Hoi, Gisteren ben ik bij mijn eigen verloskundige geweest en heb ik een echo gehad. Ik was gisteren 24w5d zwanger. Tijdens de echo bleek dat ik een hele grote (dikke) voorliggende placenta heb, met veel grote vaten erin. Ik heb daar gisteren niet echt over doorgevraagd, omdat ik eigenlijk wel blij was te horen dat ik een voorliggende placenta had, omdat dat verklaart waarom ik mijn kindje pas laat voelde. Maar nu vraag ik me toch af wat voor consequenties het kan hebben dat mijn placenta zo groot is en zoveel grote vaten heeft. Niet dat ik me echt zorgen maak, maar ik ben wel graag goed geinformeerd. Ik heb al wat gegoogled en in elk geval gezien dat ik hierdoor waarschijnlijk meer progesteron aanmaak (dat verklaart ook mijn hardnekkige 'kwaaltjes' zoals obstipatie). Maar dit betekent misschien ook wel dat mijn bevalling straks minder makkelijk op gang komt?? En heb ik misschien meer kans op bloedingen of andere complicaties bij de bevalling?? Daarnaast vraag ik me af wat het betekent voor de groei van mijn kindje. Het kindje was nu iets kleiner dan gemiddeld (metingen gaven een gemiddelde grootte die je zou verwachten bij een week tot anderhalve week minder zwangerschap), maar misschien gaat het kindje dus nog wel heel hard groeien omdat er veel voedingsstoffen aangevoerd kunnen worden? Of neemt de placenta dan zoveel ruimte in dat de groei juist tegengehouden wordt? Sorry, het zijn nogal wat vragen, maar ik vind ze niet dringend genoeg om mijn VK voor terug te bellen buiten de spreekuren om en ben toch wel erg nieuwsgierig. Alvast hartstikke bedankt voor jullie antwoord! Minipi
Hoi Minipi, ik weet niet precies wat de echoscopiste bedoelt met grote vaten. Waarschijnlijk heeft ze een dikke moederkoek gezien die goed doorbloed is. Dit wil zeggen dat de placenta op dit moment een goede voedingsbron is voor je kindje. Wil niets zeggen over de grootte van je kind en de snelheid van de bevalling. Maar het zal in ieder geval de bevalling niet tegenhouden en niet om de reden van grote vaten in de placenta gevaarlijk zijn, dus daar geen zorgen over maken. Groetjes Brigitte