Op deze reactie wil ik los reageren. Als je mijn openingspost heb gelezen, zie je dat ik het heel serieus aanpak en me inlees en niet klakkeloos een dier voor mijn dochter aanschaf. Een dier in huis is hier voor iedereen en de zorg is voor mijn man en mij. Een dier in ons huis is uitbreiding van ons gezin, dus ik wil niet over één nacht ijs gaan. En er wordt hier zeker geen dier weggedaan, omdat we erop uitgekeken zijn!!! Ik raak echt gepikeerd dat je dat blijkbaar uit mijn openingspost haalt.
Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, ik bedoelde het in het algemeen omdat je dat teveel ziet gebeuren. Je leest je in op internet en stelt vragen en dat is juist goed. Misschien had ik het iets duidelijker neer moeten zetten. Is je huidige kat niet erg aanhalig dat je zoekt naar een ander huisdier? Ik zou anders kijken naar een oudere asielkat die dat wel is, dan zit je er niet gelijk 10+ jaar aan vast en een kat kan zichzelf ook redelijk vermaken en een kattenbak die op tijd wordt schoongemaakt ruik je vrijwel niet, maar bijv. een hok van een knaagdier altijd ondanks goed schoonmaken, niet dat dat perse vies ruikt maar de bodembedekking ruik je toch en het feit dat dat beestje altijd op 1 plaats leeft.
Ik zie het ook om mij heen, maar ik ben zelf echt goed voor mjjn dieren. Mjn bejaarde kat loopt 'op zijn laatste pootjes'. Hij is echt aanhalig en hij kan prima omgaan met mijn dochter, ook als ze even wat minder lief is (steeds optillen). Mijn dochter heeft heel veel aan de band met onze kat. Hij is soms haar steun en toeverlaat. Ze weet dat hij oud is, niet meer lang zal leven en ze wil echt zielsgraag een konijntje. Maar man en ik hebben een besluit genomen. Omdat ze geen broer of zusje heeft (helaas), vinden we het toch fijn als ze een diertje heeft. Misschien stom, maar ik merk dat ze daar ook echt behoefte aan heeft. Ik besef nu dat geen enkel dier, behalve een kat of hond die rol kan krijgen. Dus dan komt er waarschijnlijk geen nieuw huisdier.
Iemand vroeg de eisen die ik stelde. Ik wil graag een diertje dat tijdens de vakanties makkelijk door een ander verzorgd kan worden, dus een vogel, hamster, e.d. Mijn ouders komen nu 2x per dag langs voor de kat (tijdens vakanties), maar zij worden ook steeds ouder. Het hok/de kooi moet makkelijk mee te nemen zijn.
Hmmm, volgens mij zijn alle knuffelige huisdiertjes nu wel genoemd Ik denk dat je toch snel bij een kat uitkomt. Die vinden het prima in hun eentje, zijn relatief makkelijk te verzorgen en kunnen erg knuffelig zijn! Verzorging tijdens de vakantie hoeft tuurlijk niet per se op je ouders aan te komen. Je hebt tegenwoordig zoveel mooie en goede pensions/hotels!
dan zou ik voor een parkietachtige vogel gaan die je zo jong mogelijk aanschaft zodat je het beestje tam ka maken.. er zijn heel veel parkietsoorten die heel goed samen kunnen in een gezin. ik heb zelf een tamme valkparkiet gehad en dat was altijd erg leuk. als ik weer een vogel wil zou ikzelf het liefste een halsbandparkiet willen omdat deze ook tam kunnen worden en kunnen praten
Ik zou er zelf nooit voor kiezen om een vogel te houden bij een kat. Een hamster overigens ook niet. Ondanks dat wij (al een wat oudere) binnenkat hebben, heeft hij een uitstekend jachtinstinct. Een prooi in huis is zowel voor de parkiet/hamster/rat/muis/etc niet leuk, als voor de kat. Er zijn koppels waarin het wel goed gaat, maar ik ken ook genoeg verhalen dat de kat bovenop de kooi geklommen is en met zijn poot tussen de spijlen zit. Ik zou zelf dat risico niet willen lopen.
Een konijn hoort niet alleen! En een konijn is net zo kwetsbaar qua gezondheid. Meeste knaagdieren zijn niet geschikt voor kleine kinderen, het zijn prooidieren en kunnen doodsangsten uitstaan als het kind er mee wil spelen. De ouders zullen altijd de verantwoordelijkheid moeten nemen, sámen met het kind het dier verzorgen. Dus de ouders moeten er 100% achter staan en het zelf ook leuk vinden om het dier te verzorgen.