hallo allemaal, omdat ik mij toch wel zorgen maak en er zelf niet veel verstand van heb ben ik benieuwd of ik hier wat antwoorden kan vinden. ik ben momenteel 5weken en 4 dagen zwanger. erg vroeg nog en op mijn werk weten ze het nog niet. ik werk 32 uur per week en ben sinds augustus werkzaam in dit bedrijf. 5 mei is mijn eerste echo en rond die periode wil ik het gaan vertellen ik ben dan 8 weken. ik heb in augustus een 0 uren contract gekregen voor de duur van 1 jaar. nu zou dat contract dus moeten worden verlengd als ik ongeveer 6 maanden zwanger ben. mijn collega vertelde mij dat er dus een kans bestaat dat mijn baas mijn contract wel eens niet zou kunnen verlengen ivm de zwangerschap. mijn vraag dus mag dit zomaar? je hebt met een 0 uur contract geen poot om op te staan volgends mij.. en mocht het anders lopen en ik ga met verlof of al eerder in de ziektewet als ik jet niet meer zou trekken, heb ik dan net zoveel recht op uitkering dan vrouwen die wel uren op papier hebben? sorry voor het hele verhaal maar ik ben best bang dat ik thuis kom te zitten.. bedankt alvast voor de reacties
Ja Het kan altijd zo zijn dat je contract niet word verlengt , maar zwangerschap mag daar geen reden voor zijn Helaas gebeurt het vaker als iemand zwanger is en contract word niet verlengt dan zeggen ze dat het door bezuinigingen komt. Ze mogen zelfs je contract niet verlengen zonder reden op te geven waarom hij niet word verlengt.
contract niet verlengen is inderdaad een heel reele optie, Wel is het zo dat je recht hebt op doorbetaling van het gemiddelde aantal uren per week van de laatste 3 gewerkte maanden mocht je ziek geraken.
Met een tijdelijk contract loop je altijd het risico dat ze je contract niet verlengen. Ongeacht of je nu zwanger bent of niet. Mbt het financiele deel: ziektewet of ww worden altijd gebaseerd op het gemiddelde aantal gewerkte uren over een bepaalde vastgestelde periode. En even afhankelijk van je opgebouwde rechten heb je mogelijk ook nog gewoon recht op een zwangerschapsuitkering (voor de duur van je verlof)
Ik heb zelf ook een 0-uren contract, en had ook heel veel vragen mbt mijn zwangerschap... en iedereen zegt wat anders. Mijn man was zelf in de veronderstelling dat ik geen zwangerschapsuitkering zou krijgen. Daarom heb ik via dit forum contact opgenomen met het UWV en ik heb van hen een heel fijn antwoord gekregen. Dus ik geef je als tip mee om even met hen contact op te nemen, wellicht dat zij wat zorgen kunnen weg nemen. Als je naar de link 'forum' gaat en verder naar beneden scrolt kom je de topic vanzelf tegen. Zwangerschap kan overigens geen reden zijn om een contract niet te verlengen, ookal werk je 0 uren of wat dan ook. Jouw onkosten worden gewoon betaald door het UWV dus een bedrijf hoeft niet bang te zijn dat ze jouw verlof of eventuele ziekte door zwangerschap moeten betalen. Als je een loyale en goed functionerende medewerkster bent blijf je daar gewoon lekker werken.... Ik was ook bang niet meer opgeroepen te worden nu ik met een dikke buik rondloop, maar het tegendeel is waar. Ik heb nog lekker wat uurtjes kunnen werken in de laatste maanden voor verlof. En nu het wat minder vlot gaat, is het voor hen geen reden om me niet op te roepen. Ze hebben er ook geen problemen mee dat ik diensten afwijs omdat ik het te intensief vindt, ik ben erg blij met mijn werkgever en het 0-uren contract wat ik heb.
Ik maak het zoeken wat makkelijker voor je... hier is de link: Welkom op het zwanger worden, zwangerschap en baby forum - Zwangerschapspagina
er word wel gezegd dat zwangerschap geen reden voor ontslag of niet verlengen van t contract mag zijn , maar ik heb vorige maand ook te horen gekregen dat ik geen verlenging kreeg ( wat ik al wist toen ik vertelde dat ik zwanger was ) en de reden , mijn zwangerschap. dit hebben ze ook gewoon als reden gegeven. het uwv weet daar ook van en er is niks aan te doen . er staat in de regels dat het niet als reden gegeven mag worden maar doen ze het wel kun je er toch niks tegen beginnen aldus het uwv
Ontslag en niet verlengen zijn 2 verschillende dingen. Ontslagen worden mag je niet, maar een contract kan zonder opgaaf van reden niet verlengd worden. Dus je contract hoeven ze niet te verlengen, ook al ben je zwanger.
Een ex-collegaatje van mij heeft samen met de baas een creatieve oplossing bedacht. Haar contract zou ook niet worden verlengd, omdat er bezuinigd werd. Maar omdat het eind van haar zwangerschap naderde, was dat wel lullig qua inkomen en nieuw werk zoeken. Dus is er afgesproken dat ze zich ziek zou melden (ging toch om de laatste loodjes) en kreeg een uitkering op basis van haar gewerkte uren, werd haar contract nog even verlengd en heeft ze zelf ontslag genomen na haar verlofperiode, toen ze weer kon gaan solliciteren. Was een beetje aparte constructie, maar ze was er wel mee gered.