Geschrokken van eigen risico

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 15 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    #21 Paris91, 16 okt 2019
    Laatst bewerkt: 16 okt 2019
    De breukstreep zit er alleen om het innemen makkelijker te maken voor bijv. kleine kinderen, of mensen met slikproblemen.
    Dat wil echter niet zeggen dat in beide helften 2,5mg zit. Er zou dus best in 1 helft 3mg kunnen zitten en in de andere helft 2.
     
    RoGiJuLi vindt dit leuk.
  2. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Denk dat dat niet voor alle medicatie geldt. Onze kinderpsychiater schrijft de methylfenidaat nml wel zo voor ivm de kosten, en de apotheek zei dat dat prima kon.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Klinkt logisch wat je zegt, maar kan dit niet gevaarlijk zijn m.n. bij jonge kinderen dan?
    Als in dat bij sommige medicijnen het aantal mg wat je in moet nemen afhangt van het gewicht van de patiënt (wat vaker bij medicatie voor kinderen zo is).
    Snap je wat ik bedoel?

    Sorry dat ik verder niet inhoudelijk kan reageren op je vraag TS.
     
  4. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Klopt, maar dit is natuurlijk niet bij alle medicatie zo.
    Een medicijn moet geregistreerd zijn om gebroken te mogen worden voor de dosering. Dit medicijn is alleen geregistreerd om te breken voor inname, en dus niet voor dosering.
    Veel tabletten mogen wel gebroken worden, of is er in drankvorm, dus dan is het makkelijker te doseren.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij bedoelt ze dat je het kan breken zodat je het in 2 keer in kan nemen ipv 1 grote pil.
    Ah mosterd zie ik ;)
     
    Paris91 vindt dit leuk.
  6. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Ja klopt, want met idd ritalin hadden wij vroeger hetzelfde ;)
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wist niet dat er verschil in zat tussen waarvóór het gebroken mag worden.
    Samengevat kan het dus in het geval van het medicijn waar eerder over gesproken wordt dus kennelijk geen kwaad.
    Maar als het om een medicijn zou gaan wat gebroken mag worden voor de dosering? Dan is het dus niet zo dat er aan de ene kant van de tablet bijv. een halve mg zit en aan de andere kant van de tablet anderhalve mg? Of begrijp ik dat verkeerd?
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja snapte ik :)
    Mn vraag was ook bedoelt nav. Paris dr reactie en bedoelt op medicatie die gebroken kan worden in het algemeen.
     
  9. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    In het geval van de besproken Amfexa mag het niet gebroken worden voor de dosering, omdat het daarvoor niet geregistreerd is. Dus alleen om het in 2x in te nemen, omdat dat makkelijker te slikken is.
    Andere medicijnen mogen wel gebroken worden, als het daarvoor geregistreerd is. bijvoorbeeld Thyrax of Metoprolol.
    Dan zit er in elke helft evenveel inderdaad
    Er is een ook handboek voor breken / verpulveren van medicatie: het Enteralia.
    Dat wordt bijvoorbeeld gebruikt bij twijfel (zoals wanneer de tablet geen breukstreep heeft) of moeilijkere gevallen zoals mensen die medicatie via een sonde krijgen en het dus verpulverd moeten hebben.
    Hoop dat het zo duidelijk is.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Oké dank!
    Ja zeker duidelijk! :thumup:
     
  11. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Even een update:
    De tabletten zijn te breken, maar hebben geen breuklijn en mogen officieel dus niet als halve tablet genomen worden.

    Vanochtend de apotheker gesproken. Die zei dat iedereen bij hun er van op de hoogte is dat speciaal bereide medicatie zo duur is, maar dat hij niet van plan is dat aan zijn "klanten" kenbaar te maken op voorhand. Hij vindt dat je dat bij de arts moet navragen op het moment dat je het recept krijgt. Ook vindt hij dat hij dan te veel tijd kwijt is met service verlenen die hij toch wel vergoed krijgt.
    Fijne service voor de zorgverzekering dus, niet bepaald voor de verzekeringsnemer.

    De zorgverzekering was hier niet over te spreken en geeft aan dat de apotheker dit wel degelijk moet melden en dat ze daar zelfs voor betaald krijgen (uitgifte+gesprek).

    Ik hoor nog van de zorgverzekering.
     
  12. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.252
    5.204
    113
    Wat een naar antwoord van die apotheker.
    Toen ik een keer een vraag had over de tijdelijke medicatie van onze zoon, nam de apotheker hier uitgebreid de tijd om alles door te spreken. Hij belde zelfs terug dat hij evt een alternatief had gevonden met een andere toedieningsvorm, zodat wij dat weer met de arts konden overleggen.
    Wat een verschil kan dat dan zijn he? Maar goed, daar heb je niets aan natuurlijk in jouw geval. Maar het antwoord van hem slaat ook nergens op, hoezo zou je vantevoren na moeten vragen als je hetzelfde medicijn wat je al tijden gebruikt in een andere dosis krijgt voorgeschreven? Echt onzin. Ik vind dat echt wel een taak van de apotheek om een patient daarop te wijzen.
     
    Rizzoli vindt dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Nou ja zeg.... wat een rare reactie! Wat goed dat je het doorgespeeld hebt naar de zorgverzekeraar!
     
  14. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik ben arts en wat een apotheek aan medicatie levert is afhankelijk van factoren waar wij niet eens inzicht in hebben (o.a. preferentiebeleid van zorgverzekering). Dus hoe de arts dit zou moeten vertellen zou ik niet weten.. het enige wat wij weten is hoe duur iets ongeveer is (paar cent, paar euro, tientallen euro's, etc.)
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Weet je zeker dat je wel het zelf bereide middel had moeten krijgen, omdat er geen alternatief beschikbaar is? Lijkt erop dat de apotheker een zakcentje extra wil verdienen met zijn eigen toko.

    Een apotheker moet volgens de wet goede zorg verlenen. Dat heeft hij nu niet gedaan. Die 6 euro (of zoiets) krijgt hij om uitleg te geven over het geneesmiddel. Daartoe is hij verplicht.
     

Deel Deze Pagina