geschrokken

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door marit123, 10 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    Vandaag heb ik nadat we telefonisch vrijdag de uitslag gehoord hadden, de uitslag van het zaadonderzoek opgehaald. Aan de telefoon had de huisarts gezegd dat de vorm iets onder normaal was, maar dat ze geen percentages had.
    Nu zie ik bij MORFOLOGIE: 3 % staan en na wat zoeken naar normaalwaarden is dit dus veel te laag. (normaal is 14 of 30 procent)
    Ben echt in verwarring en een beetje in paniek nu.
    Kan de huisarts nu niet meer bellen, maar voelt een beetje of alle grond onder m'n voeten wegvalt.

    Heeft iemand hier meer ervaring meer of het ook eens meegemaakt dat de morfologie zo laag is?
    Weet het even helemaal niet meer. Eerst heel blij dat de uitslag redelijk goed was en nu heel erg geschrokken dus...

    Liefs, Marit
     
  2. Roosje75

    Roosje75 Fanatiek lid

    1 aug 2007
    1.281
    0
    0
    Hoi Marit,

    Dit wil niet meteen iets betekenen!
    De uitslag van onze 1e test was ook heel slecht, maar uiteindelijk (3 maanden later) was het perfect!
    Is jouw partner in de afgelopen 3 maanden ziek geweest?
    Dit heeft nl een vele grotere invloed op sperma dan iedereen denkt.
    Aangezien sperma er 3 maanden over doet om zich te ontwikkelen, kan het best zijn dat jullie test over een tijdje wel heel goed is!
    Wij lopen bij een fertiliteitsarts en zijn met iui bezig en zij heeft ons dit zo uitgelegd!

    Hopelijk ben je nu een beetje gerustgesteld!

    Veel sterkte en succes!

    xx
    Roosje
     
  3. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Volgens mij was dat bij ons ook zo (weet het niet meer helemaal zeker). Ik geloof zelfs dat het 2% was. Daar schrok ik ook ontzettend van. Maar volgens de arts was het heel goed mogelijk om zelf nog zwanger te worden. En dat is ook gelukt! :)
     
  4. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    Bedankt meiden,

    Ik ben nu wel wat rustiger, zie op internet ook tegenstrijdige berichten over of morfologie wat zegt of niet.
    Ik begrijp nog steeds niet goed waarom de huisarts zei dat de vorm iets onder normaal was en de uitslag zegt dat maar 3 % goed is.

    Niet meer meiden die een soortgelijke uitslag hadden of hebben?

    Groet, Marit
     
  5. lauwie

    lauwie VIP lid

    17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    hey marit,

    wij hadden echt precies hetzelfde. 3% ipv 14%. de huisarts zei dat de uitslag goed was en pas toen ik me erin ging verdiepen zag ik dat verschil.
    ik maak me ook wel zorgen (mijn vriend wil gewoon de afspraak bij de gyn 25 sept afwachten.)
    ik dacht dat het misschien ook nog wel zou kunnen omdat we een beetje klaar waren met verplicht klussen en er ongeveer 14 dagen tussen zaten (laatste keer klussen en de test).

    maar misschien is het wel niet zo erg als allebei onze huisartsen het zeggen? ik zag ook dat er 2 normen voor zijn: 14% ideale vorm of 30% goede vorm. misschien zijn er wel weinig met de ideale vorm, maar wel genoeg met een normale vorm?

    waren de hoeveelheid en de bewegelijkheid wel op of boven de norm?

    ben heel benieuwd of iemand hier meer van weet!

    groetjes, lauwie
     
  6. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    Hoi Lauwie,

    Bedankt voor je berichtje. Wel apart he dat ze allebei zeggen dat het 'goed' is. Bij ons was de beweeglijkheid ook wat verminderd, de hoeveelheid is wel goed.
    Ik ben er best wel van geschrokken, maar vind op internet alleen maar tegenstrijdige berichten hierover.
    Maar bedoel je dat je vriend 14 dagen onthouding heeft gehad voordat hij het zaad inleverde? Volgens mij is dat niet bevorderlijk voor het zaad (wordt dan 'oud') Op ons papier stond volgens mij maximaal 7 dagen onthouding, en bij jullie?
    Was verder de uitslag bij jullie goed?
    Ben ook benieuwd of er nog meer mensen zijn met ervaring hiermee!

    Groetjes, Marit
     
  7. lauwie

    lauwie VIP lid

    17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    hoi,

    mijn vriend heeft speciaal nog gebeld om te vragen of hij het nu dan wel in kon leveren (na die 14 dagen) en dat was geen probleem. toch wel apart dat dat blijkbaar per ziekenhuis verschilt.
    verder was de uitslag goed bij ons.

    heeft de huisarts jullie verwezen of vond hij dat (nog) niet nodig? zijn jullie al lang bezig of hadden jullie het vermoeden dat er wat mis was?

    wij gaan dus de 25e naar de gyn en dan ga ik het zeker navragen! dus als je nog zoveel geduld hebt, laat ik het je zeker weten!

    en prinses, heel fijn om te lezen dat je er gewoon zwanger van bent geworden! maak ik me al iets minder zorgen.

    liefs, lauwie
     
  8. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Vooral als de hoeveelheid wel goed is, dan zou ik me niet te veel zorgen maken. 3% van 20 miljoen, is al weer heel anders dan 3% van 2 miljoen. Ik hoop dat jullie snel zwanger raken.
     
  9. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    Hoi Lauwie,

    Ik hoor het graag als je meer weet! Wij zijn nog niet doorverwezen, maar moeten eerst voor een tweede onderzoek, hoefden jullie dat niet?
    Gaan jullie naar de gyn. voor die uitslag of omdat het nog niet gelukt is.
    Wij zijn een jaar bezig en daarom voor eerste onderzoeken gegaan.
    Ik ga maandag weer naar m'n huisarts, dus ga het haar ook nog eens vragen. Hopen dat het verder meevalt en dat we ons voor niets zorgen maken!

    Groetjes, Marit
     
  10. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    Hoi Prinses,

    Wij hadden 25.3 miljoen zaadcellen per ml en totaal 88.6 miljoen (x 3,5 ml volume) dus dat is prima volgens mij.
    Helaas is bij ons de beweeglijkheid ook verminderd, maar goed, het beweegt wel, daar maak ik me niet het meeste zorgen over.
    We houden ons vast aan jouw goede voorbeeld prinses! ;)

    Marit
     
  11. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Maak je geen zorgen meid! Bij ons waren er slechts 2% goede zaadjes bij qua vorm. Daarnaast was er van die 2% dan weer 93% stilliggend. Toen bleek ook nog eens dat het aantal veel te weinig was (de eerste keer geloof ik 2 miljoen). Wij gingen dus voor IUI. Dat hebben we twee keer gehad en tegen alle statistieken in zijn we nu zwanger (kon volgens de doktoren niet met deze kleine aantallen en we stonden op de wachtlijst voor IVF).

    Dus... maak je niet te druk om de getallen die je hoort en leest! Jullie tijd komt ook!

    Groetjes en succes,
    Josien
     
  12. muuske64

    muuske64 Fanatiek lid

    15 okt 2006
    4.500
    0
    0
    huismoeder
    Limburg
    Misschien een rare vraag, maar wat is morfologie?
    Bij mijn laatste ICSI zeiden ze dat zijn zaad slechts voor 15% beweeglijk was.
    Snap echt de ballen van dit soort zaken! Kan iemand het me duidelijk maken aub! :oops:

    Liefs Marjo
     
  13. aly

    aly Bekend lid

    5 okt 2006
    966
    0
    0
    postbezorgster
    harlingen
    een week na de bevruchting bij mijn vorige zwangerschap had mijn man ook maar 4 miljoen zaadjes en die beweegden niet goed en er zaten nog misvormden tussen, maar ik was daar wel zwanger van geworden ;)
     
  14. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    muuske, morfologie is de vorm van het zaad. 15% is volgens mij prima, bij onze test moest het meer dan 14% zijn.
    Afwijkend is dubbele koppen en staarten en dergelijke volgens mij.

    Josien, bedankt voor je berichtje, daar wordt ik weer blij van! Ik heb inmiddels weer veel hoop en moed voor wat er komen gaat. Denk dat het allemaal echt goed gaat komen!
    Fijn dat er hier allemaal lotgenoten zijn, dat voel je je wat minder alleen....

    Marit
     
  15. lauwie

    lauwie VIP lid

    17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
  16. m038

    m038 Actief lid

    14 sep 2007
    167
    0
    16
    ook wij hebben pas gehoord dat het sperma van mijn man erg slecht was. ben er nu na drie weken klaar voor om een afspraak te maken bij de huisarts. de tweede test gaan we in oktober doen. mijn man is niet ziek geweest, drinkt bijna niet en is verder gezond.
    de ha zei dat de kans dat we niet natuurlijk zwanger konden worden groot was.
    ik weet nu pas hoe naar zoiets voelt. voor iedereen die ook zoiets door moet maken veel succes
    wie heeft er tips enz ik hoor ze graag

    liefs mar
     
  17. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    Hoi Mar,

    Wat naar zo'n uitslag!
    Mag ik vragen wat je bedoelt met 'heel slecht'? Of heb je geen preciese uitslag?
    Ik ben namelijk ondanks de geruststellingen in de voorgaande berichten er nog steeds niet helemaal achter of onze uitslag nu 'slecht' te noemen is.
    Ik houd me wel vast aan wat de huisarts zei: een onderzoek is geen onderzoek, dus hopen en duimen dat het de tweede keer beter is. Maar aangezien we al meer dan een jaar proberen, vrees ik dat dit niet het geval zal zijn.

    Heel veel succes bij de huisarts!
    Marit
     
  18. m038

    m038 Actief lid

    14 sep 2007
    167
    0
    16
    de ha. zei tegen ons dat tussen de vijf en tien miljoen zaadcellen verminderd vruchtbaar is en onder de vijf miljoen ernstig vruchtbaar. ik weet nog geen precieze cijfers omdat ik nog niet bij ha. geweest ben. hij zei er in het tel. gesprek wel bij dat je twee keer moet testen. maar het was erg weinig zei hij. mijn men heeft hem gesproken en die heeft geen getallen gevraagd. hij heeft eerst dit even moeten verwerken. ik als vrouw zit te springen om die cijfers en een tweede test. maar ik heb het gevoel dat het slecht is. want ook wij zijn al een jaar bezig... en mijn gevoel zegt me, als het de andere maanden beter was geweest was het ook wel een keer gelukt. wij vrijen al maanden in de vruchtbare periodes en houden ons keurig aan alle tips die je in de boekjes leest.

    ik zal het je laten weten als ik de cijfers heb.
    groetjes mar
     
  19. marit123

    marit123 Actief lid

    2 jan 2007
    330
    0
    0
    Hoi Mar,

    Wij hebben een kopie van de uitslag opgehaald bij de huisarts. Als je er echt om zit te springen kun je dat wel vragen. Ik werd daar alleen wel extra onzeker van omdat ik niet alles begrijp. Het lijkt me beter als je meteen uitleg krijgt bij de cijfers.
    Ik weet hoe lastig het is, maar probeer wel die tweede test af te wachten, het kan echt nog verschillen of beter zijn, dit heb ik heel veel om me heen gehoord.
    Maar ik begrijp dat jullie erg geschrokken zijn, is niet leuk om zo'n uitslag te horen.

    Veel succes!
    Marit
     
  20. m038

    m038 Actief lid

    14 sep 2007
    167
    0
    16
    helaas, de enige dag dat wij deze week kunnen is de huisarts er niet... kunnen nu pas volgende week woensdagochtend.... vraag dan ook een kopie van de uitslag... zodra ik die heb hoor je meer......... heb jij al weer wat gehoord. wat gaan ze nu bij jullie verder doen en hoe lang gaat dat duren?

    groetjes m
     

Deel Deze Pagina