geschikte puzzel voor 1,5 - 2 jarige?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door TanjaK, 17 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Wat is leuk voor een 1,5 - 2-jarige? Ze doet de vormen puzzels e.d. binnen een minuut, dus zoek ik iets wat uitdagender is maar ook weer niet te moeilijk zodat het frustrerend wordt.
    Ze heeft nu o.a. boerderijdieren (zo'n houten plankje waar de vormen zijn 'uitgesneden), vormen (circles, vierkanten e.d.), eentje waarbij je van verschillende stukjes een vlinder moet maken, nog een paar van dezelfde soort, maar die zijn allemaal te makkelijk. Zelfs bij een nieuwe puzzel heeft ze na 2 minuten door hoe het moet.
    Alleen bij een grote vloerpuzzel met letters zit ze echt even te "puzzelen".

    Ik zit te denken aan een "gewone" puzzel met 12 stukjes, of zou dat een te grote stap zijn? Zoiets:
    [​IMG]
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.829
    14.157
    113
    moah als die houten pinpuzzels er simpel in gaan, kan je altijd een trede hoger. Je hebt van nijntje (en allicht ook anderen) van die verzamelboxen. Dan zitten er een paar puzzels in van 4-24 stukjes. Als de "moeilijkste puzzel" ook zo gelegd wordt dan zou ik gewoon kijken naar wat ze leuk vindt en het een beetje moeilijker maken of een beetje variatie op t niveau wat goed gaat met een wat moeilijkere afbeelding.

    Die van ons heeft er geen geduld voor. 24 is de max en dan is ze er wel weer klaar mee. Toch al eentje met peper in dr kont.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  3. MolliMuis

    MolliMuis Niet meer actief

    Zou het gewoon proberen. Als ze al die andere puzzels zo maakt, dan zal een gewone puzzel wel een leuke stap hoger zijn. Hier ook eentje die zo door de puzzels heengaat. Inmiddels is hij 2,5 jaar en is 24 stukjes een leuke uitdaging en de puzzel met 35 moet je hem nog een beetje mee helpen. Gewoon kijken wat ze leuk vind. Hier maakt hij overigens ook nog de simpele puzzels, blijft hij leuk vinden ondanks dat ze binnen 10 seconden gemaakt zijn. Dus zou die ook niet te snel opruimen omdat ze ze kan.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  4. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad zo'n box proberen. Daar hebben wij er ook diverse van.
    Mijn jongste is bijna 4 en die kan nog geen puzzel van 12 stukjes maken. Na 2 stukjes leggen gaat ze kijken wat ze nog meer met die stukjes kan doen. Ik vermoed dat ze het wel kan maar het haar interesse niet heeft. Op het kdv doet ze het ook niet.

    Mijn oudste maakte met 3 jaar met gemak puzzels van 100 stukjes.

    Heel divers dus.
    En als het voor nu nog te moeilijk is kun je het er over een tijdje weer bijpakken :thumup:
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  5. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Ik zou inderdaad ook kijken naar dozen met 4-24 stukjes.

    Mijn dochter was ook heel snel met puzzelen en die hebben we opgegeven moment gewoon puzzels gegeven van 35 stukjes. En dan maar kijken hoe ver ze kwam.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    TanjaK vindt dit leuk.
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.785
    113
    TanjaK vindt dit leuk.
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.902
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter was hetzelfde. Maar de kartonnen puzzels waren toch nog wel erg kwetsbaar. Nadat ze er een aantal kapot gemaakt heeft ben ik er even mee gestopt. Nu gaat ze richting de 2,5 en ga ik het weer proberen met haar.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  9. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    803
    1.081
    93
    Vrouw
    Mss ff in topic voor kinderen plaatsen ipv in lounge.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    De bibliotheek heeft ook heel veel puzzels, daar mogen kinderen gratis lid van worden.
    Als je kindje van puzzelen houdt is dat echt heel leuk. Simpele houten puzzels met die plaatjes als stukjes maar ook puzzels met normale stukjes die ook van hout zijn en dan van weinig stukjes naar steeds meer en groter.
    Ze hebben ook nog andere educatieve werkjes met dingen sorteren of kleine opdrachtjes en ook bambino- en miniloco-dingen vanaf jong naar steeds ouder.
     
    TanjaK en Zonnestralen vinden dit leuk.
  11. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ik durf dit nooit zo goed te zeggen hè, maar ik denk het ook altijd...
     
    Zeebra en TanjaK vinden dit leuk.
  12. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Ik heb het topic verplaatst.
     
  13. Yunaaatje

    Yunaaatje Actief lid

    19 nov 2017
    160
    173
    43
    Vrouw
    Leerkracht PO
    Mijn zoontje van 2 is ook dol op puzzelen. De kartonnen puzzels van 6, 9, 12, 16 stukken kan hij alleen met hulp. Wat hij wel zelf kan en ook leuk vind zijn de duonimo en trionimo puzzels van Janod. Ook de puzzels van 2 of 3 stukjes van Djeco zijn een succes.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  14. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Eerlijk gezegd snap ik zelf ook niet waarom ik het in de lounge heb neergezet...:confused:
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  15. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    834
    640
    93
    Vrouw
    Wat een leuke ideeen hebben jullie hier neergezet! Bedankt!
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Kan gebeuren toch.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  17. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Een vloerpuzzel is ook altijd leuk! Die heeft grote stukken en zijn dus makkelijk vast te houden!
     
    TanjaK en Zonnestralen vinden dit leuk.
  18. SofiaSofia

    29 aug 2019
    40
    17
    8
    TanjaK vindt dit leuk.
  19. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Mijn 2de was ook zo'n puzzelkont. Ik weet nog dat ze op haar 3de verjaardag meerdere puzzels van 100 stukjes kreeg, die puzzelde ze zo in een kwartiertje in elkaar, vond ze prachtig! (beetje jammer dat ze het op de peuterspeelzaal met 12 stukjes moet doen, maar das een ander verhaal ;) )

    Je kan het toch gewoon aanbieden en kijken wat je kindje ermee doet? Is het nu nog te moeilijk, dan bied je het over een paar maanden weer aan. Er komt vanzelf een moment dat ze er wel aan toe is.
     
    TanjaK vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina