hardlopen tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Uk2011, 23 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Sinds kort ben ik actief aan het trainen voor een hardloopwedstrijd. Nog nooit in mijn leven gesport dus ben op niveau 0 begonnen.

Nu vraag ik me af of ik bij een evt. zwangerschap gewoon door kan trainen.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me er meer over vertellen?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb hardgelopen in mijn zwangerschap. Dat ging best goed, totdat m'n lichaam aangaf dat ik ermee moest stoppen. Ik kreeg namelijk steeds meer last van m'n bekken en dan is hardlopen niet goed.

Wat ze meestal zeggen: sport gerust tijdens je zwangerschap, maar verwacht niet dat je iets kunt opbouwen. Je hebt geluk als je een tijdlang het niveau wat je had, kunt vasthouden.
    Je banden worden in de zwangerschap wat weker, en dit geldt ook voor bijvoorbeeld enkelbanden. Je moet dus goed opletten op je looptechniek en goede schoenen gebruiken, wil je geen blessures oplopen. Dat moet sowieso, zeker als beginnende loper, maar als zwangere telt dat nog wat zwaarder. En als je zwaarder wordt, neemt de belasting op je knieƫn en enkels ook nog eens toe.

Bouw dus nu door richting die wedstrijd die je wilt lopen, en als je zwanger raakt kun je altijd bekijken of je het volhoudt. Ik vond het eerste trimester moeilijk omdat ik steeds misselijk was, en heeeeeel erg moe. Van trainen kwam dan weinig terecht. Vanaf ca 13 weken kon ik wel weer aardig aan de slag. Maar vanaf ongeveer 20 weken kreeg ik pijn aan m'n bekken en moest ik er dus weer mee stoppen. Ben toen verder gegaan met fitness om toch in beweging te blijven.
    Mocht je nu al zwanger zijn, dan lijkt dit mij niet het meest geschikte moment om te gaan beginnen met hardlopen.

3. pregnantje

pregnantje Bekend lid

17 dec 2012
    788
    656
    93
    Volgens mij mag dat gewoon! Ik heb het hardlopen ook opgepakt toen ik zwanger was, omdat ik zo moe was en hoopte fitter te worden. Maar werd eigenlijk alleen maar meer moe, en wandel nu alleen maar. Gewoon goed naar je lichaam luisteren. Je kunt altijd je vk om advies vragen.
    Succes!

4. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Dat er niks opgebouwd kan worden was ik ook bang voor. Dat is dus niet de bedoeling omdat ik nog vrij veel op te bouwen heb voor de wedstrijd.

Nog maar even 2 weekjes afwachten en dan weer aan de pil.

5. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Ik begon net met zo'n opbouw hardloopschema 2 weken voor ik zwanger bleek. Daarvoor ook nooit een fanatieke sporter geweest.
    Het was voor mij niet te doen met die extreme moeheid het eerste trimester. Met moeite en veel dutjes kwam ik de dagen door.

6. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je normaal gesproke niet hardloopt, wordt er aanbevolen om niet met hardlopen te beginnen als je zwanger bent.

Je kunt er wel zonder problemen mee doorgaan, zo lang je naar je lichaam luistert. De een moet er al vrij vroeg mee stoppen en de ander kan (bij wijze van) doorgaan tot 9 maand, al zal het dan wel minder lang en minder snel zijn.

Deel Deze Pagina