Donderdag heb ik mijn intake bij de verloskundige. Waarschijnlijk zal mijn vriend daar niet bij zijn i.v.m. zijn werk. Zijn jullie ook alleen gegaan of komt er zoveel informatie op je af dat je iemand anders mee zou nemen? Ik heb vandaag ook mijn zwangeragenda binnen gekregen Klopt het dat als ik nu rond de 4wk4dg zit, dit dan de 5e week is of tel ik verkeerd?
Dooor de situatie ben ik bij eerste zwangerschap ook alleen naar de intake gegaan. Het viel mij heel erg mee qua informatie. Ik had wel vooraf al vrij veel opgezocht, misschien dat dat ook hielp. En nu zal ik het weer alleen moeten doen, doordat relatie pas over is. Gelukkig wil mijn moeder wel mee, maar de intake zal ik weer alleen doen. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat er iemand bij de echo is, dan bij de intake.
Mijn vriend ging wel mee, maar het was niet echt een hele informatieve afspraak ofzo. Er werden gewoon wat dingen gevraagd (wanneer was je laatste menstruatie etc.) en daarna kreeg ik een echo om te kijken hoe ver ik was. Ook werd er foliumzuur aangeraden en vroeg ze of ik nog andere klachten had. Pas bij de volgende afspraak kreeg ik een intake gesprek met allerlei vragen over onze medische achtergrond etc, ook dat is prima alleen te doen als je op de hoogte bent van je partner zijn medische gegevens etc.
Ik kreeg eerst een echo, daarna meteen intake en vervolgens moest ik nog heel even langs de gynaecoloog. Ik vond het vooral fijn om samen voor het eerst ons kindje te zien. Ik krijg, als er verder niks aan de hand is, ook maar 2 echo's. Wij werden niet overvallen door heel veel informatie. Er werd wel naar de medische achtergrond van mijn man gevraagd en of we prenatale screening (combinatietest) wilden. Dat hadden we samen van tevoren al besproken.
Hier krijg ik dus de intake nu al en de eerste echo een paar weken later. Volgens de site worden er veel vragen gesteld, word je gewogen, enz en duurt het zo'n 30-40 minuten... Maar ben de hele tijd aan het tellen en snap het nog steeds niet. Als ik in de agenda weken tel vanaf de eerste dag van mijn laatste menstruatie kom ik verder uit dan de banner.... Mijn laatste menstruatie was 3 december, met een cyclus van 30 dagen. Hebben alleen gevreeën op 21 december dus toen moet de ovulatie geweest zijn. Heb maar een eerdere cyclus gehad, toen LF van 11 of 12 dagen. Hoe reken ik nu uit in welke week ik ben? Ik zit volgens berekeningen op internet nu in de 5e week (4wk...dg). Maar er komen verschillende dagen achter te staan als ik of laatste menstruatie of ovulatie als datum gebruik. Hoe kan dat en waar moet je vanuit gaan? Als ik van mijn ovulatie uitga kom ik op de datum van de echo uit op 6wk,4dg dus is het dan toch gewoon al de 7e week (en dus niet te vroeg voor echo)? Haha wat vaaaaag allemaal, wil een juiste banner hebben en weten in welke week ik zit, zodat ik dingen kan volgen en mn agenda in kan vullen
Voor alleen het intakegesprek zou ik niemand anders erbij nodig hebben gehad, als mijn man niet mee had gekund. Ik zou gewoon doen wat voor jou prettig voelt. Je bedoelt dat als je vanaf 3 december telt, je morgen precies 5 weken en 0 dagen zou zijn? Zo zou ik tellen, maar weet niet zeker of dat goed is. Mijn cyclus was heel onregelmatig, dus viel weinig te tellen. Maar als je echo ook pas later is, klopt het toch dat je dan ongeveer 7 weken bent?
Ja en als ik vanaf ovulatie uit ga of vanuit sommige banners, zit ik op 4wk2dg of 4wk4dg. Terwijl ik dus eigenlijk idd morgen op 5wk0dg zit zoals jij het idd ook uitrekent. Maar tellen ze dus bv 5wk1dg als 5e week of al als 6e week? Ja ik weet het, ook al ben ik niet blond, sommige dingen duren ff en ik vraag maar gewoon raak VK vroeg iig naar mijn laatste menstruatie en zei ik dat ik zo'n 7 weken zou zijn. Maar als ik dan week 1 invul in zwangerschapsagenda en begin bij 3 december als week 1. Dan kom ik bij mijn echo uit in week 8, 21 t/m 27 januari. Ik weet het, het is geen probleem dan voor de echo en ik hoor het tegen die tijd vanzelf wel, maar ben nogal nieuwsgierig (oke en een beetje ongeduldig )
Dat met die weken heeft bij mij ook even geduurd hoor, gelukkig kunnen ze dat goed berekenen d.m.v een echo Voor de intake kreeg ik via mail een vragenlijst die ik in moest vullen en meenemen, daardoor wist ik al een beetje wat de vragen zouden zijn. Daar kwamen wat aanvullende vragen bij, verder niks bijzonders. Opzich had ik het alleen kunnen doen, mijn vriend was er wel bij maar qua informatie is het niet overweldigend ofzo. Kreeg ook een tasje mee van MvM met informatie en boekjes die ik thuis door kon lezen. Ze zeiden dat het een half uur/3 kwartier zou duren maar binnen 20 minuten stond ik alweer buiten
Kijk aan jullie heb ik wat haha, ga gewoon alleen, komt vast helemaal goed Zal eens kijken of ik voor de tijd op internet een voorbeeld of wat vragen kan vinden, kan ik me toch een beetje voorbereiden en event dingen aan VL vragen
5 weken en 1 dag is volgens mij gewoon 5 weken, 'in de vijfde week' 7 januari 5 weken, 14 januari 6 weken, 21 januari 7 weken, op 28 januari begint week 8. Maar ik weet dit niet zeker hoor. Ik moest de vragen van zwangerwijzer.nl invullen.
Nee klopt niet wat je zegt (volgens mij) Als je 5w+1 zwanger bent, zit je in je 6e zwangerschaps week, maar je bent wel pas 5 weken zwanger. Dit komt omdat ze met zwangerschaps weken vanaf week 1 beginnen te tellen, terwijl je pas 0w en.. Dagen zwanger bent... Maar ze kijken niet naar je zwangerschaps week maar naar de duur van je zwangerschap. Als je uitgaat van je ovulatie, wat je het beste kunt doen als je deze weet ben je nu 4w+2 dagen zwanger.. Met de echo ben je dan 6w en paar dagen zwanger... Vrij vroeg voor een echo... Gefeliciteerd!!
Dat is dus ook hoe ik het me bedacht had Ik had op cd 17 (vrijdags rond 11u) een positieve ovulatietest en op de nacht van zaterdag op zondag hebben we geklust als enige keer. Dus ga er vanuit dat mijn eisprong was op cd 19 wat later dus dan dat ze standaard van 14 dg uitgaan. Loop dan dus zo'n 4 a 5 dagen achter op de standaardberekening of niet? Met jouw uitleg ben ik nu dus 4 weken zwanger en zit ik in de 5e week. Als ik dus zo'n 5 dagen terugtel (geen ovulatie op cd 14 maar cd 19) zit ik inderdaad rond de 4wk2dg. Dus schrijf ik dan belangrijke dingen in die agenda nu bij week.... 4 of 5? Omdat ik door de ovutesten dus eigenlijk specifieke data heb zal ik deze wel opschrijven en meenemen donderdag. Dan moet de VK zelf maar beslissen of de echo dan toch te vroeg is of niet... toch?
Mijn laatste menstruatie was 3 december met een cyclus van 28 a 29 dagen, maar de huisarts zei mij dat ze gaan tellen vanaf 3 december. Dus dan zou de datum op 9 September uit komen en vandaag 4w+6d zijn
Je ovulatie hoeft echt niet geweest te zijn op de dag van het vrijen. Sperma kan een aantal dagen leven. Dus dat zegt niks. Omdat je verder niks 'zeker' weet (eisprong bijv), zal de VK in eerste instantie uitgaan van de eerste dag van je laatste menstruatie. Vervolgens zal je rond 10/12w een 'termijnecho' krijgen waarbij wordt vastgesteld hoever je bent.
Oh, sorry, je hebt wél ovu-testen gebruikt. Ja, dan weet je wel meer. Hou er rekening mee dat de meeste VK's vasthouden aan 'eerste dag laatste menstruatie'. Ook al weet jij dus beter Zelf zou ik rekenen vanaf de ovulatie + 14d. Oh en week 1 is dag 1/7, week 2 dag 8/14 etc. Dus als je 4w2d bent, dan ben je bezig in je 5e week. Je hebt namelijk de eerste 4 weken al afgerond.
Ja daarom juist mijn vraag Maar goed heb de data opgeschreven dus ik hoor het donderdag wel! Ging mij er ook met name om of die paar dagen, omdat het net paar dagen onder de 7 weken kan duiken, verschil gaan maken voor de echo (je wilt natuurlijk zoveel mogelijk kans om het hartje te horen!). In ieder geval wel leuk: VL kwam net thuis met de mededeling dat hij wel mee kan donderdag Heeft het zijn chef maar in vertrouwen verteld en die vertelde dat hij dan toch echt wel vrij moest krijgen haha!
Dit dus... Zal ook weinig te zien zijn.. En wat t tellen betreft, je telt vanaf je ei en daar 2 weken bij. Dat is nog biet heel precies maar dat meten ze rond se twaalf weken. Zoals jij telt, vanaf je laatste x dat je eerste ongi dag was klopt niet... Je zult maar ren cyclus van 50 dagen hebben, dan zou je met de positieve test al 7 weken zwanger zijn. Niet dus.. bij onregelmatige cyclus uit gaan van je ei plus 14 dagen.. dan zit je ongeveer gelijk aan je banner..