Hoi Iedereen, ik ben zwanger van men 2de spruit, kindje wordt verwacht begin Juni. Rond 6 weken zwangerschap goed ziek geweest, we dachten een gewone keelontsteking, wel zeer hoge koorts gehad enzovoort maar verder niet bij stil gestaan... Bij mijn routine bloedafname blijkt nu dat ik CMV heb doorgemaakt in de laatste 3 maanden, dat was dus veronderstel ik die keelontsteking... Heb al veel opgezocht maar toch blijft er een knagende ongerustheid achter. Een vruchtwaterpunctie wordt niet meer gedaan omdat er vaak wel CMV in het vruchtwater te zien is maar je kind niet perse hoeft aan getast te zijn, enkel echo's om de groei op te volgen en eventueel rond 20 weken een extra gestructureerde echo om afwijkingen op te sporen... Iemand die ook CMV zo vroeg heeft doorgemaakt en mss ervaring wil delen?
Heb het niet in de zwangerzchap doorgemaakt, maar wilde je even strkte wensen. Hopelijk is de kleine helemaal gezond
Voor info CMV: Aangeboren cytomegalovirus (CMV)-infectie - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Vriendin van mij zijn ze nog bezig om achter te komen wat het precies gedaan heeft, want dat is nog niet zeker. Haar dochter's gehoor is wel aangetast maar ze zijn nog bezig met onderzoeken. Verder een heel laag geboortegewicht (maar dat kan ook deels door het roken zijn gekomen), klein kindje. Denk dat het wel even duurt voordat je echt duidelijkheid hebt als er wel iets of niet iets aan de hand is..
Ik heb 2 vriendinnen die CMV hebben doorgemaakt tijdens het eerste trimester van de zwangerschap. De ene is nu 35 weken zwanger en voorlopig ziet alles er goed uit, maar dingen als gehoorafwijkingen en gezichtsproblemen kunnen ze nog niet uitsluiten. Een andere vriendin heeft haar zwangerschap op 22 weken moeten laten afbreken omdat er veel verkalkingen in de hersentjes te zien waren en het kindje zou zwaar gehandicapt zijn... Volgens mijn gyn is er maar 4% van de babies die besmet raken als de moeder besmet is en slechts een deeltje daarvan heeft ook effectief schade door die infectie. Hopelijk hoort jouw kleintje bij de groep die er niets aan overhoudt!
Ik heb dit gehad in mijn zwangerschap maar dan met 25 weken ergens geloof ik (weet niet precies meer) heb heel veel echo;s gehad om ons meisje te checken en op den duur bleek alles goed alleen kon ze nog doof / blind worden geboren maar dat vond ik allang prima als je bekijkt wat er nog meer had kunnen zijn. Scheelt wel dat ik al CMV virus gehad had dus het was een terugkerende versie en die is minder heftig. Bij een eerste keer CMV virus is het gevaar veel meer aanwezig. CMV is een redelijk onbekende maar vaak voorkomende (kleine) kinderen ziekte, komt vaak voor op KDV's en peuterspeelzalen e.d. op zich niets ergs mee je word er zelfs niet heel erg ziek van MAAR wel schadelijk voor je ongeboren kindje dus maar idd wat hierboven word gezegd er is maar een heel klein percentage wat het ook krijgt IN de buik zeg maar.