Steeds opnieuw luizen via buurtkindje

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Debjola, 9 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debjola

Debjola Actief lid

16 aug 2015
    114
    19
    18
    Heeft iemand hier misschien een idee hoe dit op te lossen ?

Mn dochter heeft keer op keer luizen (ben haar al hele vaak van school wezen halen ) maar shampoo en kammen het werkt beide maar uiteraard niet blijvend en dan komt het probleem :
    Er is hier een jongetje in de buurt die luizen heeft maar hier word niets aan gedaan .
    Door andere ouders gezien en tegen de ouders gezegd .... Die wassen een keer met shampoo wat niet werkt en dan is het klaar niet kammen niks ....
    Iedere keer opnieuw komt mn dochter dus thuis met luizen .
    Ze heeft heel lang haar dus iedere dag uit voorzorg kammen word ze niet blij van en altijd die chemische troep gebruiken lijkt me ook niet super voor haar haar.
    We zijn nu al maanden bezig en iedere keer als we denken eraf te zijn beginnen we weer opnieuw ....

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Sowieso geen losse haren, een vlecht of een knot en insprayen met lak. Speelt ze dan zo intensief met dit kindje dat ze zo makkelijk overlopen?
    Wel vervelend hoor.
    Misschien een elektrische luizenkam gebruiken. Hier ook wel vaker hoofdluis bij mijn oudste dochter maar dat was behandelen en klaar.
    Controleer jezelf wel voldoende op neten?

3. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik doe elke dag de haren van de meisjes met haarspray en gooi bij elke nieuwe fles shampoo wat tea trea oil erin. Ook kam ik elke week de haren preventief met de luizenkam.
    Hier pas 1x luizen gehad, daarna dit gaan doen en sindsdien nooit meer gehad.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik spuit na elke schoolvakantie een aantal keer hun haar in met preventieve luizenspray. Denk wel dat het werk, want mijn dochter zit inmiddels in groep 8 en mijn kinderen hebben nog nooit luizen gehad.
    Het is ook heel zuinig in gebruik.
    Zou haar haar dus vast doen er daar een spraytje van op doen.

5. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Welk merk gebruik je? Hier gelukkig nog geen luizen gehad in de afgelopen schooljaren maar tips lees ik erg graag mocht het een keer nodig zijn.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.228
    113
    Bah wat een onhygiënisch gezin! Luizen kan gebeuren maar iedere keer terugkerende luizen niet! Dan pakken ze het niet goed aan.
    Luizen houden niet van haarspray en gel. Verder haren in een vlecht en preventief sprayen. Leg je kinderen ook uit dat ze niet met de hoofden bij elkaar mogen komen. Of beperk de contacten wat.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter is een luizenmagneet; daarom kam ik wel dagelijks, zodat ik het meteen in de kiem kan smoren. Puur preventief kam ik gewoon zo, met wat anti-klitspray (dus droog haar met een beetje spray). En inderdaad haren goed vast.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Zelf ff in de shampoo zetten. Heb dat met vriendin van dochter gedaan. Ken de ouders goed, hebben gewoon geen budget en slecht Nederlands en op kammen na doen ze niks. Zag bij dochter een beestje op maandag, behandeld en schoon. (controleer standaard na school) donderdag weer en vriendinnetje was weer mee. Ze zat ook flink te krabben. Heb der mee behandeld. Thuis afgezet en gezegt dat ze goed moet spoelen omdat ze lotion in had tegen luizen onder de mum van, nu ze er toch was :). Waren erg dankbaar. Probleem was ook opgelost daarna. :) geen beestjes meer gezien

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Die gele is bijna op, maar nu zag ik voor 4 Euro die van Lucovitaal en dat is aardig hetzelfde. Geloof ook dezelfde producent. De samenstelling lijkt iets anders, maar is grotendeels hetzelfde.
    Ik gebruik het ongeveer tot een week nadat de luizencontrole weer is geweest na vakanties.

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      86,9 KB
      Weergaven:
      54
  10. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
  11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Het enige wat werkelijk goed helpt is kammen. En dat moet je 14 dagen volhouden.
    Die shampoos zullen wel werken, maar je moet daarnaast ook kammen. Is het advies van de GGD, ik zit in de luizencommissie op school.

Preventieve middelen en veelvuldig gebruik van chemische middelen wordt juist afgeraden.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nou sorry maar zulke dingen doe je gewoon niet zonder toestemming van de ouders!
    Als je dit zonder overleg bij mijn kind gedaan had dan had je toch echt een probleem gehad.
    Een ouder maakt zelf uit of en hoe ze hun kind behandelen. En voor hetzelfde geld heeft het kind net de dag daarvoor dat spul in dr haren gehad (of is allergisch voor een bepaald bestanddeel) en hebben de ouders dat niet gezegt.
    Ik behandel mn kinderen ook niet meer met shampoo's.
    Alleen kammen, kammen en kammen met anti klit/conditioner. Werkt prima.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Deze ouders heb ik goed contact mee en hebben budget niet voor shampoo. Hebben zelfs keer via school shampoo gekregen uit speciaal potje.

14. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Heel lief, maar volgens de GGD richtlijnen kun je ze dus beter 1x een luizenkam geven. Het kammen zelf kost geen geld, wel moeite. ;) Ik denk dat dat vaker een probleem is van lakse ouders, 'geen zin' in.
    Maar spelen die kinderen zo knus dan? Met haren vast in een knot of vlecht springen ze toch niet zo snel over bij gewoon spelen? (zonder te knuffelen) Of ben ik dan nog naief ;)

15. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Heb een knul, die stoeit ook. En hij kwam net thuis met 2 huisdieren op zijn bol :(.
    Mijn advies dus check ze als ze thuis komen van buiten spelen of uit school.
    Wij kammen dus weer fijn 2 weken verder, we waren net klaar na de vorige luis die ik bij dochter vond.
    Ik moet wel zeggen dat ze nooit meer hebben gehad dan een loslopende luis en daar ben je zo op tijd bij.
    Ze hebben nog geen eieren/Neten kunnen leggen.

Als luizenoudercontactoersoon weet ik dät het elke keer dezelfde zijn. Er zijn ook gewoon ouders die roepen dat ze geen tijd hebben om kind 2x per dag te kammen. Vaak wassen ze wel met shampoo, maar zonder kammen helpt dat niet.

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    @Mama&Go , op de vorige school van mijn kinderen werden ouders eerst ingelicht dat hun kind luizen had, met een instructie over de behandeling.
    Als bij de volgende controle een week of twee later het kind nog luizen had, werden de ouders gebeld, moesten ze hun kind ophalen en konden terug komen als ze geen luizen meer hadden.
    Eerst waren ze een stuk soepeler, maar het waren inderdaad vaak dezelfde ouders die er niets aan deden, dus ik vond het wel prima zo. Anders blijven ze luizen doorgeven.

17. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Slim, maar ik vraag me af of je een kind met luizen mag weigeren?

18. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoon zit ook een jongetje in de klas dat regelmatig luizen heeft. Zijn moeder vindt shampoo en kammen teveel gedoe. Omdat ik zelf allergisch ben voor luizen shampoo's, en een luizenkam bijna onmogelijk is met mijn haar, mag mijn zoon dan even niet met dat jongetje afspreken totdat zijn moeder de tondeuse weer over zijn hoofd heeft gehaald. Dat doet ze gelukkig wel als de school 2 keer heeft gebeld dat hij luizen heeft.
    Mijn zoon vindt dit gelukkig geen ramp, want luizen lijken hem maar vies en vervelend.

Mijn kinderen hebben gelukkig nog nooit luizen gehad, omdat ze allebei super blond, bijna wit haar hebben, is het gelukkig wel heel makkelijk te controleren.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Officieel vast niet, maar die ouders die het teveel moeite vonden om hun kinderen te behandelen vonden het vast ook teveel moeite om dat uit te zoeken, want ze gingen er gewoon mee akkoord.

Fuddey en Mama&Go vinden dit leuk.
  20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dan moeten ze eerst is luizenkam uitvinden voor kroeshaar Komt er gewoon niet doorheen. Weet niet hoe moeders dat doen . Had ze zon elektrische gegeven van de action met stroom. Pinnen braken gewoon af. Hen deze zelf al jaren en werkt goed

Deel Deze Pagina