Slechte echo 13 weken zwangerschap? Help!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Isadora, 27 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht
    Ik ben momenteel 14 weken zwanger van mijn 2e kindje.
    Tot de 13 weken waren alle echo's goed. De baby lag mooi op schema en was lekker aan het bewegen. Ik kon in het Erasmus MC meedoen aan een virtual reality 3d onderzoek (ik kreeg die keuze omdat ik de 20 weken echo daar moet doen ipv bij de verloskundige omdat mijn zoontje van 4 een hartafwijking heeft). Tijdens het onderzoek zeiden de artsen al dat ze niet genoeg tijd hadden om "iets" goed te kunnen bekijken en te onderzoeken. Dat is meerdere malen gezegd.
    Bij de analyse kwam naar voren dat ze de nieren van de baby niet konden vinden.
    Lang verhaal kort: ik moest afgelopen maandag terug komen en toen konden ze ook geen gevulde blaas vinden. Er liep wel een bloedvat naar de plek waar een nier hoort te zitten maar of die er ook daadwerkelijk zit konden ze niet vertellen.
    Nu moet ik wachten tot 16 weken omdat de nieren dan de functie van de aanmaak van vruchtwater over gaan nemen.
    Bij de verloskundige is op de echo's wel elke keer een gevuld maagje en blaas gezien maar volgens de arts in het Erasmus zit het niet op de plek waar de blaas hoort te zitten.
    Dat het een holte was. Ze zeiden ook dat ze normaal pas met 20 weken de organen nalopen en nu zijn ze eigenlijk 7 weken te vroeg.. Ze spraken over dat een niertje maar 7mm is en een bloedvat nog geen 1mm.. Dus zijn ze gewoon niet te vroeg met conclusies trekken..

Wie heeft er nog meer zoiets meegemaakt?? Ik wou dat ik dit nooit had geweten.

2. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht
    Iemand? :(

3. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Ik zou even naar je gyneacologe of verloskundige bellen en uitleggen wat de situatie is. Dat je nu erg gestresst bent en of hij/zij wilt kijken voor je.

4. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht
    Dankjewel voor je reactie :)
    Dat heeft ze ook gedaan. We zijn na dat virtual reality onderzoek naar de verloskundige gegaan en toen heeft ze dik een uur lang een echo gemaakt. Zij dacht wel een blaas te zien en nierbekken. Maar toen we maandag terug moesten komen zei de arts dat het geen blaas kon zijn en dat ie op het moment (van de echo) ook niet gevuld was. Dus of de baby had net geplast of de blaas kan zich gewoon niet vullen.

5. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw

Jeetje. Dat wordt dus idd echt wachten totdat je 16 weken bent. Kan me voorstellen dat er van alles door je hoofd heen gaat nu. Ik hoop op een goede echo voor je en dan je de stress los kan laten en gewoon weer kan gaan genieten. Sterkte

6. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht
    Dankjewel! Ik hoop ook op goede afloop en dat ze het gewoon nog niet goed hebben kunnen zien.

Ik hoop ook dat er iemand is die iets soortgelijks heeft meegemaakt

7. Oxelsnor

Oxelsnor Actief lid

29 okt 2015
    140
    57
    28
    x
    x
    Wat een raar verhaal dit eigenlijk. Volgens mij mogen ze met 13 weken daar niet eens uitspraak over doen omdat je dit vaak pas na een week of 16 kan zien. Ik zou je even vasthouden aan de 20 weken echo en dit even uit je gedachte te zetten( zeg ik lekker makkelijk want dit is niet zomaar iets natuurlijk).

Succes !

8. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Wat een naar verhaal :( wij hebben de VR 3D echo ook gehad rond 12-13 weken in het EMC, en daar was toen wel de blaas plus twee nieren op te zien. Die hebben ze ook wel extra gecontroleerd bij mij, omdat ikzelf een aangeboren afwijking heb daaraan. Maar, er is toen ook niet gezegd dat ze weinig tijd hadden ofzo, dat vind ik wel erg gek? Want waarom doen ze dan die echo/studie?

Probeer het even van je af te zetten (oei wat lijkt me dat moeilijk, maar wel het beste om te doen) en af te wachten tot de volgende echo of de GUO.. veel sterkte!

9. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    In principe is dit onderzoek een studie van het EMC, om te kijken of de SEO/GUO al naar rond de 13 weken verplaatst zou kunnen worden. Hoe het verder zit qua aanleg van de organen weet ik niet, maar je zou zeggen dat als ze dit zo willen onderzoeken, dat je normaal dan wel alles zou kunnen zien. Misschien is het in 3D wel al te zien? Anders zou je toch zeggen dat dit onderzoek/deze studie weinig zin heeft..

10. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht

Dankjewel. Het lijkt mij ook een beetje voorbarig. Vooral omdat ze ook niet konden zeggen wat de holte die ze zagen dan wel was. Ik had even gekeken welke echo's ik bij mijn zoontje had (is wel al weer 5 jaar terug dat wel) en ik had bij 8 weken 11 weken en 20 weken. Daar tussen dus niks. Behalve de pretecho voor het geslacht maar die vrouw keek alleen tussen de beentjes zeg maar. Dus bij mijn zoontje keken ze bij de 20 weken pas naar de nieren.. Daar haal ik maar hoop uit. Dat het nog te zien is..

11. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht

Als ik dan zo lees dat het bij jouw baby al wel te zien was slaat de angst me om het hart.
    Degene die de echo deed zei dat de baby ook veel bewoog en niet gunstig lag. Dat belemmerde het zicht ook. En dat ze te weinig tijd had. Vond ik ook niet erg professioneel om dat te zeggen waar de ouders bij zijn. (ze zat met een arts in opleiding die mee mocht kijken)
    Alleen toen we afgelopen maandag terug kwamen was er alsnog niks te zien. Wel een bloedvat wat naar de nieren zou kunnen lopen. Ze zei ook dat de baby misschien een bekkennier zou hebben..
    Ik zie het somber in helaas.

Wat voor aangeboren afwijking had je aan je nieren als ik vragen mag ?

12. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht
    In 3d konden ze het ook niet goed zien. De arts beweerde dat ik naar zijn idee wat weinig vruchtwater had omdat de baby met z'n gezicht tegen het vlies aan lag. Maar dat er op andere plaatsen wel genoeg vruchtwater was.
    Ik dacht toen duhh.. Een baby beweegt toch ook. Als ie op dat moment net tegen het vlies aan lag wil toch niet zeggen dat het altijd zo is. Op andere echo foto's (door vk en door arts afgelopen maandag) was wel genoeg vruchtwater te zien. En de arts maandag legde uit dat je 3d geen vruchtwater kan zien..
    Bovendien zei de arts die de analyse deed na de vr 3d echo dat de baby verder geen afwijkingen had en er normaal uit zag. Dus geen klompvoeten of andere uiterlijke kenmerken wat zou kunnen duiden op Potter syndroom (wat met de nieren te maken heeft) en als er toen ook geen gevulde blaas gezien was had ie dat ook moeten vertellen (als iets afwijkends) en daar zei hij niks over. Hij zei alleen specifiek dat de nieren niet te zien waren.

13. LadyBird90

LadyBird90 Bekend lid

10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Pff je bent echt niet aardig behandeld zeg, echt heel onprofessioneel inderdaad! Ik hoop echt voor je dat het gewoon nog niet goed te zien was, baby is natuurlijk nog heel klein, dus kun je nagaan hoe klein die orgaantjes dan moeten zijn.. En zoals ik zei, bij mij werd er juist extra ingezoomd op dit onderdeel, dus hopelijk is het bij jou straks wel te zien. Ik duim echt heel hard voor je.

Ik ben geboren met een open blaas (echt een gat in mijn buik), en de urinewegen waren niet goed aangesloten. Hierdoor heb ik reflux (urine loopt terug naar mijn nieren). Vooral het open blaas gedeelte was bij mijn zoon met de VR echo meteen uitgesloten, mede omdat er een mooi vol blaasje te zien was. En de arts (van de analyse) had ook de nieren gezien, hij wees ze aan, maar voor ons was dat zeker niet duidelijk. Twee kleine stipjes waren het.

14. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht

Wist jouw moeder dat je dit had of kwamen ze er pas achter toen je geboren was?
    En je zoontje heeft het niet?

Ik hoop ook dat ze het mis hebben. Ik moet er niet aan denken dat ik m'n zwangerschap af zou moeten breken ofzo :(
    We hebben het maandag met de arts erover gehad dat we door de andere arts afgelopen vrijdag nogal tactloos behandeld waren en dat ie ons met een rotgevoel naar huis gestuurd heeft. Hij vond zichzelf nog kundig.. Achteraf denk ik waarom heb je dan zelf niet nog even een echo gemaakt ter controle maar koos je ervoor om ons zo het weekend in te laten gaan..
    De arts van vrijdag zou nog contact met ons opnemen maar dat heeft ie nog niet gedaan.

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Vrienden van mij hebben iets soortgelijks gehad. Ook op de echo van 13 weken kwam naar voren dat er geen nieren en blaas te zien waren, of in ieder geval onduidelijk. Daarna kregen ze alsnog de NIPT, die was trouwens goed. Toen een paar weken later leek ook de maag echodens en zijn ze allebei onderzocht op taaislijmziekte. Ook die test was goed. Uiteindelijk bleek bij een latere echo rond de 18 weken dat het kindje ondertussen helemaal droog lag. Er was geen vruchtwater meer omdat het kindje dus niet kon plassen. Om die reden is de zwangerschap afgebroken in week 20 en nader onderzoek heeft uitgewezen dat het kindje inderdaad zware anatomische afwijkingen had en nooit goed had kunnen ontwikkelen.

Er werd toen syndroom van Potter genoemd maar dit was het uiteindelijk geloof ik niet, of meerdere dingen tegelijk.

Ik hoop dat het bij jou beter afloopt natuurlijk. Feit blijft dat ze op zo'n vroege termijn moeilijk dingen kunnen zien. Zelf heb ik in week 14 een hele uitgebreide echo laten maken die gelijk is aan een 20 weken echo bij een particuliere praktijk die betere apparatuur heeft dan het ziekenhuis. Ik vond zelf dat het ziekenhuis het namelijk vrij lang had laten duren bij die vrienden van ons. En een zwangerschap afbreken in week 14 is wel iets heel anders dan in week 20 natuurlijk.

Sterkte!

16. MamaZijnIsDeBom

MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Jeetje wat heftig. En heel jammer dat ze in het ziekenhuis niet wat socialer met de situatie omgaan. Absoluut niet netjes,
    Want het omgaan met de emoties van ouders is een groot gedeelte van hun werk.

17. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Ik duim enorm voor je dat het niet gezien kon worden, en de blaas gewoon gevuld kan worden en er niks aan de hand is. Dat gun ik je zo! Ik weet wat het is om in deze onzekerheid te zitten. Over 2 weken weet je meer begrijp ik? Sterkte in elk geval! Ik blijf meeduimen!

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat is schrikken.
    Ik hoop van harte dat ze het mis hebben en ze je niet nog 2 weken in spanning laten zitten.
    Sterkte!

19. Isadora

Isadora Lid

21 nov 2013
    62
    3
    8
    Papendrecht
    Bedankt iedereen :oops: ik hoop ook zo dat het allemaal nog goed komt. Of dat het in ieder geval niet zo ernstig blijkt te zijn.
    Ik heb een echo aangevraagd in een ziekenhuis in Antwerpen. Ik kan niet zo lang wachten en ik heb altijd het idee dat ze in België wat verder zijn ofzo.

@Nuage wat een vreselijk verhaal zeg :( dat lijkt me zo erg om mee te moeten maken. Was het iets erfelijks?

20. Raggy81

Raggy81 Fanatiek lid

26 mrt 2017
    2.325
    1.411
    113
    Vrouw
    Kun je niet even een afspraak maken bij bovenmaas is capelle ad ijssel? Daar heb ik goede ervaringen in mij. Vorige zwangerschap. Ze hebben toen op 13 wk echt alles heel goed kunnen bekijken. Via pb kan ik je de naam van de echoscopiste wel even doorgeven die ik daar had.

Deel Deze Pagina