Geslacht erfelijk bepaald?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lomo, 24 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Ik las net een artikel waar stond dat de man zijn X of Y cel bepaald of het een jongen of een meisje wordt. En dat het daarmee dus erfelijk bepaald kan zijn waar je meer kans op hebt.

    Ik ben benieuwd of dit klopt. Hoe zit dat bij jullie? Klopt het inderdaad?

    bijvoorbeeld dat jouw man alleen broers heeft en jullie alleen jongens? Of dat er eigenlijk alleen maar meisjes geboren worden?

    Bij ons in de families gaat het nog niet op. Maar daar zijn ook nog weinig kinderen geboren.
     
  2. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Nee dat is bij ons niet zo. Mijn man heeft alleen 2 broers. Zijn vader en moeder beiden 1 broer. Dus ja alleen maar mannen. Maar wij hebben 1 dochter!
     
    Lomo vindt dit leuk.
  3. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Wij komen beide uit een gezin met beide geslachten en hebben dit zelf ook.
    Mijn zwager komt uit een gezin met 4 broers en ze hebben indd alleen jongens.
     
  4. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Kijk eens bij onze koning. Alleen broers en zelf drie dochters.
    Ik geloof erin dat het een samenspel is tussen man en vrouw.
     
  5. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Nee, klopt hier niet
     
  6. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik denk zelf dat het onzin is want je weet niet welke spermatozoïde het haalt en wat daarin zit Y of X? Ik denk zelfs dat het op dna niveau ook veel uitmaakt van de vrouw.
    ik was 4x zwanger van meisjes terwijl mijn man heeft 1 broer. Er was nooit in familie Van hem zoveel meisjes, zijn moeder en vader hadden 4 broers en 1 zusje (zijn moeder). mijn mama had zus. Mijn vader had nog een dochter voor mij. Verder weet ik niet in mijn familie.

    Maar war opvallend is dat niet bij iedereen dna wordt nagekeken terwijl er kan wel iets zijn afwijkend aan chromosomen een dna draagschap want verder niets doet maar kan wel geslacht beïnvloeden denk ik zelf. ik heb dus afwijkende X vrouwelijke profiel chromosoom. Op een heb ik als het ware XXY dus dubbele vrouwelijke gen.

    Maar als mijn theorie klopt (ben echt geen expert in) dan ben ik nu zwanger van een meisjes weer voor de vijfde keer.
     
  7. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    Mijn man heeft 1 broer en wij hebben 4 dochters :D. Gaat bij ons dus niet op.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  8. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Ah jij hebt helemaal gelijk! Grappig het is eigenlijk in dit topic ook 50/50.
     
  9. Lieflief

    Lieflief Fanatiek lid

    12 jan 2013
    1.708
    203
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Mijn vader komt uit een gezin van 7 kinderen, waarvan 6 jongens en 1 meisje.
    In totaal hebben zij 13 jongens en 4 meiden gekregen. En mijn broer heeft 3 jongens gekregen en geen meiden.
    Ikzelf 1 jongen en 1 meisje.

    Al met al zijn jongens aan mijn vaders kant zeer zwaar in de meerderheid.
     
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Mijn man heeft 3 zusjes en wij hebben 4 meiden.
    Ik kom uit een gezin van 4 meiden en 1 jongen. Mijn broer heeft 1 jongen en 2 meiden.

    Mijn zwager heeft 1 zusje en heeft zelf 1 meisje en 1 jongen. Andere zwager heeft ook 1 zusje en mijn schoonzusje is in verwachting van een jongen.

    Erfelijkheid weet ik niet, maar de meiden zijn sowieso in de meerderheid.
    Mijn ouders hebben 11 kleinkinderen, 8 meiden en 3 jongens.
     
  11. Ongeduldig90

    Ongeduldig90 Bekend lid

    25 okt 2019
    727
    751
    93
    Vrouw
    Hier gaat het zeker op! Mijn man heeft 2 broers, waarvan de oudste 3 zoons heeft en de middelste 2 zoons. Wij zijn in verwachting van een jongen. 9 jongens in 1 familie dus, schijnt een kans van 1 op 500 te zijn dus ik zou toch zeggen dat het hier erfelijk bepaald is ;)
     
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Klopt hier niet....
    Mijn man heeft één zus. Ik heb één zus en twee broers.
    Onze ouders komen ook mooie ‘gemixte’ gezinnen wat betreft geslacht.

    Samen hebben we nu één dochter en één zoon en verwachten we later dit jaar onze tweede dochter :)
     
  13. spannendetijden

    spannendetijden Fanatiek lid

    9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    Grappige vraag eigenlijk. Ik denk wel dat iets in de man/vrouw of combi het bepaald maar denk niet dat het vastgelegd is in dna

    ikzelf kom uit een gezin van 2 meiden 2 jongens. Mijn zus en ik zijn de enigste met kids zij heeft 1 jongen 1 meisje

    mijn man heeft 1 broer en 3 halfbroers en 3 halfzussen
    Dus was dat betreft is t allemaal 50/50

    Wij hebben 3 meiden en 1 zoon
    Mans broer heeft alleen maar meiden
    Mans halfzussen hebben ook alleen maar meiden en mans halfbroer 2meiden en 1 zoon
    Daar zijn de meiden dus sterk in de meerderheid

    Ben benieuwd of wij de jongens nu wel gaan versterken :rolleyes::D
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Nee klopt niet.
    Mijn vriend heeft 4 broertjes en 1 zusje.
    Wij hebben 2 meiden en 1 jongen.

    In mijn familie zitten ook alleen maar jongens.
    Ik ben de enige meid.
     
  15. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Maar dan klopt het juist wel toch? Man is bepalend voor het geslacht en die heeft een zus en jullie hebben meer dochters.
    Al is het natuurlijk niet gezegd dat de ouders van je man als ze meer kinderen hadden gehad meer dochters hadden gekregen.

    Ik vind het wel fascinerend om te zien dat als er een geslacht flink in de meerderheid is dit vaak wel terug te herleiden is naar broers/zussen
     
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Er schijnt wel iets genetisch te zijn, en ook samenspel.
    Je ziet dat er gezinnen bestaan met bijvoorbeeld 5 dochters of 4 zonen. Dat kan toeval zijn, maar het kan ook zijn dat er iets is dat meespeelt.

    Ik heb ooit ergens gelezen dat er dieren zijn waarbij het vrouwtje het geslacht bepaald doordat het eitje bepaalde eiwitten aanmaakt die aantrekkelijker zijn voor X of Y sperma. In vrouwen hebben ze dit nog niet gevonden, maar ze sluiten niet uit dat het niet bestaat bij ons.

    Ook kan het zijn dat de man bijvoorbeeld sterker/gezonder X spermacellen heeft, dan is de kans op meisjes groter dan op een jongen.

    Het schijnt zo te zijn dat als je al 2 kinderen hebt van 1 geslacht, je hogere kans hebt dat de derde ook dat geslacht heeft.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    #17 Sado, 25 mei 2020
    Laatst bewerkt: 25 mei 2020
    Precies :) Zijn ouders komen beide uit een gezin met 4 kinderen waarbij het geslacht 50/50 verdeeld is.
    Dus er lijkt geen geslacht “dominanter” aanwezig te zijn binnen de familie. Als ik kijk naar neven/nichten hebben de meeste 2 kinderen maar van beide geslachten.
     
  18. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.073
    113
    Nabij Utrecht
    Nee gaat hier ook niet op.
    Hier van alle geslachten wat (zowel van mijn kant als man zijn kant).
     
  19. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Ja precies.
    Het is misschien in de huidige maatschappij ook lastig te zeggen. Mijn vader komt uit een gezin van 11 kinderen waarvan 2 jongens en 9 meiden. De jongens horen bij de eerste 4 kinderen. Als mijn oma het bij 4 had gehouden hadden wij gezegd dat het mooi 50/50 was.
     
    Sado vindt dit leuk.
  20. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Dit is interessant. Deze gedachte kan ik wel volgen.

    Maar ik snap eerlijk gezegd niet wat er in het 1e bericht wordt gesteld. Het is toch al lang bekend dat de man met een x of y zaadje het geslacht bepaald? Ik zie niet wat dat met erfelijk te maken heeft...
     
    Louise11110 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina