Inspiratie gezocht: levensstijl omgooien

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnetje3, 23 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik ben van het type: liever lui dan moe en ontzettend gemakkelijk als het gaat om huishouden en (on)gezond eten. Kortom ik maak het mezelf graag gemakkelijk. Echter bevalt dit patroon me helemaal niet. Ik merk dat vaak futloos ben en alles me in mijn hoofd vaak teveel moeite kost.

Hier wil ik vanaf. Maar nu ben ik ook van het type alles of niets. Dus een korte periode me volledig op iets storten (bijv 10 kilo afvallen) om vervolgens alles weer helemaal los te laten ( weer net zo hard aankomen).
    Dit leidt tot gejojo en niet tot een blijvende verandering in levensstijl.

Ik ben dan ook opzoek naar ervaringen van anderen die het wel is gelukt om hun levensstijl om te gooien. Hebben jullie tips? Ik denk dat jullie verhaal ook erg inspirerend voor mij (en vast ook anderen) zou kunnen zijn.

Groetjes Zonnetje

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik was ruim 10 jaar geleden te zwaar en besloot op een dag elke dag buikspieroefeningen te gaan doen en gezond te gaan eten. En dat is nu eigenlijk een levenstijl geworden. Nou ja de oefeningen doe ik niet meer maar ik sport wel en eet gezond, snoep zelden maar houd wel van goed en lekker eten. Het is een way of life geworden en voelt helemaal niet zwaar. Sterker nog, mijn maag is kleiner, ik kan vet en suiker slechter verdragen en ik vind heel snel iets te zoet of niet lekker.

Maar nu ik dit zo typ en mij afvraag hoe ik dat heb gedaan kan ik er mij één bedenken wat absoluut een sterke eigenschap van mij is: ik heb een ijzeren discipline. Ik ben het type ik kan niet slapen als de vaatwasser niet leeg is en ik kan niet chill op de bank zitten als er nog klussen in het huis moeten worden gedaan. Sporten doe ik op vaste momenten van de week en is voor mij gewoon net zo'n verplichting als werken, mijn zoontje verzorgen of wat dan ook. Het hoort er gewoon bij.

Dus eigenlijk heb ik geen tips behalve doorzetten en gewoon doen. Ik denk dat dat de tip is. Je moet uiteraard wel kijken wat bij je past en wat de meeste kans van slagen heeft. Begin met een schoonmaakschema en begin met niet meer snoepen en sporten. Wie weet vind je het leuk en word je steeds fanatieker.

Succes!

3. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

10 mrt 2011
    1.486
    223
    63
    Mijne nieuw levensstijl is weight watchers! En ik sport erbij..
    Oke ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel al 18 kilo afgevallen sinds oktober..
    Maar kerst at ik nog wat los en vast zit, maar nu heb ik nog geen 1 paaseitje aangeraakt bijv.. vh weekend gingen we uiteten en ben binnen mijn punten gebleven en voor aankomend weekend met pasen zit ik ook al te bedenken hoe ik me binnen de punten ga houden. Normaal gooi ik me helemaal vol met uiteten en feestdagen enzo, dat is iig helemaal afgelopen en ook tussendoor heb ik nergens meer zin in! Maar vooral met ww mag je alles eten, zolang je je maar aan de punten houdt! Dus ik kan nu wel vol trots zeggen dat dit echt mijn nieuwe levensstijl is! I love it

4. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Heel cliché, maar ik ben op een ochtend wakker geworden met de gedachte: En nu ga ik het anders doen! En dat ben ik ook gaan doen.

Ik ben begonnen met het maken van een flinke wandeling in de avond. Stevig doorlopen, een uur lang. Eerder mocht ik niet naar huis van mezelf :p Mobiel mee, radio aan, oordopjes in. Dit heb ik volgehouden totdat ik ongeveer 36 weken zwanger was van mijn zoon, uiteraard ging het op het laatst niet meer zo snel. Na mijn herstel van de keizersnede heb ik het uur verplaatst naar overdag en ging ik samen met mijn zoon een flinke wandeling maken.

Op hetzelfde moment (toen ik begon met wandelen) ben ik voor mezelf gaan opschrijven hoe mijn dag er qua eten uit zou moeten zien, wat voor mij haalbaar was. Vrijdagavond of zaterdagavond was (is) mijn 'snoepavond' en mocht ik iets lekkers, wat chips of chocola oid. Ik geef niks om frisdrank, dus de switch naar thee/water hoefde ik niet te maken.

Sinds de geboorte van mijn zoon zijn we gestopt met het klaarmaken van gerechten uit pakjes en zakjes. Immers, hij zou op den duur ook met de pot mee gaan eten, dus zijn we vrij snel na zijn geboorte alles vers gaan klaarmaken.

En wat ook heel goed helpt: Geen lekkere dingen in huis halen! Wat er niet is kun je ook niet opeten :D

Qua huishouden: Ik probeer dagelijks een rondje door het huis te gaan. Bijhouden kost minder tijd en energie dan wekelijks een dag aan het huishouden te besteden.

5. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Motivatie. Niet meer en niet minder.

6. Zonnetje3

Wow, super knap van diegene die het al gelukt is.

Discipline is niet mijn sterkste kant en geduld ook niet. Denk dus dat een langzame verandering op een gebied tegelijk voor mij het beste is. Dan heb ik niet de hele dag het gevoel dat ik vanalles anders moet doen, maar maak ik stap voor stap verandering door. Anders ben ik bang dat ik 2 of 3 weken heel fanatiek alles omgooi maar dat niet vast kan houden.

Ik denk dat ik maar eens begin met een lijstje met wat ik allemaal anders zou willen doen en daar dan elke dag iets van kies om te doen. En dan uitbouwen naar 2 dingen per dag etc etc... Ben benieuwd of dat voor mij zal werken.

Meer inspirerende verhalen zijn altijd welkom (mag ook in pb) ;)

7. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Omdat ik echt de ruggengraat heb van een visstick heb ik ontdekt dat ik dingen niet zo drastisch moet doen. Alleen dan hou ik het vol.
    Ik wilde gaan sporten, maar ik hou niet van sporten. Dan kan ik dus wel mezelf lid maken van een sportschool en 6 nieuwe outfits kopen... maar week 1 ga ik 4 keer, week 2 ga ik 3 keer en na 2 maanden ligt mijn nieuwe sportkleding in de kast en lig ik op de bank met een zak chips van mijn dure abonnement te balen.
    En dus heb ik voor 15 euro een yogamat gekocht en wat gewichtjes en doe ik thuis 5 min per dag wat oefeningen. Planken, squats, opdrukken. Meestal om de dag en je gaat het gek genoeg nog zien ook! En ik hou het goed vol, want hé, het is maar 5 minuten!

8. Fabje123

Fabje123 Bekend lid

9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Ongeveer twee jaar geleden zijn we begonnen met het veranderen van de verhoudingen in het eten. Dus bv nasi met een kilo groenten en twee kopjes rijst. Merk je niks van. En idd meer zelf maken, bv satesaus. Helemaal niet moeilijk en hartstikke lekker.

Ja ik ben ook lui. Ik ben trwns niet te dik en heb ook marathons gelopen maar icm een gezin en gebroken nachten vind ik alles zo zwaaaaaar haha.... Maar ik ben alles gaan lopen wat te lopen is (bv 20 min naar de stad ipv 5 min op de fiets of met de auto). Merk je nauwelijks.

Als je de discipline niet hebt die de dames hiervoor noemen (waarvoor hulde overigens), moet je het uit de kleine dingen halen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vanaf 1 april wil ik bv mee gaan doen met de vegan challenge. Vraagt wat aanpassing in het begin, maar omdat het maar 1 maand hoeft, is het makkelijker vol te houden. En ik ben ervan overtuigd dat ik er daarna een gezondere levensstijl aan overhoud.

Mijn tip? Hou het klein. Snack tomaatjes ipv chips, ga lopend naar de supermarkt etc.

Succes!

9. Zonnetje3

Hahaha ik bezit inderdaad ook over de ruggengraat van een visstick :)

En ben geneigd dan ineens perfectionistisch te gaan doen, dus inderdaad rigoreus alles omgooien en fanatiek doen.

Ik doe nu zwangerschapsfitness en dat vind ik dus wel echt heel fijn om te doen. Het is niet fanatiek sporten, maar wel lekker bewegen en kracht/ spieroefeningen. Dus bedacht me ook, misschien is dit wel mijn ideale trainingsniveau... Wel lekker bewegen en trainen, maar niet zo fanatiek dat ik er te snel ook weer klaar mee ben en idd weer met chips op de bank beland...;)

In dat opzicht is dit wel een goed moment voor mij om te starten, want gezien mijn zwangerschap kan ik toch niets rigoreus doen ;)

10. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Oooh vrolijkheid, mag ik alsjeblieft wat van jouw discipline?!!
    Ben zelf meer van het type: dan ligt het er morgen ook nog wel...

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Haha mijn man is ook altijd verbaasd want die heeft het dus ook niet :D Maar ik denk dat ik daardoor veel heb bereikt. Ik was bijv helemaal niet zon geweldige leerling maar ik deed keurig altijd mijn huiswerk. Heeft het me toch iets gebracht.

Is ook een schaduwzijde zoals bij alles ik kan mezelf soms over de kop werken en slecht ontspannen. Sta ik te poetsen terwijl ik ook met zoonlief in de tuin kan spelen. Daar moet ik dan bewust balans in zoeken, dat genieten en de boel de boel laten. Dus misschien moeten we eljaar wat geven! Ik wat van jouw relaxedheid :)

12. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Als je besluit je levensstijl te veranderen maar niet veel discipline hebt, doe het dan gewoon wat rustiger aan, of in een tempo wat voor jou vol te houden is.
    Ik heb een tijd grotendeels suikervrij geleefd en ben hiermee 10 kilo afgevallen. Niet omdat ik minder at, maar ik at andere dingen.
    Nu ben ik zwanger en merk ik dat ik het lastiger vol te houden vind.
    Maar als je energie wilt, minder dan met suiker eten, echt dat helpt! En ook sporten uiteraard.
    Pak het stapje voor stapje op.
    Bedenk wat je fijn en lekker vind qua ontbijt, hier is dat vaak yoghurt met muesli en fruit om het wat zoeter te maken. Havermout kan je ook toevoegen zodat je langer een verzadigd gevoel hebt.Als je in fruit varieert heb je niet het idee dat je elke dag hetzelfde eet.
    Je kan ook ontbijten met
    - havermoutpannekoekjes met vers fruit
    - groene smoothie
    - overnight oats
    Ik vind dit beter vullen dan brood en je bent langer verzadigd.
    Daarnaast is het misschien iets meer moeite om het klaar te maken maar niet heel veel.
    Als je al besluit om anders te ontbijten dan heb je al een ander begin van de dag. Loopt dit lekker en heb je ontdekt wat je fijn vind, ga dan verder om bijv je lunch aan te passen.
    Dit kan ook een groene smoothie zijn of salade bijv, of crackers met gezond beleg.
    En uiteindelijk het avond eten klaarmaken. Zoveel mogelijk vers en zonder pakjes en zakjes van bijv Knorr, honig of maggi.
    Als je het stap voor stap aan pakt lukt het je vaak beter omdat er dan al iets in je systeem zit en je niet rigoureus ineens alles moet veranderen waardoor je de grip op de situatie kwijt raakt.
    Ik ben zelf lid van de facebookgroep Smakelijck suiker en enummervrij leven. En daar word je ook wel gestimuleerd omdat er zulke leuke en lekkere recepten worden geplaatst, en ik ben echt geen kookwonder, vind er zelfs niks aan maar sinds ik meer vers kook en andere recepten probeer krijg ik er zelfs schik in.

En sporten kan je bij een sportschool doen maa als je weet dat je meestal na een paar maanden geen discipline hebt en ermee stopt is het zonde van je geld.
    Ga dan lekker wandelen of een stuk fietsen, of hardlopen bijv.
    Ieder geval, wat je ook besluit, succes! ;)

13. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of het speciaal te maken heeft met afvallen want daar heb ik geen evaring in maar hoe ik ben begonnen met m'n levenstijl aanpassen:

Ik ben goed gaan nadenken wat me niet beviel..sommige dingen waren heel.oppervlakkig en andere lagen weer wat dieper waar ik pas later achter kwam. Stuk voor stuk ben ik deze gaan aanpakken..hoe onmogelijk ze ook leken...achteraf gezien was echt niks onmogelijk. Sommige dingen waren geen drastische veranderingen maar sommige weer wel en ben ook steeds lekkerder in mijn vel gaan zitten echt heerlijk. ik heb ook steeds een doel voor ogen gehouden zodat het niet zo zeer een verplichting was van mezelf maar ook een uitdaging. ( klonk veel leuker vond ik en was dan ook veel gemotiveerder om door te zetten.)

14. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    TS... ik herken wel een beetje van je trekjes :D
    Ik ben Lui, disciplineloos en mn huishouden is chaotisch. Nu ik werkloos thuis zit heb ik mezelf voorgenomen elke dag iets groots schoon te maken. Ik ga ook minstens 1x per week naar de winkel grote opbergdozen scoren etc. De container zit steeds vol. Opruimen schoonmaken het is nu mn core business. Het is al wel echt beter geworden. Mn ma is nog luier dan ik.. die is gewoon een slons.. dus als ik in de stoel ga zitten vraag ik mezelf af of ik meer heb gedaan dan mn moeder vandaag.. zo niet dan sta ik meteen weer op en ga aan de gang. Van de week begonnen met buikspieroefeningen.. (een sportabbo is hier zonde van het geld) Ga het elke dag opschrijven wat ik doe qua sport en eten en gewicht.. zodat ik kan terug lezen en me kan schamen. Ik ben qua gewicht zo ver dat ik me kapot schaam voor mn vette lijf, ik ben qua huishouden zo ver dat ik me schaam om iemand uit te nodigen en ik ben qua karakter zover dat ik me schaam om wie ik ben. Dat zijn genoeg ingrediënten om te veranderen.. Laat het bij jezelf niet zo ver komen.. das echt geen fijn gevoel. Ga niet extreem doen want dan is het over een maand al voorbij.
    en hey.. misschien kun je een besloten groepje aanmaken en "luie" mensen uitnodigen die met hetzelfde probleem kampen. Zo kun je elkaar motiveren en niet meteen plat beoordeeld worden door mensen die het wel allemaal georganiseerd hebben :p (uiteraard ben ik bereid er bij in te zitten :p )
    en nu ga ik nog even wat doen :p

15. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik moet toegeven dat ik ook nog steeds zoekende ben naar de juiste balans die werkt voor mij en mijn gezin. We eten niet heel ongezond ofzo, maar het kan altijd beter. Ik was begonnen met hardlopen (start to run), maar zit nu na 3x al thuis met een dikke blessure, waarvan de fysio eigenlijk al zegt dat ik beter iets anders kan doen. Nu kan ik dus ook bijna niet uit de voeten, werd dochter ook nog eens ziek en zit ik hier gewoon stevig te balen dat mijn plan nu al in het honderd is gelopen. Maar goed, over een week ziet het er vast weer anders uit denk ik dan maar. Iets ander plan maken dan maar in de tussentijd ;)

16. Zonnetje3

Ja de balans is lastig he! Ik kan ook snel denken Ow het is vandaag toch al mislukt, laat dan maar. Dat is natuurlijk funest! Elk moment, elke keuze is een kans om het aan te pakken. Het is eigenlijk pas verpest als je de handdoek echt in de ring gooit...;)

Ik vind het idee van een clubje best goed! Kunnen we elkaar motiveren en tips uitwisselen!
    Ik heb alleen echt geen idee hoe dat met die clubs werkt:). Dus als iemand het leuk vindt en weet hoe het werkt en zon clubje wil opstarten, dan blijf ik daar graag van op de hoogte!

Ik heb nu een lijst gemaakt met alle dingen die ik op een dag anders zou willen doen: bijv een half uurtje lopen, opruim en schoonmaak rondje, 1,5 liter water dringen, niet snoepen etc. Het doel van deze week is eigenlijk elke dag 1 ding van jet lijstje oppakken. Het is een erg laag doel, maar grappig genoeg geeft dat geen druk en vind ik het een leuke uitdaging om toch meer van het lijstje te doen. Heb ik een slechte of onverwacht drukke dag, dan is een ding goed genoeg en is niet " alles verpest". Ben benieuwd of dit voor mij werkt... Uiteraard schroef ik het doel wel op omhoog, dus steeds meer taken van het lijstje per dag, maar dat zal steeds makkelijker gaan naar mate taken wennen.

17. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Als je dingen hebt dieje echt iedere dag wilt doen (zoals 1,5l water drinken) is het misschien verstandiger om dat als enige ding een week lang iedere dag te doen om te beginnen. Dan komt het in je systeem en kan je er de tweede (of derde) week een volgend ding aan toe voegen.

18. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Ik ben ook van het type alles of niets, met als gevolg dat ik het te snel opgeef. Zeven jaar geleden voelde ik mij altijd moe, futloos en mijn hoofd voelde alsof het altijd vol zat met watten. Ik ben toen vrij extreem vier weken gaan detoxen volgens de methode van gifbelt naar tempel. Ik kreeg energie voor tien en dat was voor mij de motivatie om blijvend te gaan veranderen. Na deze detoxperiode ben ik het stapje voor stapje gaan doen en inmiddels kost het mij geen enkele moeite meer. Als ik denk aan wat voor zooi ik vroeger erin stopten, word ik al spontaan misselijk 😁. Je lijf went aan gezond eten en daardoor wordt het ook makkelijker om vol te houden!

Deel Deze Pagina