Hallo dames! Wij hebben even een vraagje! Wordt wel even een heel verhaal... Ik loop bij de dermatoloog in Belgie en ben daarom door hem in januari doorverwezen naar de gynaecoloog daar. Ik vloeide namelijk om de twee weken en we hadden dus een kinderwens. 1 februari hadden we hier een afspraak en voor de zekerheid deed ik het weekend ervoor een test: positief! 1 feb kreken we gelijk een echo, was niets op te zien. HCG was die dag 153. 3 feb weer HCG moeten laten prikken, 323. Klopte allemaal redelijk, een prille zwangerschap! 14 feb terug voor een echo, leeg vruchtzakje te zien. Waarschijnlijk ging de zwangerschap de mist in en ik werd een week later ingepland voor curretage. 21 feb terug: hartje klopt!! De zwangerschapsduur werd gezet op 6 weken en 5 dagen... Daarna meerdere echo's gehad, kindje werd steeds groter geschat, maar duur is niet meer aangepast. Met de 30 weken echo was de "kleine" al 5 pond en het zou zeker een keizersnede worden... Help! Toch besloten weer over te stappen naar Nederland. Ik wil toch graag hier bevallen en verloskundige stelde voor alles hier in het ziekenhuis nog eens te laten checken... Is het echt zo groot?? Gister dus hier een groeiecho en gesprek gehad met de gynaecoloog... Door de grootte van de kleine hersenen te meten kwamen hun een maand verder uit! Volgens Belgie ben ik vandaag 33 weken en 5 dagen, volgens Nederland 37 weken en 3 dagen..... Kan dit, zo'n groot verschil????? Wat denken jullie? Ben ik ineens hoogzwanger? Groetjes, Duckertje
Wow, dat is inderdaad wel een groot verschil! maar gezien de voorgeschiedenis lijkt echt 4 weken langer zwanger zijn me erg stug.. dan had je dus bij 9 weken zwangerschap nog een leeg vruchtzakje en met 10 weken een minivruchtje met kloppend hartje? Dat is bijna onmogelijk denk ik! Ik denk wel dat de beeb flink groot is voor het gemiddelde dat ze gebruiken (ik geloof dat een gemiddelde beeb met 40 weken ook op 3500 gram komt en veel kindjes zijn gewoon groter dan! ) Ik denk dat je gewoon de weken zwanger bent die je dacht te zijn, misschien een weekje langer omdat een meting met 6 weken snel een meting ernaast kan zitten met een paar dagen tot een week en met 7 weken een pril vruchtje met kloppend hartje zien klopt ook wel.. Gaan ze nog eerder inleiden of ingrijpen in nederland? nu de metingen zo hoog zijn?
Bedankt voor je reactie! Wij vinden het ook heel stug.... Ze houden nu 37 weken en 3 dagen aan. Als ik 19 september (= 40 weken) nog niet bevallen ben gaan ze een hartfilmpje van de kleine maken en als ik overtijd ga inleiden denk ik... Gister was het gewicht trouwens 3200 gram... Ik moet wel vrijdag naar de verloskundige, ben echt benieuwd wat ze ervan vindt! Groetjes, Duckertje
En het gewicht, schatten ze dat met een echo of met de handen? want ik heb wel s gehoord dat de echo's er vaak naast zitten.. Vind het raar dat ze hier 37 weken aanhouden! straks zit de meting ernaast (of is je kindje toevallig wat langer en dunner ofzo) en zouden ze je dus 4 weken eerder inleiden???!
Ze hebben het geschat met de echo, maar wel verschillende personen in verschillende ziekenhuizen. Volgens de verloskundige loopt m'n buik ook 4 weken voor als ze voelt... Maar inderdaad, daar zijn we ook bang voor, dat ze te vroeg inleiden of zo... Of het wel gewoon groot is en er iets anders aan de hand is wat nu met een maand erbij even "opgelost" wordt... Blijft gewoon een vreemd idee....
ja snap ik! naja laten we dan maar hopen dat jullie ukje er echt gewoon klaar voor is over 3 weken en dan vanzelf komt!
Kan het niet zijn dat je zwanger was van een tweeling, het 'lege vruchtzakje, gezien op de echo. Vaak loopt de ontwikkeling van een vruchtje dat niet goed gaat een stuk achter en gaat langzamer. wellicht hebben ze bij die eerste echo een 2e vruchtje, dat al verder was, over het hoofd gezien (komt wel vaker voor). Bij de echo met het kloppende hartje kunnen ze het goede embryo hebben ontdekt. Zou mogelijk (?) ook je bloedverlies kunnen verklaren. Het schoot me zo te binnen...
Lekker de natuur laten gana idd. Ze halen het kindje pas als deze boven de 4500 gram komt volgens de schatting.Dat zal wel meevallen denk ik hoor.De laatste maand komen ze niet meer zoveel aan.Tussen de 30 en de 36 weken het meeste. Mijn nichtje was 4750 gram en is ook gewoon natuurlijk bevallen enz.Was eerste kindje.Dus ik denk dat ze het wel laten gaan tot je zelf begint. In nl leiden ze pas in tussen week 42 en 42+4d ver.
Misschien zit je kindje nu al op zijn gewicht en komt die niet meer aan? Of hebben ze het gewicht misschien verkeerd geschat? Ik lees hier heel veel dat die schattingen van het gewicht vaak nog wel afwijken van de werkelijkheid 4 weken vind ik wel een groot verschil en zoals mama van lucas al zei, gewoon de natuur zn gang laten gaan. Er zijn veel meer vrouwen die normaal bevallen van een wat groter kindje.
Nee hoor, er zijn steeds meer verloskundigenpraktijken die eerder doorverwijzen. Mijn afspraak bij de gyn stond gepland op 41 weken precies. Dan gaan ze een uitgebreide echo maken en kijken hoe groot het kindje is en hoeveel vruchtwater je hebt etc. Op basis daarvan wordt bepaald of en wanneer je wordt ingeleid. Waarschijnlijk zou dat een paar dagen later zijn geweest. Uiteindelijk kwam ons meisje met 40+4 "al", dus die afspraak is niet doorgegaan. Als het kindje echt te groot wordt geschat, is het te gevaarlijk om te laten zitten en wachten tot je zelf begint. Als het nu al 3200 gram is, dan zou het volgens mij ook weinig kwaad kunnen als je over 4 weken zou worden ingeleid. Lijkt mij persoonlijk zelfs prettiger dan nog 4 weken moeten wachten... Vanwege de veiligheid...
Persoonlijk zou ik niet willen worden ingeleid uitsluitend vanwege de inschatting dat het een groot kindje betreft. Eventueel wel vaker controle of het nog goed gaat daarbinnen (placenta, vruchtwater, activiteit van het kindje), maar vervolgens zou ik toch zoveel mogelijk de natuur z'n beloop laten. Ik ken te veel verhalen waarbij men er faliekant naast zat met gewichtsschatting (óók met echo's, en óók als er meer mensen naar hadden gekeken). En er worden ook heel wat kindjes van 9 of 10 pond geboren, die zijn echt niet allemaal gigantisch over tijd. Ik snap dus ook helemaal niet dat ze alleen maar vanwege het geschatte gewicht overwegen om je zwangerschapsduur ineens 4 weken vooruit te zetten. Sommige kinderen zijn gewoon groter dan andere. Dat hoeft helemaal niet te zeggen dat jij het er niet uit kunt krijgen. En het zegt al helemaal niet dat het kindje grote gevaren loopt in je baarmoeder, en erbuiten beter af zou zijn. By the way: in veel ziekenhuizen in NL kun je met 41 weken al worden ingeleid. Dat beleid is de laatste jaren aardig aan het veranderen. Het is dus zeker niet zo dat wachten tot 42 weken standaard is.