Hè meiden, Ik vroeg me af tot welk inkomen krijg je kdv-toeslag? Ik was tot voor kort thuisblijfmama, ben weer invalwerk gaan doen in het (zeer speciaal) onderwijs. Hier zou ik kunnen blijven maar dan moet ik minimaal vier dagen gaan werken. Nu heeft onze dochter veel oma's die willen oppassen, maar wij denken dat ze een dag kdv en met andere kindjes spelen wel leuk zal gaan vinden. Maar wij hebben geen idee wat het kdv kost en wat je eventueel terug zou kunnen krijgen... Zouden jullie voorbeelden kunnen geven? Bedankt!
Op toeslagen.nl kun je een proefberekening maken, dan kun je gelijk zien wat je ongeveer terug krijgt. Ik gok dat ik ondertussen spuit elf ben er boven dit bericht al meer berichtjes staan met dezelfde strekking
Je kunt idd een proefberekening maken, dat geeft de meest accurate informatie voor jouw situatie. De enige situatie waarin werken echt niet loont, is als één partner een heel hoog inkomen heeft en één partner een heel laag. Er wordt namelijk naar het totaal gekeken. Komt dat boven (meen ik) 90.000 euro bruto per jaar uit, dan krijg je voor het eerste kind in de opvang helemaal niets terug. En dan kan de opvang netto zomaar meer kosten dan de minst-verdienende partner netto verdient. De standaard uurtarieven liggen ergens bij 6 euro en een beetje. En meestal moet je voor de hele dag betalen, dus de hele openingstijd, ongeacht hoe lang je kind blijft. Ter vergelijk: kdv van onze dochter rekent 1160 euro per maand als je je kind 4 dagen per week brengt.
Je krijgt dit jaar kot tot ongeveer 118.000 dacht ik. Maar dan kan je (vaak) de last ook wel dragen. Het is het verzamelinkomen van jou en je partner waarover het berekend wordt.
Ik ben aan het zoeken en het valt me op dat we best nog wat terug krijgen, maar ik heb dit berekend met 6,50 wat het kdv (volgens Het Rijk) dan zou vragen. Ik ga eens kijken wat de kdv's in de buurt vragen.
Tot nu toe vind ik het best meevallen... Het 'populaire' kdv hier in de buurt, vraagt 5,70 per uur. 250 (en een beetje) per maand voor 1x in de week en volgens de toeslagen site krijg ik 93 euro terug? Kan dit kloppen of doe ik iets niet goed?
Dat kan best. Ik vind 5,70 per uur als je maar één dag per week afneemt erg goedkoop, maar dat hangt misschien van de regio af. En hoeveel je terug krijgt is totaal afhankelijk van jullie gezamenlijke inkomen, daar kan ik dus niks zinnigs over zeggen.
Bri, zit daar nog verschil in? Hmmm, heb ook nog niet echt goed gekeken. Ik ging uit van 6,50 ongeveer wat 'Het Rijk' een goed uurtarief vindt. Wij wonen aan Het Westland, misschien dat dat scheelt? (Weet ook niet eens of er wachtlijsten oid zijn hier?)