Hi allemaal, Ik heb er al eens eerder een topic over gepost, maar de kriebels worden steeds erger. Mijn zoontje wordt over 1,5 maand één jaar en mijn man en ik hadden voornemens om het weer te proberen als hij één was geworden. Echter de twijfel is er ook wel. Mijn/ons gevoel zegt dit zo ongeveer: Wel: broertje/zusje voor ons zoontje, als het snel lukt om zwanger te worden zit er ong. 2 jaar verschil tussen, leuk voor hen, samen spelen e.d. Snel uit de luiers, ben nu ook nog jong (27), kan minder werken en lekker veel bij kindjes zijn, daarna weer meer werken (vind mijn werk ook erg leuk!) want beide kindjes gaan dan naar school, hebben alle spullen al dus waarom niet, enneee nouja, gewoon die kriebels, ik geniet ook enorm van zwanger zijn & zo'n kleintje. Nog niet: nieuwbouwhuis dat nog rond maart/april wordt opgeleverd, dus misschien dan al zwanger en moet alles snel afgemaakt worden etc, financiën, nu vooral genieten van nr 1 en ben bang dat dat dan minder kan, bang voor negatieve reactie werkgever (snel achter elkaar zwanger)... What to do???? Mijn verstand zegt wachten, tot het huis af is in ieder geval of Tot de 1e 2 is. Maar mijn hart, wil niet wachten!! Willen jullie je mening/ervaringen delen met deze twijfelkont??
Tja lastig. Zelf hebben wij ook de keuze gemaakt voor een tweede te gaan als zoontje 1 was. Nu ben ik 29 september uitgerekend en wordt hij 14 november 2. Dus 22 maanden verschil! Idd alle positieve kanten die jij benoemt. Maar in jullie gevsl denk ik idd even wachten op het huis. Kan behoorlijk stressvol zijn en dat wil je niet tijdens een zwangerschap! Daarbij weet ik nu hoe zwaar een zwangerschap is met een peutertje en jk heb echt een probleemloze zwangerschap hoor. Maar die combi is denk ik behoorlijk pittig
Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig minpunten zie. Behalve het financiële plaatje betreft. Ik vind het belangrijk dat dat op orde is. En wat het huis betreft. Stel je raakt vlug zwanger, dan ben je nog niet zo ver als jullie huis wordt opgeleverd. Het is moeilijk te zeggen hoe jij je gaat voelen, dus het zou zwaar kunnen zijn maar het hoeft niet. Zie jij het zitten om te klussen als je zwanger bent? Wij hebben onze slaapkamer in 2en gedeeld om weer een extra slaapruimte te creëeren. Moet zeggen dat ik het best wel een beetje pittig vond, zeker met die hitte, om te klussen 🙈 en heb verder een prima zwangerschap. Dus dat zou misschien nog wel een dingetje kunnen zijn... Hier zit er 2 jaar en 2 maanden tussen als de kleine geboren wordt.
Moeilijk, ik weet hoe de kriebels voelen. Maar ik zou misschien toch even wachten tot het huis af is. Zoveel klussen met een dikke buik én dreumes daar zou ik wel tegenop zien. Ik weet nu hoe het is, zwanger en een kleine is huis, en in zekere zin valt het me wel wat tegen. Alles gaat goed hoor, maar bij de eerste zwangerschap had ik echt nergens last van en nu voel ik van alles. Je bent toch veel bezig met bukken, tillen, enz. Maar dat hoeft natuurlijk bij jou niet zo te zijn.
Feit is dat je een zwangerschap niet kunt plannen. Je hebt geen idee hoe lang het zal duren - ik hoop natuurlijk voor je dat het gewoon in één keer raak is! Hoe dan ook: ik zou daar dus niet teveel waarde aan hechten. Zelf ben ik met 36 weken verhuisd naar een huis dat toen nog half verbouwd werd, tuurlijk, relaxed was het niet, maar uiteindelijk kwam het allemaal goed (hoewel de verbouwing pas klaar was toen zoonlief al 8 weken was). Als jullie gevoel zegt dat jullie er klaar voor zijn, zou ik gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt. Praktische problemen zoals jij schetst los je daarna wel op. Niet dat het geen reele zorgen zijn hoor, zo bedoel ik het niet, maar ik denk dat er vrijwel nooit een moment is dat je je hele leven "klaar en op orde hebt", er komt altijd wel weer iets! Dus zolang het niet onverantwoord is omdat je bijv. helemaal geen dak boven je hoofd hebt of geen inkomen o.i.d., zou ik me door dergelijke praktische zaken niet teveel laten leiden...Succes met je keuze!
tja lastig. zelf heb ik me voorgenomen niet snel nog een 2de te nemen. (haha beetje voorbarig want nummer 1 is nog onderweg) maar goed dat komt als ik in mijn naaste omgeving kijk is het echt behoorlijk pittig om 2 kleintjes te hebben en hoor ik ze regelmatig zeggen dat ze blij zijn dat ze weer op bed liggen. ze moeten ook echt (zo voelt het als buitenstaander) verplicht hun aandacht verdelen. zelf zou ik (zoals ik nu denk) meer tijd nemen om te genieten van het eerste kindje, zeker als je nog druk gaat krijgen met een huis. maarja als jullie echt graag willen zou ik me daar ook echt niet door tegen laten houden. doe wat je hart je ingeeft en waar je gelukkig van word, das veel belangrijker!
Je noemt meer voordelen dan nadelen..... Huis wat opgeleverd gaat worden is wel even belangrijk. Echter als jullie er in oktober weer voor zouden gaan, dan lijkt me dat huis wel klaar tegen die tijd dat jullie een tweede mogen verwelkomen. Als je inderdaad snel zwanger raakt. Reactie van werkgever zou ik me niks van aantrekken. Ongeveer twee jaar leeftijdsverschil is heel 'standaard' en zoiets is gewoon niet helemaal te plannen. Financiën is iets wat wel op orde moet zijn, maar mijn ervaring is dat daar met een tweede geen dramatisch verschil in komt.
Mijn dochter is nu 2 jaar en 8 maanden, ik ben net weer zwanger. Wij hebben wat langer gewacht omdat het de voroge keer niet zo soepel ging. Ik vind het nu wel fijn dat mijn dochter al wat zelfstandiger is en ze al heel bewust snapt dat er een baby'tje in me groeit maar ik zou gewoon je gevoel volgen! Voordeel is dat je kleintje nog lekker slaapt overdag.
Hier ook begonnen toen zoontje 1 werd.. Zit een jaar en 10 maanden tussen.. Superleuk het leeftijdsverschil. Vond de tweede zwangerschap ook een stuk pittiger als de eerste met al een kleintje die rondloopt.. Je kunt minder makkelijk je rust pakken als bij de eerste.. En je huis tjaa das wel een dingetje. Maar als je snel zwanger raakt is het misschien net af. Weet niet hoe stressbestendig je bent, ik zou er niet goed tegen kunnen tegen die spanning en mn man ook niet dus voor ons zou het een reden kunnen zijn om te wachten.
Ik zou zelf hierbij het verstand ook mee laten spelen en nog enkele maanden wachten voor jullie ervoor gaan. Mocht je dan snel zwanger zijn dan heb je in ieder geval de tijd om het huis klaar te maken. Houd daarnaast rekening dat je zwangerschap totaal anders kan zijn. Bij mijn dochter was het 2 vingers inde neus (natuurlijk wel wat kwaaltjes maar niks heel erg) en nu ben ik de eerste weken erg beroerd en uitgeput geweest en heb ik nu sinds 2 weken heel erg veel last van me bekken. Totaal anders dan de eerste keer dus (en dat valt me ook behoorlijk tegen).
Hier zit er 21 maand tussen. Ook begonnen toen de eerste 1 jaar was. 2e poging was ik zwanger maar mevrouw kwam 3 weken te vroeg. Ik vond en vind het fantastisch. Het enige wat ik wel vond is dat het met de oudste vanaf 2 jaar wel wat makkelijker werd. Hij snapte steeds meer en dat maakte het allemaal wat makkelijker. Maar zou het zo weer over doen!
Ik weet ook hoe de kriebels voelen! Ik had al redelijk snel weer kriebels voor een 2e kindje, hoewel ik een verschrikkelijke zwangerschap en (volgens de vroedvrouwen) een horrorbevalling heb gehad. Toen ons dochtertje 6 maanden was waren de kriebels zo sterk dat we besloten te stoppen met de pil. Nooit gedacht (wel gehoopt) dat het snel prijs zou zijn, maar ik had gelijk de eerste maand prijs. Onze oudste dochter was 15 maanden toen onze tweede dochter geboren werd. De jongste wordt volgende week 4 maanden en ik heb nog geen seconde spijt gehad van onze beslissing om zo snel weer zwanger te worden. Tijdens de zwangerschap zijn we ook nog verhuisd van een appartement naar een huis (eerst werken uitgevoerd in het huis), en we hadden ook nog vraagtekens bij het financiële, maar we vonden dat geen reden om te wachten. We hadden geen geldproblemen, maar eerder de twijfel van "we gaan verhuizen van een appartement naar een huis, een huis verwarmen kost bijvoorbeeld al meer, gaat dat een groot verschil zijn? We hadden net een nieuwe auto gekocht, de andere auto had ook even zijn kuren, we waren bang dat we 2 nieuwe auto's moesten gaan kopen, en dan de twijfel over het financiële gedeelte van een tweede kindje...", maar we besloten dat er altijd een reden tot twijfelen zou zijn en we onze kinderwens voor moesten laten gaan Ik kan mij wel voorstellen dat sommigen wachten tot de oudste meer begrijpt en zelfstandiger is, maar als je oudste een gemakkelijk kind is dat goed slaapt, zou ik niet weten waarom je zou wachten Mijn mening is dat als het kriebelt, je er gewoon voor moet gaan! Ik vind het zooooo genieten om mijn oudste dochtertje met haar kleine zus bezig te zien! Het woord dat de oudste het meest uitspreekt is "zusss", en kleine zus krijgt voortdurend kusjes en knuffels, heerlijk om te zien! Ik kan haast niet wachten tot de jongste wat mobieler wordt en ze samen kunnen spelen. Ze gaan nu ook samen naar de onthaalmoeder en ik merk nu al dat de jongste heel erg opkijkt naar haar grote zus, ze zijn altijd samen en ik merk dat ze nu al een hele hechte band hebben. De jongste begint al te lachen als ze haar grote zus nog maar hoort of ziet, werkelijk om te smelten Ik denk dat grote zus/broer altijd wel fier is op kleine zus of broer, maar als de oudste al naar school gaat zijn ze niet ALTIJD samen. Of dat een voor- of nadeel is weet ik niet, maar ik zie het als een enorm voordeel.