Hai meiden, Een vraag, bij m'n vorige zwangerschap liep ik in het ziekenhuis voor zwanger raken mmm. Tijdens bevalling helaas een fluxus en 4ltr bloedverlies. Er is toen gezegd dag in bij een eventueel nog een zwangerschap standaard in het ziekenhuis moet bevallen. Zwangerschap er voor had ik helaas zwangerschapsvergiftiging en ben ik ingeleid. Nu kwam ik er afgelopen woensdag achter dat ik weer zwanger ben, hoe lang geen idee. Het lag totaal niet in de planning en überhaupt niet mee bezig geweest. (En Jep namen onze voorzorgsmaatregelen) Ik heb in m'n paniek de verloskundige gebeld en daar kon ik terecht, deze heeft even gekeken. Baarmoeder kwam al iets boven schaambot uit. Nu belde de Echopraktijk net en moet ik de echo zelf betalen, prima natuurlijk.. Maar nu vroeg m'n partner zich af of ik niet voor alle controllers in het ziekenhuis moet lopen? Sowieso geen idee hoe lang, ookal neigen we naar houden en durven we het nog niet echt tegen elkaar uit te spreken..
In eerste instantie ga je altijd eerst naar verloskundige. Naar aanleiding van je verhaal zul je waarschijnlijk wel snel worden doorgestuurd. Maar zonder verwijzing kun je niet terecht in het ziekenhuis, behalve wanneer er eerder is afgesproken dat je je meteen in het ziekenhuis moet melden bij een volgende zwangerschap. Maar dat wordt bijna nooit op die manier afgesproken.
Je zou hiervoor maandag even met je huisarts kunnen bellen. Wellicht wordt je wel doorgestuurd naar de gynaecoloog gezien je geschiedenis en nu onduidelijkheid over de duur van de zwangerschap. Indien je al 8.4 weken bent op het moment van de echo bij de verloskundige, zou dit ook gewoon de termijnecho kunnen zijn. Doe jou zelf niets kost. Gezien het feit dat je baarmoeder al boven je schaambot uit komt en je laatste menstruatie zeker twee maanden geleden is zou je best al op een dergelijke termijn kunnen zitten. Ik denk dagje huisarts het beste hierin advies kan geven.