Hoi! Volgende week wordt bij mij een cerclage geplaatst. Nu zie ik er als een berg tegenop dus ik ben wel benieuwd naar verhalen van vrouwen die dit ook hebben meegemaakt. Liefs Soof
Spannend hoor! Vorige week heb ik cerclage gekregen en de operatie is mij heel erg meegevallen. Naar die tijd weinig pijn gehad, beetje beurs gevoel maar verder niet . Ben nu weekje verder en merk dat nog rustig aan moet doen omdat anders last krijg down under. Succes met de operatie!
Ik heb 3 cerclages gehad, 1 nood en 2 preventieve. En telkens viel het plaatsen heel erg mee. Engste vond ik de ruggenprik telkens.
Wat fijn dat jullie hebben gereageerd en dat de operatie meeviel. Pfjoe, het lijkt me namelijk best wel heel erg spannend. Ik krijg een shirodkar (hoog in de baarmoedermond) hebben jullie die ook gehad? En hebben jullie ook 'regels' meegekregen voor na die tijd? Bedrust o.i.d.? Nou meiden. Nogmaals bedankt voor het reageren. Dat geeft de burger moed!
Heb voor de tweede keer een preventieve cerclage. 2x onder narcose geweest ervoor. Eerste keer door alle stress wat meer last gehad dan nu. Maar al met al viel het erg mee. Gezien de spannende zwangerschap was dit zo ongeveer wel het minst spannende. Leefregels, eerste week veel rusten, daarna langzaam weer opbouwen. Luister naar je lichaam. Bij harde buiken en/of bloedverlies bellen... Dat is wel het belangrijkste... Sterkte, ik hoop voor je dat het meevalt en dat de cerclage z'n werk goed doet!
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee waar voor cerclage ook heb. Hij is vrij snel geplaatst omdat mijn baarmoederhals snel aan het verkorten was. Op het ogenblik van de operatie was hij tussen de 10mm en14mm maar geen idee hoe deze heet. Ik heb verder weinig dingen die ik niet mag maar daar ben ik niet mee eens en doe ze niet . ( van hun mag wel seks, in bad en naar de sauna) en het kan ook wel maar je neemt in mij ogen en risico om A: de baarmoederhals te prikkelen B: infecties. Verder merk dat zodra ik teveel last krijg van mij buik. Dus hou mij nu nog erg rustig .Geen bedrust maar wel zoveel mogelijk zitten.
De noodcerclage werd geplaatst bij 3cm opening, en uitpuilende vruchtzak (die eerst teruggeduwd werd). De preventieve cerclages kreeg ik op 12 resp. 13 weken en werd zo hoog mogelijk gezet. Maar alles is relatief, want op 10w had ik telkens nog slechts 7mm bmh over. Gezien mijn zéér zwakke bmh moest ik van de dokter zeer traag leven, "zoals een hoogbejaarde toerist". Dus overal heen als passagier (niet zelf autorijden), korte afstanden slenteren en langere met rolstoel, niks heffen, niet bukken, geen bedsport, geen bad en niet te lang staan. Bij de noodcerclage waren de regels nog strenger (eerste 4w bedpan, op bed gewassen worden...). Ja, het was spannend. En nee, vaak niet zo fijn. Handig was het ook niet. Maar mocht manlief nog willen, dan deed ik het zó nog een vierde keer!
Hoi, Ik heb inmiddels een cerclage baby van 4 maanden Met 19 weken had ik ineens 3 cm onsluiting en een flink uitpuilende vruchtzak. Met 20 weken is er een noodcerclage en een extra pessarium geplaatst onder narcose. Ik kreeg na plaatsen 2 dagen speciale medicijnen die als bijwerking de baarmoeder rustig maakte. Daarvoor ook al aan de antibiotica en platte bedrust, tot 48 uur na het plaatsen toen heel langzaam weer wat mobieler geworden. Een week na plaatsen mocht ik naar huis. Met de nodige regels. Heel rustig aan doen en niet tillen/bukken, huishouden, seks, autorijden en in bad De cerclage heeft goed zijn werk gedaan in ieder geval. Hopelijk helpt het goed, succes! Groetjes Mus
Hier ook bij 21 weken met uitpuilende vruchtzak en ontsluiting cerclage geplaatst onder volledige narcose. Ondanks zeer veel harde buiken sinds een week of 14 toch de 37 weken gehaald! Ik moest rustig aan doen (ook vanwege een kleintje en verminderd vruchtwater) maar verder geen bijzonderheden. Ik mocht wel in bad (niet te lang). Na de operatie heb ik drie weken in het ziekenhuis gebleven omdat ik doodsbang was en de artsen wilden observeren hoe het zou gaan. Ik had de dag van de operatie een beetje een menstruatieachtige buikpijn. Verder ben ik alle lichamelijke ongemakken eigenlijk zowat vergeten. Ik onderging alles maar om ons kleintje te kunnen redden.
Ik vond de cerclage laten plaatsen heel spannend maar geen pijn ofzo. Ruggeprik was het irritante deel. Lukte pas na 4x. Ik had trouwens een preventieve. Dit omdat we 2x met 14 weken ons kindje zijn verloren. Ik mocht na de cerclage zeer weinig. Niet tillen, stofzuigen en dweilen. Zware dingen zeg maar. Wij mochten ook geen s.ex hebben. Ik moest ook 2 dagen in het ziekenhuis blijven ivm bloedverlies. Mocht trouwens ook niet werken. (Bakker) Heel veel succes. Oh hier is trouwens alles goed gegaan. Ze is nu bijna 1
Wat fijn om jullie succesverhalen te lezen Ik krijg ook een preventieve cerclage en de gynaecoloog zei dat ik niet mag tillen, geen seks mocht hebben en niet in bad mocht. Maar verder zegt hij dat ik het maar aan moet kijken. 'Je lijf voelt het wel aan', aldus de gyn. Hij is ook niet zo'n voorstander van een week platte bedrust na het plaatsen van de cerclage ivm trombose. Nja.. ik zet toch het bed een week in de kamer en ga zoveel mogelijk liggen. Maar wel apart dat je zoveel verschillende adviezen leest. De ene gyn zegt dit en de ander zegt dit..
Ja raar toch? Van mijn gyn mag ik alles ondanks dat zelf al verkorte baarmoederhals heb. Hou me mooi aan het advies van mijn verloskundige en dat is inderdaad niet tillen( wat wel bijna onmogelijk is met een twee jarige in huis) geen seks en bad/zwemmen. Verder doe ik het wel rustig aan omdat de schik er in zit. De ene moment krijg je slecht niet en ander moment zeggen dat je weer alles mag....ik ga ook geen risico nemen en doe het rustig aan
Trombose was hier enkel een risico in de eerste weken na mijn eerste cerclage (noodcerclage). Elke onnodige beweging was te mijden toen, het was echt een zeer kritieke situatie. Ik moest daarom steunkousen dragen en kreeg ook dagelijks (soms twee keer) een massage (ik lag toen in het ziekenhuis). Later kreeg ik ook oefeningen aangeleerd die ik kon doen in bed, in lig of halfzit. Bij de beide preventieve cerclages kwamen steunkousen niet ter sprake. Ja, rust was nodig, maar urenlang onbeweeglijk liggen niet. Zolang ik dus elk uur wat oefeningetjes deed, en minstens elke 3u even uit bed kwam (toiletbezoek, douchen, even te eten of drinken pakken, de post halen...), was er geen risico volgens mijn gynaecoloog. Ik moet er ook wel bij vertellen dat ik licht ben, van nature sportief en bewegelijk, niet erfelijk belast, verder heb ik geen te hoge bloeddruk, geen te hoge cholesterol, ik rook en drink niet (nooit, ook niet voor de zwangerschap)... Allemaal factoren die je risico kunnen verhogen.
Oh, en ik wou nog toevoegen dat de leuzes "je voelt zelf best aan wat je kan" en "je lichaam zal het je zeggen" hier absoluut niet van toepassing waren. Ik ben de eerste keer pijnloos en geruisloos bevallen, en ook de tweede zwangerschap ging weer die kant op. Al was ik zéér allert op het minste signaal, ik had weer niks in de gaten toen mijn gynaecoloog me zei "mevrouw, u bent aan het bevallen, er is al 3cm opening". Daar heb ik dus bij de volgende zwangerschappen maar niet meer op gerekend.
Om trombose te voorkomen kreeg ik tijdens die ziekenhuisopname elke dag een spuitje. Ik moest thuis inderdaad ook proberen om in beweging te blijven vanwege het risico op trombose.
Mama maya, ik herken wel wat je zegt. Op de dag van de bevalling heb ik zelfs nog gewerkt. Ook ik heb niets gevoeld dus en dit is dus ook geen graadmeter. Mag ik vragen wat voor oefeningen je deed in bed? Light: Had jij een preventieve of noodcerclage? En hoelang heb je in het zkh gelegen?
Sorry Light, ik zie dat je een noodcerclage had. Niet goed gelezen. Wat ontzettend fijn dat ze er op tijd bij waren!!
Wanneer wordt er nou van nood cerclage gesproken? De mijne is geplaatst met 20 weken omdat mijn baarmoederhals snel aan het verkorten was 14( de rest schommelde tussen de 9-14)mm was de beste meting die dag. Maar verder wordt dit zover ik weet niet als een noodcerclage gezien . Niet dat het verder uit maak maar vind erg lastig dat er zo weinig controle is. ( nog 1 keer 12 augustus ) en daarna gewoon weer bij de verloskundige zoals elke zwangere vrouw .
Hoi Lunap, Volgens mij is het in jouw geval een noodcerclage. Als er n.a.v. je voorgeschiedenis (in mijn geval een vroeggeboorte van 22 weken waarbij bmm helemaal openstond) een cerclage geplaatst wordt rond week 13/14, dan is het preventief, aangezien er op dat moment zelf nog niets aan de hand is. Dit is om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt. In jouw geval zagen ze dat je bmm te kort was en hebben ze uit nood een cerclage geplaatst. Trouwens. Waar zagen ze bij jou dat dat je bmm te kort was? Ik heb daar in mijn vorige zwangerschap geen VK over gehoord..
Ik heb tweemaal een cerclage gehad, een noodcerclage en een geplande cerclage. Noodcerclage was bij 24 weken geplaatst, dus net op tijd. Ondanks veel risico op scheuren van de vliezen en toch wat gerommel in m'n buik toch nog a terme bevallen! Die zwangerschap heb ik tot 35 weken rust moeten houden waarna de cerclage eruit is geknipt, 'pas' 2 weken later beviel ik. De andere cerclage is met 12 weken aangebracht en hoewel ik die zwangerschap ook rustig aan moest doen mocht ik toch wel iets meer. Ik heb helaas wel blijvende buikpijn aan de operaties overgehouden, maar dat heb ik er wel voor over gehad omdat mijn kinderen het (net als hun zus*) het anders waarschijnlijk niet hadden overleefd. Nu mag ik dan ook geen kinderen meer krijgen vanwege alle buikpijn, maar ik ben ontzettend dankbaar dat ik op deze manier toch 2 zwangerschappen heb kunnen voldragen.