Momenteel ben ik 14 weken zwanger. Over een paar weken wil ik graag een pretecho laten maken, om weer even te kijken maar vooral ook om het geslacht te bepalen. Nu twijfel ik enorm of ik deze echo in 2D of in 3D zal laten doen... Van mijn vriend hoeft het niet in 3D (maar als ik het wil, ook prima). Ik vind een 3D echo best prijzig, en vraag me af of het echt iets toevoegt. Heeft het niet iets 'lugubers' om dat gezichtje zo te zien enzo...? Of dat het al veel verraadt, wat anders een verrassing zou zijn na de bevalling? Aan de andere kant wil ik later geen spijt krijgen dat ik het niet heb gedaan... Wat zijn jullie ervaringen? Waarom kozen jullie voor 2D of 3D? En vanaf welke week zouden jullie aanraden om de echo te laten maken?
Nu lees ik dat er ook nog de mogelijkheid is om een 4D echo te laten maken... Nog meer keuzes! Iemand daar (ook) ervaring mee?
Hoi Zelf heb ik met 16 weken een geslachtsbepaling gedaan in 2D. Is ons erg goed bevallen, zeker de 40 euro waard. Ik weet natuulijk niet hoe het ergens anders is, maar naast het geslacht vertelde ze ons van alles over de kleine en er werden ook allemaal metingen gedaan. Wat betreft 3D echo: ik weet zelf nog niet of we er een gaan doen (twijfel soms of ik het eigenlijk wel zo mooi vind... beetje engig) maar volgens mij is het zo dat je het mooiste resultaat kijgt als je dat wat later doet. Hoe later hoe duidelijker en mooier (completer) beeld van het kindje. (maar ook niet te laat, staat me iets van bij het best tot 30 weken maar weet t niet zeker hoor!) toen ik de geslachtsbepaling deed adviseerde de mevrouw dat ik, mocht ik een 3d echo willen, dit het best wat eerder zou kunnen doen i.v.m. ligging en vruchtwater. Hiermee bedoelde ze rond week 23/25. Ik denk dus dat als ik jou was ik lekke een 2d zou doen... je hebt dan daarna nog een 20 weken echo en als je toch 3d wilt kun je misschien later nog gaan (is het ook lekker verdeeld over je zwangerschap) Hoop dat je er wat aan hebt, succes en geniet ervan!
Thanks Vuurvlinder, je hebt me overtuigd! Net een afspraak gemaakt voor 2d echo, geslachtsbepaling. Dan kan ik idd altijd nog besluiten voor een 3/4D echo als ik wat verder ben.
Mijn man vond 3D maar eng. Het lijken net ruimtewezentjes, haha. Ik vond het weinig toevoegen. 2D was net zo mooi.
Ik heb ook niet zo heel veel met 3/4D.. Bij m'n eerste zwangerschap wel gedaan, toen was ik er helemaal weg van, nu vind ik het niets meer. Wij plannen dus ook alleen maar 2D-echo's in. De laatste keer zette de echoscopiste het beeld zelf op 4D. Ik vond het wel interessant, leuk om het ook in dat beeld te zien, maar een hele 3/4D-echo zou voor mij een beetje too much zijn.. Voor de 24 weken zou ik, ongeacht of je het nu wel of niet mooi, leuk of wat dan ook vindt, sowieso niet voor 4D gaan, na die termijn is het véél mooier!
Ik zou de 3D echo pas vanaf week 25 laten doen tot week 30. Wij hadden met 16 weken geslachtsbepaling gewoon 2D maar ze zetten hem ook om in 3D wat best wel "eng" was.
Ik heb n 3D laten maken met 30 weken! Mijn moeder en oma waren ook mee, en die vonden t ook prachtig! Echt je kindje wat je ziet! Ik herkende haar ook terug als ik nu die dvd kijk! Ik vond t echt heel bijzonder!!
Hier een "strippenkaart". Met 17 weken een 2d/3d/4d echo laten doen. was al heel erg goed te zien en over 7 weken het tweede deel. Het kost wat, maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Ook niet-medisch dus ook gewoon genieten.
Thanks allemaal voor de reacties. Ik ga nu met 17 weken voor een 2D echo, en wie weet wil ze m heel even op 3D zetten om te kijken of ik t wat vindt Zo ja, dan doe ik t misschien als ik wat verder ben. Bedankt voor de tips!
Ik heb echt een tip als je voor 3d of 4d gaat ..doe het dan voor je 30 ste week. Ik ben toen bij 32 weken geweest en was voor de mooie plaatjes te laat. Mijn jongste was trouwens al famous voor ze geboren werd.wij hadden de primeur op het 8 uur journaal was van haar een 3d hologram gemaakt in het erasmus de aller eerste baby met die techniek heel Bijzonder !!!