wat te regelen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mexico, 9 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Hoi, weer een vraagje. Heb net mijn tas voor het ziekenhuis ingepakt, en ben nu bezig met een lijstje te maken voor wat er daarna geregeld moet worden. Maar wat moet je daarna regelen en bellen. Aangeven, drukker bellen enz. Maar moet je ook de kraamhulp bellen , ziekenfonds , belasting enz ik ben een leek en weet echt nie hoe het gaat allemaal :oops:

    xxx
     
  2. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Op internet kan je volgens mij wel van die kant en klare lijstjes vinden.
    Probeer eens via google.nl
     
  3. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Kraamhulp wordt door de VK gebeld. Hoef je zelf niet te doen.
    Als je aangifte van de geboorte hebt gedaan, krijg je vanzelf bericht van de SVB die de kinderbijslag gaat uitbetalen.
    Na de geboorte moet je zelf contact opnemen met je ziektekostenverzekeraar om je baby te laten bijschrijven bij 1 van beide ouders. Bij sommige maatschappijen kan dat ook via internet.
    Verder qua verzekering alleen je aansprakelijkheidsverzekering laten aanpassen en controleren of je inboedel via inboedelgarantiemeter is verzekerd zodat je niet onderverzekerd bent. Anders je verzekerd bedrag laten aanpassen.
    De drukker bel je als het goed is de dag van of na de geboorte zodat je de kaartjes kan gaan versturen. Maar dat ligt aan jezelf of je daar haast mee hebt of niet.
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @pendrag: even offtopic.. maar die rechterfoto in je banner is echt superleuk! :)

    ik denk dat ik vanaf volgende week ook maar eens zo'n lijstje ga maken
    net als tasje inpakken
    langzaam aan komt het wel dichterbij

    dus als jullie nog goede tips hebben.. :)
     
  5. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Als je niet getrouwd bent moet je de voogdij van je kindje regelen. (dat je vriend 'm krijgt als jou wat overkomt). Ik las hier een keer dat dat alleen maar kan als de baby echt geboren is.

    Linda
     
  6. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @Saskia: dank je wel. Mijn schatje in de Tummy.
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    ah true..

    die voogdij kan je regelen pas nadat het kindje geboren is
    maar dat gaat via een rechtbank... dus ik geloof niet dat dat a la minute hoeft te gebeuren.
     
  8. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Voor de geboorte erkenning regelen (bij de gemeente). En dan na de geboorte ouderlijk gezag (via rechtbank).
     
  9. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Ok ja erkenning hebben we al gedaan en zo, maak ik denk dat ik dus wel de kraamhulp of verloskundige moet bellen want ik ben onder behandeling in het ziekenhuis sinds week 32. Dus zal ik de vk even moeten bellen als die kleine er is denk ik?
    En net als kinderopvang weet iemand wanneer en hoe je da moet regelen?
     
  10. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ziekenhuis belt dan je VK en de kraam. Is tenminste bij mij wel gedaan. Wordt allemaal voor je geregeld voor je naar huis gaat.
     
  11. nienke80

    nienke80 Actief lid

    23 mei 2007
    165
    0
    0
    Ik ben vorige keer bevallen in het zienkenhuis, en ik moest zelf de kraamhulp bellen.
    En mexico, ik hoop voor je dat je je kindje al hebt ingeschreven voor de kinderopvang, anders heb je een probleem. Tenminste hier in de randstad wel. Als je kindje geboren is, en je hebt het al opgegeven dan hoef je in princiepe niets te doen. Ik zou na een paar weken na de geboorte wel ff bellen of er al wat bekend is of het kindje al een plekje heeft.
    Succes
     
  12. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    als je in het zh bevalt moet je gewoon zlef even de kraamhulp bellen.
     
  13. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Bij mij heeft toch echt het ziekenhuis de kraamzorg gebeld hoor.
     
  14. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Ja ik werk zelf op een kinderdagverblijf en mijn kindje gaat met mij mee maar ik bedoel hoe het zit met de belasting teruggave hoe en wanneer je dat moet regelen?
    En ik neem gewoon de nr's mee van de vk en de kraamhulp.
     
  15. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wij hebben ook tot 2x toe zelf de kraamverzorging moeten bellen om te vertellen wanneer de kraamhulp kon beginnen...

    tis denk ik verschillend, maar beter 1 telefoontje van jezelf te veel dan 1 van de vk of het ziekenhuis te weinig... ;)
     
  16. nienke80

    nienke80 Actief lid

    23 mei 2007
    165
    0
    0
    Hoi mexico
    Wat betreft de belastingdienst kun je het beste 3 mnd voor de startdatum van kinderopvang, de teruggaaf voor kinderopvang indienen. Bij ons duurde het de eerste keer 3 mnd voordat we teruggaaf kregen, dat kwam precies uit met de startdatum, en de tweede keer hebben we een wijzeging doorgegeven( een dag meer kinderopvang)en dat was binnen 1 maand geregeld. Wil je niet alles zelf voor hoeven schieten zou ik het lekker optijd aanvragen. Kan via internet gewon, je moet het aantal uren invullen wat je gaat afnemen, de uurprijs en welke organisatie. Je inkomen, en natuurlijk je naw gegevens. Het is heel simpel.
    succes
     
  17. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Gewoon op internet bij de belastingdienst ofzo? Of is daar een speciale site voor? Ik werk er wel maar heb er totaal geen verstand van hoe ouders deze dingen moeten regelen. En ik ga eerst dec, jan, feb en halve maand maart 1 dag afnemen en daarna 2 kan je dat daar ook gewoon aangeven? Alvast bedankt

    xxx
     
  18. Harmless

    Harmless Fanatiek lid

    14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Aan de verzekering doorgeven dat je kindje geboren is. Meestal bij het aanvragen van het kraampakket krijg je hier al een formulier voor. En meestal wijst de vk of kraamhulp je er nog op.
    Neem voor de zekerheid het tel nummer van de kraamhulp mee. Wij moesten deze ook zelf bellen.
    Je krijgt 'vanzelf' van de overheid een sofi nummer voor je kindje, dat gaat automatisch na de aangifte.
    Je krijgt ook automatisch info over kinderbijslag je moet het nog wel even voll. aanvragen. (De belasting doet het niet uit zichzelf daar is het de belasting voor ;) ) Maar dit is vrij vlug on-line gebeurd.
    Nadat je een sofi nummer hebt gehad kun je ook al een rekening openen voor je kindje. (Als je dit wenst)
    En inderdaad het gezamelijk gezag regelen, als je ongetrouwd bent.
    Belastingteruggave voor kinderopvang weet ik helaas niet, sorry.
     
  19. ProudMum

    ProudMum Niet meer actief

    www.toeslagen.nl
     
  20. nienke80

    nienke80 Actief lid

    23 mei 2007
    165
    0
    0
    Hoi mexico
    inderdaad toeslagen.nl en dan eerst gewoon 1 dag invullen, later ongeveer januari, kun je een aanvraag doen voor 2 dagen, dat is dan een wijziging. Ga maar eens naar de site, als je alle vragen volgt komt het goed. Heb je nog vragen kun je altijd de belastingtelefoon bellen.
    groetjes
     

Deel Deze Pagina