Iets verdikte nekplooi, veel zorgen!!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Rowtje86, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    Hallo allemaal, na veel twijfelen toch maar besloten een stukje te schrijven.

Afgelopen maandag super enthousiast naar de verloskundige voor de termijnecho! Het begon zo leuk, zo gegroeid in 4 weken tijd en heerlijk druk aan het zwaaien met de armpjes en beentjes en een mooi hartje..
    Tot we ineens het nieuws kregen dat de nekplooi iets verdikt was, net op de grens van 3mm.. Ineens bestond de intake niet meer uit vragen over mijn gezondheid (zoals ik deze gewend ben 5 jaar geleden bij mijn eerste zwangerschap), maar kreeg ik informatie over de combinatietest, het downsyndroom en dat je met de uiteindelijke uitslag moet nadenken voor de keuze voor een eventuele vroegtijdig afbreken van de zwangerschap :( mijn man van slag naar buiten gelopen, had ik nog vragen?? Uhm nou hoever ben ik? Ow ja sorry 10 weken en 4 dagen.. Nou toch gefeliciteerd! :( Dag blij zwangerschapsgevoel..

Vanaf dat moment loop je naar buiten en weet je eigenlijk nog niet wat je overkomen is, wat is er nou eigenlijk net allemaal gezegd?

Ik doe het nooit, omdat ik weet dat alles op kanker of erger aankomt, maar ik bleef zoeken op internet naar informatie over een verdikte nekplooi.. Voor het eerst was ik eigenlijk, na het lezen van vele ervaringen, een stuk opgelucht. Godzijdank zijn er veel positieve ervaringen, ook in gevallen die er veel vervelender uitzagen dan mijn verhaal, maar toch..

Vanaf maandag is de hele glans van de zwangerschap er wel een beetje vanaf, ondanks de positieve verhalen dat knagende gevoel, wat als...

Omdat de combinatietest tussen de 11 en 13 weken het meest betrouwbaar is, moet ik helaas tot dinsdag wachten, voordat ik een echo krijg en een week later pas de uitslag..

Nog geen half jaar geleden hebben we te horen gekregen dat mijn stiefvader slokdarmkanker had. Godzijdank is hij na een loodzware, hele onzekere tijd of hij zou genezen, geopereerd en momenteel herstellende, maar ow wat is die rot onzekerheid toch weer snel terug :(

Sinds gister merk ik dat ik een soort rust over me heen heb gekregen, na de vele verhalen die ik heb gelezen besef ik mij dat de kans klein is. Als ik toch een vergrote kans blijk te hebben, kan ik deze met een vruchtwaterpunctie uitsluiten en tegen de tijd dat het echt mis blijkt te zijn, dan ben ik zo'n tijd verder, dat ik die moeilijke beslissing dan pas hoef te nemen.. Dit helpt mij heel erg deze loodzware tijd door te komen (en afleiding door mijn hele woonkamer te restylen ;))

Een onrust blijft in mijn lijf zitten en laat nog vaak genoeg een traan, maar ik kan niets anders doen dan rustig afwachten en hopen op het beste..

Zijn er mensen met soort gelijk ervaringen? Daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik heel veel respect heb voor mensen die de uitslag niet willen weten omdat een down kindje even goed welkom is, ik weet niet of ik zo dapper en sterk ben...

2. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Allereerst heel veel sterkte!

Misschien dat je er al over gelezen hebt maar je zou op eigen kosten een NIPT kunnen laten doen in Belgie. Daar kun je op heel korte termijn terecht en het is geen kansberekening.

3. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    Hoi Stoffeltje,

Bedankt voor je bericht! Ik was er toevallig net naar opzoek,
    het is zeker iets waar ik over na ga denken mocht ik een verhoogde kans hebben!

4. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Heb je toestemming gegeven om de nekplooi op te meten met dat 10+2???
    Ik vind het raar dat ze eerst meten, vervolgens pas informatie meegegeven en je vervolgens uitleggen dat de test het meest betrouwbaar is tussen 11 en 13 weken....
    De combinatietest is A een kansberekening en B, een kansberekening die gemaakt wordt naar aanleiding van de echo én jouw bloed.

Ik kan me voorstellen dat de glans er nu een beetje vanaf is. Tot dinsdag wachten lijkt dan ook een eeuwigheid! Ik hoop dat het reuze meevalt, en mocht de uitslag 'slecht' zijn, zou je inderdaad een NIPT kunnen laten uitvoeren.
    Heel veel sterkte komende dagen, en hopelijk toch nog een goede uitslag!

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Jeetje meis wat naar! En hoe je verloskundige jullie behandeld heeft is natuurlijk belachelijk!
    Je kan ook nog de NIPT test overwegen, heb er zelf niet veel verstand van maar vele dames hier wel! Combinatie test zegt namelijk eigenlijk nog niets.. Veel succes, en er zijn inderdaad veel goede verhalen over een verdikte nekplooi!

6. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    Hoi FleurSylvano,

bedankt voor je reactie! Ik denk dat inderdaad de reactie van de verloskundige mij nog het meest aan het schrikken heeft gemaakt.
    Ik snap dat ze het moet vertellen, maar het leek nu al 'bepaald'
    (je interpreteert na zulk nieuws zo'n gesprek ook wel anders), maar ik denk dat ik anders nog aardig nuchter had kunnen denken, ik ben nog jong, het is een 'grensgeval' en ze geeft aan er niet voor opgeleid te zijn, maar doordat we zo snel weer de deur uit waren, voelde het allemaal heel naar..
    Ik heb inderdaad wat meer gelezen over de NIPT test en het is zeker een optie mocht ik een vergrote kans hebben..

7. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    Hoi Blub69,

Het stomme was dat ik al heel vroeg een echo kreeg en volgens die echo zou ik afgelopen maandag 11 weken zijn (in de computer stond zelfs 12 :S). Ze gaf aan dat het haar opviel dat de nekplooi dikker was dan gemiddeld en dat zij op 3mm uitkwam, daarbij gaf ze ook aan dat ze er niet voor opgeleid is en niet de juiste apparatuur voor heeft en bleek ik maandag 10 weken en 4 dagen te zijn...

8. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

hoef je geen verhoogde kans voor te hebben hoor kan je meteen inplannen, dan weet je voordat je een echte combitest goed kan laten doen al waar je aan toe bent (geen kansberekening maar cijfers)

9. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Voelt niet echt alsof ze er verstand van heeft eerlijk gezegd...

10. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    Hoi Tiggermommy,

Bedankt voor je reactie.
    Wat betreft het NIPT onderzoek; als het financieel wat makkelijker had geweest, had ik de test nog liever gister dan vandaag gedaan.. Ik weet dat het om een grote beslissing gaat, maar helaas zijn we dit jaar ook nog eens financieel keihard belazerd en zijn we hard bezig om hier weer bovenop te komen.
    Wat betreft de verloskundige; klopt het kwam ook allemaal erg twijfelachtig over, wat de paniek bij mij juist versterkt heeft..

11. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik zou toch even mij ongenoegen uiten tegen je vk.... Niet opgeleid, verkeerd apparatuur en nog niet het juiste termijn! Dat je termijn niet helemaal gelijk loopt met je berekening, dat kan natuurlijk. Maar ik snap niet dat als ze er niet voor opgeleid is, wel zulke uitspraken durft te doen. Misschien heeft ze wel de ruimte gemeten naast de nekplooi en is er helemaal niets aan de hand! Zitten jij en je man wel even twee weken flink in de rats....

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Dan is het helemaal lastig allemaal :(

13. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    @Blub69

Dit was ook inderdaad van plan en dan nog niet zo zeer over de uitslag.
    Daar is mijn man wel boos over, maar ik snap dat ze iets heeft gezien en hier over uitleg over heeft gegeven en naar mijn idee probeerde ze mij gerust te stellen door te zeggen dat zij niet alles kan zien wat een opgeleid echoscopist wel kan. Waar ik niet blij mee ben is dat ze wel had mogen beseffen (en daar is ze wel degelijk voor opgeleid, lijkt mij) wat het met iemand doet als je zulk nieuws krijgt. De vorige echo was trouwens door een andere verloskundige gedaan, maar echt vrolijk word je er niet van..

14. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    @ FleurSylvano

Klopt, helaas wel. Ik besef hoe belangrijk deze uitslag kan zijn. Maar met mijn vorige zwangerschap heb ik bewust niet voor de combinatietest gekozen, omdat met een 'normale' echo en mijn jonge leeftijd de kans klein was. Als de kans nu opnieuw klein zou zijn, sta ik er in principe hetzelfde in als toen, maar je wordt nu met allerlei cijfertje geconfronteerd, waar je behoorlijk angstig van wordt. Voor mijn eigen geruststelling zou ik bij een grote kans moeten kijken hoe we het financieel oplossen. Vervelend maar waar :(

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Bij een grote kans krijg je gewoon een vlokken test of vruchtwaterpunctie aangeboden, helaas heeft deze een miskraamkans (wel klein) en de NIPT is gewoon veilig. Maar voor ons is 700 euro ook gewoon niet haalbaar dan maar die vruchtwaterpunctie. Maar als ik hoor hoe die verloskundige met jullie om is gegaan ga ik ervan uit dat het een stuk minder erg is als dat zij zegt..

16. Sarina1990

16 okt 2013
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo rowtje86
    Ik las je topic en vind je heel dapper dat je dit wilt delen met de rest van de dames het is natuurlijk niet niks maar laat je ook niet gek maken door zo'n gestoorde gyn in opleiding, veel sterkte aankomende tijd.

17. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    @ FleurSylvano

Ik hoop het zo dat ze het verkeerd heeft beoordeeld, alleen de pest is dat de angst er nu goed in zit! In eerste instantie hoop je op een hele gunstige uitslag, maar ergens wil je het helemaal uit kunnen sluiten.. Dan is het heel frustrerend dat al deze onderzoeken zo duur zijn (als je er net tussen zitten). Er zit helaas niets anders op dan eerst deze uitslag af te wachten, voordat je en volgende beslissing kan nemen!
    Hebben jullie de combinatietest gedaan?

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik snap je helemaal, waarom bel je de verloskundige niet op en vertel je hoe je je voelt?
    Ja heb m gedaan maar dat was omdat ik dan weer even kon spieken bij de kleine , trek me niets aan van die kansberekening omdat het eigenlijk niks zegt. Cijfers zijn trouwens niet eens genoemd, nekplooi was 1.6 mm en bloedwaardes gewoon prima.

19. Rowtje86

Rowtje86 Actief lid

14 nov 2013
    346
    0
    0
    @ Sarina1990

Dank je wel! Dat is erg fijn om te horen! Het is best confronterend om te moeten zeggen dat voor zoiets belangrijks iets financieel moeilijk haalbaar is, maar het is ook weer fijn om steun te krijgen en het enigszins van je af te schrijven!

20. Roos6

Roos6 Niet meer actief

Nou ja zeg ,wat een verhaal....
    ik zou ook de verloskundige bellen en je gevoel uiten...en inderdaad, had je gevraagd om een nekplooimeting? Wij willen dat bijvoorbeeld niet laten doen en ik zou het dan niet leuk vinden als het wel gedaan werd en dan ook nog twijfelachtig erbij, met opmerkingen dat ze niet goed is opgeleidt en niet de juiste apparatuur heeft. Waarom zegt ze dit dan, of was het haar ontglipt en probeerde ze te redden wat er te redden viel...
    Wat ontzettend naar dat jullie nu zo onzeker en ongerust zijn...sterkte hoor!

Deel Deze Pagina