Omdat mijn BMI nét boven de 27 zit, MOET ik een OGTT laten uitvoeren. Ik loop echter helemaal klem met de tijden voor het bloedprikken. De prikpost is open van 08.30 tot 10.30 uur. Ik MOET dus om 08.30 uur daar staan om ervoor te zorgen dat er tussen de eerste en tweede keer prikken 2 uur zit. Het is voor mij gewoon écht onmogelijk om daar om 08.30 uur te zijn in verband met het naar school brengen van mijn dochter. Ik krijg helaas ook niets geregeld waardoor ik wel op tijd kan zijn en kan ook niet naar een andere locatie omdat ik, simpelweg, geen vervoer heb... Ik heb mijn VK daarom gevraagd of het niet mogelijk is om, ipv een OGTT een dagcurve te prikken, een zeer goede vriendin van mij kan dit bij mij doen omdat zij hiervoor ook opgeleid is. Maar ze willen perse van me hebben dat ik me in allerlei bochten ga wringen om die OGTT maar te kunnen laten plaatsvinden. Buiten dit hele verhaal om ben ik al de gehele zwangerschap doodmoe, zit vanaf week 5 bijna continu thuis van mijn werk en sinds 5 weken ben ik volledig uitgevallen en zal ik ook niet meer aan de slag gaan voor mijn verlof. Rekeninghoudend met de tijd dat ik uit bed moet om mijn dochter op tijd op school te hebben, ben ik in totaal zo'n 4 uur nuchter en moet ik op de fiets naar de prikpost. Ik ben ontzettend bang, want ben nu al een vaatdoek als ik wel gewoon eet en drink in de ochtend, dat ik dat echt niet ga redden! Wat zou(den) jij/jullie in zo'n situatie doen? En heb ik het "recht" om gewoon te zeggen dat ik geen OGTT, maar een dagcurve wil laten prikken? Graag jullie advies, voel me behoorlijk onbegrepen!
hoi ik snap uit je verhaal dat het erg lastig is voor je om zo'n OGTT te doen. Maar het is wel de beste test tegenwoordig, die het meest betrouwbaar is. Je moet wel begrijpen dat we het niet doen om jou te pesten of in allerlei onhandige situaties te dwingen, maar omdat we een gezonde zwangerschap en een gezond kind op het oog hebben, dus voor jullie bestwil. Als het echt niet mogelijk is kun je het nog eens bespreken met je verloskundige, ze kan je niet verplichten nee, maar zal je wel dringend adviseren om toch naar een mogelijkheid te zoeken om het voor elkaar te krijgen. Misschien kun je met de juf overleggen en je kind een keer een kwartier eerder brengen? Of je vraagt een familielid ( evt te logeren) om je dochter af te zetten en jou met de auto mee te nemen naar de prikpost en je te begeleiden, als je je zo slap voelt zonder eten. Ik hoop dat je hier iets mee kunt, als je nog vragen hebt hoor ik het graag! Mirjam