wel dat je in aanmerking kan komen voor urgentie via het suwr! Je kan altijd het suwr eens bellen voor info?

Deel Deze Pagina