Hoi, Ik ben vanavond weer bij de VK geweest. Alles was prima, de bloeddruk was netjes en de baarmoeder gegroeid zoals het hoort op dit moment. Mooie hartslag gehoord dus Ik wist dat ik volgende week moest bloedprikken, omdat ik een negatieve resus-factor heb, en ze dan willen weten welke bloedgroep de baby heeft, zodat eventuele problemen bij een tweede zwangerschap voorkomen worden. Maar nu hoorde ik vanavond, dat ik ook moet bloedprikken om te kijken of ik misschien zwangersschaps-suiker heb. Dit omdat ik overgewicht heb en daardoor een verhoogd BMI. Dan schijn je meer kans te hebben op zwangerschapssuiker dan normaal.... Prima dat ze dit willen weten en er eventueel op tijd bij zijn. Ik maak me niet teveel zorgen hierover. Alleen een beetje lastig dat ik nu een paar uur zoet ermee ben, ipv even naar de huisarts bloedprikken... Maar daar zullen ze op 't werk maar begrip voor moeten hebben. Zijn er hier mensen die ook getest zijn hierop en wat kwam er zoal uit? En stel dat je wel zwangerschaps-suiker hebt, wat zijn daarvan dan de gevolgen, vraag ik mij af?
Ik heb niet de uitgebreide test hoeven doen. Ik ben wel niet zo lang zwanger dan jij, maar bij mij is er puur geprikt op mijn glucose gehalte in mijn bloed. Dus dan hoef je niet nuchter te prikken en het suikerdrankje te drinken. Er werd mij verteld dat dit pas hoeft als je suiker, nuchter, afwijkend dan de standaard die ze hanteren is. Verder kan ik je dus niet met je vragen helpen, want mijn glucosegehalte was niet afwijkend.
Ik moest beide! Met bloedprikken was mijn suiker altijd netjes. Toch moest ik ook voor het suikerdrankje. Maar ook niks aan de hand.
Hoi, Ik heb ook overgewicht. Daarom ben ik ook getest op suiker. Heb de test helaas een keer over moeten doen omdat ik het goedje niet binnen hield Gelukkig wel een goeie uitslag gehad. Gister een groeiecho gehad en alles ligt mooi op schema. Mijn vriendin heeft helaas geen goeie uitslag gekregen, zij is nu onder behandeling van een gyn. Een diëtist, en een internist. Ze moet een uur na iedere maaltijd prikken en als ze haar suikers niet onder controle krijgt moet ze insuline gaan spuiten. Door de suikers loopt het kindje voor op schema (met 29.4 was het kindje al op 32 week) ze moet iedere twee week naar het zhk en krijgt dan vaak ook een echo. Succes met je test en hoop dat het ook goed is Gr jannes
Hier in Duitsland testen ze standaard iedere zwangere op diabetes in de 24e-27e week zo ongeveer. Dus ongeacht BMI etc. Je komt dan nuchter bij de Frauenartzt (beetje vergelijkbaar met VK, maar net wat uitgebreider) nuchter prikken, drankje drinken en dan na 1 uur en na 2 uur nog een keertje prikken. Mocht daar uit komen dat je verhoogde suikerwaarden hebt... dan wordt je doorgestuurd naar de internest voor een her-test, met zelfs drie keer bloedprikken. Ik bleek zwangerschapsdiabetes te hebben en werd in eerste instantie op dieet gezet mbt de suikers. Ik moest vijf keer per dag met zo'n prikpen mn suikerwaarden meten en ik kwam tweewekelijks op controle bij de internist. Ze hebben met 36 week nog getwijfeld of ik met insuline moest starten, maar de waarden bleven redelijk stabiel. Daarnaast krijg je aanvullend nog extra controle-echo's bij de gyn. In geval van zwangerschapssuiker kan het zijn dat ze je eerder gaan inleiden ivm het gewicht van je kindje. Maar dat hoeft niet per sé. Ik ben met 40+4 pas ingeleid omdat ons kindje redelijk op gewicht bleef, cq niet extreem groot leek te zijn. Uiteindelijk een mooie dochter van 4120 gram gekregen, maar wel 53 cm lang.... niet direct een dikzakje dus.
Hier ook overgewicht, en in beide zwangerschappen suikertest moeten doen. Bij mijn dochter geen drankje hoeven te drinken, maar wel 3x terug moeten komen op 1 dag om te prikken (lunch test ofzo). Alles was goed. Zwangerschap veel aangekomen (25.5 kilo), en hierdoor regelmatig geprikt op suiker. Ach ik vond het alleen maar fijn dat ik extra in de gaten werd gehouden. Met deze zwangerschap alleen de standaard suikertest moeten doen (nog steeds overgewicht), daar in mijn vorige zwangerschap altijd alles goed was (suiker, ijzer en bloeddruk).
Hier ook alleen de standaard suikertest gehad maar die was bij beide goed . Dus verder kan ik je ook niet helpen . Met deze zwangerschap moet ik het nog even afwachten maar ze gaan vast weer de test doen .
Ik had een bmi van 35 dus werd ook extra getest. Ben tijdens mijn tweede zwangerschap 7x getest, gewoon via bloedprikken. Geen drankjes en geen curves. Het risico is wat groter maar meer ook niet. Mijn suiker is altijd ontzettend laag geweest. Niet nuchter heb ik vaak lagere waarden dan andere mensen wel nuchter
Ok, dank voor jullie reacties. en krijg je daar meteen uitslag van? of krijg je die (pas) als je weer bij de VK komt de volgende keer?
Ik kreeg de uitslag niet meteen. Als ik niks zou horen tot de volgende controle was het goed, en anders zou de VK mij bellen.