Hallo allemaal. Met mijn 20 weken echo bleek alles goed te zijn, we waren ontzettend blij en gelukkig dat ons baby'tje gezond was!! Een weekje later kreeg ik bij mijn verloskundige nog een echo, omdat ze graag wilde oefenen op vrouwen vanaf 20 weken zwangerschap. Ze had bijna examen en wilde toch nog eventjes tijd hebben om te oefenen en te kijken of ze alle benamingen wist. Ze smeerde heel mijn buik onder en ging echt van links naar rechts. Ik lachte nog naar mijn man, onder het mom; 'Ze moet het nog leren..". Maar al snel bleek er iets te zitten wat niet in mijn lichaam hoort. Ze belde haar collega en ook zij wist niet wat het kon zijn. Tenminste dat zei ze later tegen ons; Wie weet had ze een vermoede. Dus ik werd doorgestuurd naar de gyneacoloog. Er zijn foto's gemaakt van de echo, en die moest ik meenemen naar de beste man. Een lege holte buiten de baarmoeder gevuld met vocht. Geen idee hoe groot, geen idee waar, hij zat in ieder geval buiten de baarmoeder. Na 2 dagen spanning mocht ik naar het ziekenhuis. Een kille bedoeling en een uiterst kille man. Daar lag ik met mijn bekkeninstabiliteit op de tafel en binnen no time wist hij me te vertellen wat het was. Een cyste van ongeveer 9 centimeter in mijn eierstok. Terwijl ik nog op de tafel lag met de gel op mijn buik riep hij me... "Kom maar mee...". Mijn man hielp me overeind en ik pakte een handdoek om mijn buik schoon te vegen. Voeld eme alles behalve prettig; omdat de verloskundige in de praktijk me uiterst zorgzaam hielp. Daar was ik geen nummertje. In zijn kantoor vertelde hij me dat het een cyste was die geen kwaad kon. Hij wilde het alleen over 2 weken nog eens bekijken. Op de vragen of ik normaal bij de praktijk kon blijven, en of ik thuis kon bevallen antwoordde hij positief. Gelukkig, wnat voelde me alles behalve prettig. De spanning kwam er in de auto uit; maar het was niet ernstig volgens die gynaecoloog. Twee weken later stond ik inderdaad weer op de afdeling gynaecologie. Ik had dezelfde man weer en hij was net zo 'vrolijk' als altijd. Daar lag ik weer, buik ontbloot en met een klodder gel erop. Meteen toen hij zijn apparaat erop zette vroeg ik of hij gegroeid was. Hij antwoordde van niet, en hij was meteen klaar met echo-en op die plaats. Hij ging naar ons kindje kijken. Die was uiteraard druk aan het voetballen en na ongeveer 20 seconden was hij ook uitgekeken. "Volg me maar..." was weer wat hij zei en voor de 2e keer liet hij me alleen in die kamer met gel op mijn buik. In zijn kantoor zei hij dat ik niet meer bij de praktijk mocht blijven, en ook niet meer mocht thuisbevallen. Moest medisch in het ziekenhuis blijven vanwege die tumor. Op onze vragen antwoordde hij niets, ik moest gewoon medisch in het ziekenhuis bevallen. Hij pakte een formulier uit zijn la en zei dat ik bloed moest gaan prikken. Omdat ik pas nog bloed had geprikt vond ik het raar, maar hij zei dat het bij iedereen zo hoorde.... Nouja.. Prima. Meer vertelde hij niet, meer zei hij niet. In het lab zat ik met mijn formulier en ik zag het kolommetje 'Tumor". Ik heb de codes opgeschreven en op internet opgezocht; eierstokkanker. Nu denk ik niet dat ik 't heb; want anders zou ik allang gebeld zijn. Tenminste, daar ga ik van uit. Vind het alleen raar dat die gynaecoloog er helemaal niets over zegt tegen ons, ook nie tals we erom vragen. Nu moet ik dus verplicht in het ziekenhuis onder behandeling zijn, terwijl ik in feite niet weet waarom. Ja, omdat er een goedaardige tumor in mijn lijf zit, voor zover ik weet. Ik heb alleen een heleboel vragen rondspoken in mijn hoofd, en ik wil heel graag weten wat er gaat gebeuren. Heeft iemand anders dit ook gehad? Of weet iemand wat er gaat/kan gebeuren?
hey bella luna ik kan je helaas niet helpen maar wil je heel veel s6 wensen , wat een verhaal zeg. misschien kun je je verlos kundige/ arts bellen voor meer uitleg?? lijkt me heel frustrerend dat ze je niks uitleggen!! groetjes
Hey bella luna, Wat een verhaal. Helaas kan ik je niet verder helpen. Wel wil ik je laten weten dat het gedrag van de gynecoloog niet normaal is. Voor een volgende keer zou ik dan een afspraak vragen met een andere gynecoloog van de afdeling. Zelf loop ik ook bij een gynecoloog en daar kan ik alles vragen en krijg ook antwoord. Hopelijk kun je gauw bij een andere terecht die wel je vragen kan beantwoorden. Heel veel sterkte en zeg iets van zijn gedrag. Groetjes, Krissa
jeetje meid das niet echt en ardige man hoor. je moet er met al je vragen terrecht kunnen en hij moet ook gewoon antwoord geven. is oo kwel wat raar dat je nu ineens wel naar ziekenhuis moet en eerst niet terwijl er niksgegroeid is. een cyste op zich is niet zon ramp. veel vrouwen hebben dit heb dr zelf ook een gehad na mijn bevalling. een vrij grote dan. want de meeste hebben het veee lvaker en zijn dan kleine die met maandje weer weg zijn. en een tumor kunnen ze ook zo niet echt zien moeten ze eerst een biopsie ed toen toch. vind het ook beejte raar verhaal vanuit die man. en zou echt eens ff flink doorvragebn bij je arts of vk. en anders gewoon een an dere gynacoloog opzoeken zodat je je vragen wel beantwoord krijgt want met zon briefje naar huis gestuurd te worden word je toch ook neit vrolijk van. stertkte in ieder geval ermee. en hoop dat je wat meer antwoorden rkijgt op je vragen.
Jee meid, wat een stress!! Ik denk ook niet dat het om een geval van eierstokkanker gaat, maar idd om een goedaardige tumor, anders hadden ze je niet zo snel laten gaan hoor. Mijn moeder heeft op haar 32e eierstokkanker gehad. Ze had ook een tumor van 10 cm aan haar eierstok,maar die was wel kwaadaardig. Ze is nog diezelfde dag opgenomen en in de avond nog geopereerd. Dus als dat het geval zou zijn geweest, hadden ze je niet laten gaan. Ik hoop niet dat ik je ongerust maak met mijn verhaal, maar probee je juist gerust te stellen dat als het ernstig was, je niet gewoon naar huis was gestuurd. Wat je wel moet doen is je gyn of vk bellen en een verdere uitleg eisen, daar heb je gewoon recht op. Anders kun je altijd nog een 2nd opinion vragen. Voor doktoren zijn tumoren dagelijkse taal en daar kijken ze niet van op of om, maar ze vergeten nogal eens dat mensen vaak meteen het ergste denken. Succes meid!
Jee meid, wat een stress!! Ik denk ook niet dat het om een geval van eierstokkanker gaat, maar idd om een goedaardige tumor, anders hadden ze je niet zo snel laten gaan hoor. Mijn moeder heeft op haar 32e eierstokkanker gehad. Ze had ook een tumor van 10 cm aan haar eierstok,maar die was wel kwaadaardig. Ze is nog diezelfde dag opgenomen en in de avond nog geopereerd. Dus als dat het geval zou zijn geweest, hadden ze je niet laten gaan. Ik hoop niet dat ik je ongerust maak met mijn verhaal, maar probee je juist gerust te stellen dat als het ernstig was, je niet gewoon naar huis was gestuurd. Wat je wel moet doen is je gyn of vk bellen en een verdere uitleg eisen, daar heb je gewoon recht op. Anders kun je altijd nog een 2nd opinion vragen. Voor doktoren zijn tumoren dagelijkse taal en daar kijken ze niet van op of om, maar ze vergeten nogal eens dat mensen vaak meteen het ergste denken. Succes meid!
Ik heb zelf ook cystes gehad op mijn eierstokken en dat zijn geen tumoren! Als het holtes gevuld met vocht zijn, dan kan dat geen kwaad. Iedereen kan ze krijgen, vaak is het een eiblaasje dat doorgegroeid is in plaats van te springen tijdens een eisprong of een tweede eiblaasje dat na de eisprong niet gekrompen is. Zoiets verdwijnt vaak uit zichzelf weer tijdens een menstruatie, soms heeft het wat langer tijd nodig. Als het niet vanzelf verdwijnt, dan kunnen ze cystes weghalen mbv een kijkoperatie. Ik had twee behoorlijke grote en die zijn vanzelf weer verdwenen. Tijdens een zwangerschap zullen ze niet verdwijnen maar doordat je cyste vrij groot is, is het verstandig om onder controle van de gyn te blijven. Je baarmoeder groeit ook, natuurlijk. Dus dan heb je kans dat het elkaar in de weg gaat zitten. Maar dit is zeker geen geval van eierstokkanker, lijkt mij. Anders had er geen vocht ingezeten en dan had je ook naar een oncoloog gemoeten voor verder onderzoek, enz. Ik zou zeker om opheldering vragen, want nu maak je je alleen maar zorgen en je hebt recht op duidelijkheid. Sterkte & succes!
Nou zeg wat een rare gyn heb ik dan!! Die verteld mij 'doodleuk' dat ik op dit moment een goedaardige tumor in mijn buik heb!! Ik neem aan dat ze me nu niet gaan opereren vanwege mijn kindje.. Maar ga ik dan op een natuurlijke wijze bevallen of ga ik een keizersnede krijgen (waarnaar ze de cyste in of exclusief de eierstok gaan verwijderen)?? Ik ga morgen het ziekenhuis bellen want ik zit elk ziekenhuis bezoek huilend in de auto omdat ik me zo onmenselijk behandeld voel...
wat een vreselijk onpersoonlijk iemand zeg en dat hij jullie niet wat meer uitleg geeft! ik hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal mee zou vallen, heel veel sterkte meid!
Jeetje zeg wat een verhaal ik wens je heel erg veel sterkte toe wat een nare gyn trouwens om je zo te behandelen
Ik snap het woord tumor niet en cyste is geen tumor een cyste komt erg vaak voor in een zwangerschap hoor en is niks ernstigs als ie groter word of groot blijft halen ze hem in de meeste gevallen weg. Ik heb zelf ook een cyste vanaf het begin en dit word elke 2 weken in de gaten gehouden maar moest me echt niet druk maken want het stelt weinig voor. beetje jammer dat jou gyn je zo behandeld niet netjes
Wat een verhaal zeg!! Weet je al meer? Ik zou in ieder geval bij een volgende controle eisen dat je door iemand anders behandeld wordt, zijn gedrag is echt niet normaal! Heel veel sterkte....
een cyste is idd geen tumor maar een vriendin van mij had ook een cyste die hebben ze weggehaald en bleek dus wel kanker in te zitten. wil niemand bang maken hoor maar het kan dus wel! ook die cyste bevatte alleen vocht. bellaluna: heel veel sterkte meid hopelijk is verder alles goed.
Wat een idioot. Je heb sltijd de mogelijkheid een seond opinion aan te vragen. En je moet zeker niet terug gaan naar die idioot. Sjeeminee wat een boer zeg! Sterkte en probeer je niet te druk te maken,is niet goed voor je kindje. Als er echt iets erg aan de hand was, was je allang doorgestuurd! Fien
hier ook iemand met een cyste tijdens de zwangerschap. met 12 weken werd het hier ontdekt en ben met 20 weken geopereerd, het kan dus wel dat je geopereerd word tijdens de zwangerschap, maar jij bent nu al 25 weken, vaak als de cyste dan niet in de weg zit tijdens de bevalling laten ze het zitten tot na de bevalling. het geeft alleen een behoorlijke domper op het zwanger zijn, en ze opereren niet als jij of je kindje het niet aan kunnen hoor. ik zou om opheldering vragen bij die beste man en anders overstappen op een nadere gyn in hetzelfde ziekenhuis. heel veel succes en hou ons op de hoogte.
Hey Luna Wat vervelend dat die gyn zo'n vreselijke man was. Dan ga je je extra ongerust maken en voelen omdat je niet het gevoel krijgt dat je al je vragen kwijt kunt. Ik kan je niet adviseren omdat ik geen ervaring heb met zulke dingen maar vanuit mijn eigen vakkennis wil ik je wel het volgende meegeven: Het woord 'tumor' is latijn voor zwelling of verdikking. Dat is de medische term voor alle bobbels, knobbels, bulten etc waarvan nog geen nadere diagnose is. Even als voorbeeldje, een puistje is een tumor (verdikking door ontsteking) een blauwe plek is een tumor (verdikking door bloeduitstoring) etc. Dat woord tumor zegt dus helemaal niks over de ernst van wat er gezien is op de echo. Omdat ie zo dicht bij je eierstok zit is het heel waarschijnlijk dat het een cyste is, een holte gevuld met vocht. Gerijpte eicellen die niet tot een eisprong gekomen zijn vormen cystes. Eierstokkanker is een mogelijkheid maar dergelijke tumoren geven ook heel veel hormonale veranderingen, mogelijk had je dan niet eens zwanger kunnen raken. Het niet meer thuis mogen bevallen kan te maken hebben met het risico dat de tumor barst door de oerkracht waarmee jij straks je kleine lieveling naar buiten probeert te persen, dan ben je in het ziekenhuis echt op de beste plek. Volgens de wet WGBO heb je recht op info, eis dit recht ook op, desnoods met ondersteuning van je verloskundige. Heel veel succes met alles en ik hoop voor je dat het met een sisser af zal lopen en dat je hieraan uitsluitend een heerlijk gezond kindje overhoudt! Liefs Marientje
Goed... Waar zal ik beginnen?? Heb enorm veel opgekropte frustraties en ben echt behoorlijk pissig!!! Elke week moest ik terugkomen van de gynaecoloog, en steeds had ik een ander. Heb inmiddels wel 6 verschillende gynaecologen gehad en ALLEMAAL vertellen ze me wat anders!! Allemaal, stuk voor stuk. De één zegt dat de cyste makkelijk te verwijderen is dmv doorprikken... De andere zegt de week erop dat dit absoluut niet meer kan omdat de zwangerschap al vergevorderd is. Ze zullen me in de gaten blijven houden en wellicht na de bevalling gaan kijken hoe en wat.... De ene gyn laat totaal niets los over hoe en wat, en de andere weet me excact te vertellen wat er aan de hand is... En dat als hij gaat knappen het alleen maar goed is......... Terwijl die vorige me juist enorm bang maakt......... Steeds als ik het woordje gyn en ziekenhuis in mijn agenda lees krijg ik al de rillingen. Ik slaap erg slecht de nacht van te voren en voel me net een blikje soep zoals ik daar behandeld word. Wachtkamer in, pons kaartje afgeven, zitten. Geroepen worden door een zuster, wegen, bloeddruk, urine. (Wat ik overigens erg vernederend vind, maar dat zal iets uit mijn jeugd zijn geweest..) dan weer terug de wachtkamer in....... Ik kan wel janken, en elke keer als ik er vandaan kom doe ik dat ook. Vandaag was het dieptepunt... Ik ben vorige week nog bij de gyn geweest en heb netjes mijn urine ingeleverd enzovoorts. Nu kreeg ik een zuster die totaal niet aardig was. Vroeger ben ik altijd gepest door mijn gewicht, niet dat ik te dik was, maar mijn broer vond het nodig om me dat wel aan te praten. Nu ik zwanger ben, en de 90 ben gepasseerd wil ik niet meer op de weegschaal staan. Ik legde mijn verhaal uit maar ze snapte me niet. "Ik ga niet met jou in discussie." was letterlijk wat ze zei. Ik moest mijn bloeddruk laten meten maar dat kon ze blijkbaar niet. Hup, andere arm. "Trek je trui maar uit" was wat ze zei toen het niet lukte met opgestroopte mouwen.... Mijn man zat nog in de wachtkamer want hij mocht niet mee. "Hier heb je een potje, ga maar wat urine produceren." Haar toon stond me totaal niet aan en ik was net thuis geweest. "Prima, ga maar terug naar de wachtkamer." Ze keek me niet eens aan en hield de deur ook niet voor me open..... voelde me enorm kut en mijn bloeddruk was vanwege die stress om de wegschaal ook hoger dan normaal.... De gyn was wel heel aardig maar wist me te vertellen dat ik gewoon bij mijn verloskundige kon blijen. Maar dat ik wel in het ziekenhuis moet bevallen. Alle andere keren mocht ik absoluut niet terug naar de verloskundige en moest ik elke week bij hen terugkomen....... Elke keer hoor ik wat anders, elke keer snapt niemand wat er precies aan de hand is. Ik word er helemaal gestoord van en sta elke keer weer te huilen van hoe onpersoonlijk dat stomme ziekenhuis is. Zwanger zijn hoort leuk te zijn, maar ik ben echt heel erg verdrietig over de werkwijze in het ziekenhuis. voel me echt een nummertje..
Jeetje heb het hele verhaal gelezen, kan me voorstellen dat je niet aan het genieten bent zeg... Als ik jou was zou ik in het ziekenhuis vragen om 1 vaste gyn. waar je je goed bij voelt en waar je elke keer je afspraak mee hebt. Zeker omdat je steeds andere antwoorden krijgt, wordt je alleen maar onzekerder. Verder lekker voor de zwangerschapscontrole naar de verloskundige en evt. haar eens laten bellen met de gyn. om duidelijkheid! Probeer toch een beetje te genieten van het beebje in je buik! Heel veel succes!
Bah mijn handen gaan jeuken van dit soort verhalen!! Je zou toch verwachten dat ze een eenduidig antwoord kunnen geven? Misschien volgende keer dat er weer een ander verhaal wordt opgehangen, maar eens flink kwaad worden en gewoon enorm gaan bleren? Wie weet dat er dan 1 zo snugger is om gewoon eens goed uit te leggen hoe het zit. Ik weet niet veel van cystes, maar ik weet wel dat ze niet altijd ongevaarlijk zijn. Mijn nicht (niet zwanger) heeft ze ook in haar eileiders gehad en dat is niet goed afgelopen. Wil je niet bang maken, maar denk wel dat je recht hebt op een duidelijk antwoord. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst in ieder geval.