Ik heb eerder een topic geopend over de uitslag van de combinatietest . Die is bij mij op downsyndroom 1:711 . Ik vind dat zelf best veel en ben best geschrokken . Ben wel gerustgesteld op dit forum , gelukkig . Alleen zie ik alleen wat oudere meiden dan mij met zo een uitslag omdat de leeftijd het dan omlaag brengt . Ik ben 22 dus mijn leeftijd zou het dus juist omhoog moeten brengen , de bloeduitslag moet dan dus extremer zijn als bij een vrouw van 38 die deze uitslag krijgt . De nekplooi was goed 1,8 mm , het komt dus echt uit m'n bloed. Ik ben benieuwd of er überhaupt meiden van mijn leeftijd zijn met deze uitslag en het alsnog gewoon goed was ? Want ik heb dit namelijk nog nooit gehoord in mijn leeftijdscategorie ik hoop echt op reacties !! Alvast bedankt
Ik las ergens hier op het forum dat een jonge meid dit ook had, ook het bloed, en zij schreef dat het te maken had met medicatie om zwanger te worden waardoor die waardes in je bloed lager zijn dan normaal en er dus een verhoogd risico uit kan komen. Jij hebt nog lang geen verhoogd risico dus ik zou me er echt niet druk om maken meid! Ik had 1:217 voor down en maak me er ook niet druk om
1:711 is geen verhoogd risico, maar ik begrijp wel je angst. Ik zou dat zelf ook hebben. Heb je al eens met je verloskundige besproken hoe het kan dat de bloeduitslag zo is uitgevallen? Als je heel erg ongerust bent zou je - voor je eigen geruststelling - een NIPT test kunnen overwegen. Daar zit geen risico aan. Ik ben 29 en sla de combinatietest hier in Nederland over. Ik ga direct voor de NIPT test in België met een echo voor nekplooimeting. Ik heb donderdag hiervoor een afspraak. De reden dat ik de combinatietest oversla is de mogelijke ongerustheid waar jij nu ook in zit.
Wij 23 en 25 hebben ervoor gekozen de test niet te doen Er komen namelijk op een open rug na geen afwijking voor bij ons in de familie plus dat de vk zei dat hoe jonger je bent hoe onbetrouwbaarder de test is. Je test kan dus net zo goed wel als niet precies kloppen. Vraag maar eens na. Bij vrouwen van oudere leeftijden is de test betrouwbaarder. Dit is wat ik weet
Zwangernr6 , Bedankt voor je reactie . Ik zal is kijken of ik het kan vinden. Ik ben wel zwanger geworden door clomid . Ik zal dat zeker maandag bij de gyn is navragen , dankje ! Heb jij voor vevolgonderzoeken gekozen na de uitslag ? Mijn leeftijd heeft het fiks omhoog gehaald natuurlijk de uitslag ik vraag me af wat hij was geweest als m'n leeftijd niet ingetoetst was . Szn , Ik snap wat je bedoelt het is geen verhoogd risico . Ik heb dit alleen nog nooit gehoord bij iemand van m'n leeftijd echt nog nooit . Zelfs nu met dit topic vind ik geen meiden van mijn leeftijd die dit ook hebben gehad ? Dat vind ik dus zo gek . Wij kunnen de nipt niet betalen in iedergeval niet in Nederland rond de 700 euro geloof ik ? En weet ook niet of het met deze uitslag nodig is ? Maar vind het wel slim van je dat je gelijk voor de nipt gaat dat scheelt stress .
Ik las het toevallig vorige week op het forum dat een meisje dit schreef. Haar bloed gaf dus ook een hogere score, maar zij had uitgevogeld dat dit normaal is bij meiden die mbv meds zwanger waren geworden. Wellicht speelt dit bij jou dus ook een rol? Ik ga niet voor vervolgonderzoek. Ik vertrouw er gewoon op dat het helemaal goed komt. De scores voor de andere trisomien waren wel erg mooi, alleen voor down dus wat hogere kans. Maar ik ben 36 dus is normaal dat die hoger scoort. Het neusbotje was er wel, en die ontbreekt vaak bij downkindjes, en met 20 weken volgt er goed onderzoek met de SEO. Nogmaals ik zou het loslaten meid en genieten van je zs. Natuurlijk kun je die ene zijn waarbij het kindje wel geboren wordt met een afwijking, maar het hele krijgen van kinderen is 1 groot risico, ook na de geboorte. Als je overal bij stil wilt gaan staan heb je geen leven.
Ze zeggen dat een NIPT met jouw uitslag niet nodig is. In Nederland krijg je die namelijk ook pas vergoed bij een uitslag van boven 1:200. Daaruit kun je opmaken dat het dus in jouw geval niet nodig is om vervolgonderzoek te doen. Het is dan puur en alleen voor jouw eigen geruststelling. Hoeveel de NIPT in Nederland kost weet ik niet. In Brussel kost deze 500. Dat is inderdaad veel geld. Voor mij ook hoor, maar de combinatietest zou ik ook zelf moeten betalen en dat is geloof ik ook al 165. Ik ben bij mijzelf nagegaan wat mij - zeker doordat ik er alleen voor sta - het meeste gerust zou stellen bij een goede uitslag en dat is de NIPT en bij mij bestond ook de angst dat een combinatietest een 'slechte' uitslag zou geven, terwijl het eigenlijk maar een kansberekening is. Het hoeft dus helemaal niet fout te zijn! Ik denk dat jij daar ook gewoon - zeker gezien jouw leeftijd - vanuit moet gaan. Of er met je verloskundige over praten, wellicht dat zij jou gerust kan stellen.
Ik ben 28 en had een uitslag van 1:950 ik schrok hier ook best van, terwijl het echt een hele kleine kans is... De Nekplooi was 1,7 dus ook heel mooi. Paar weken terug de 20 weken echo gehad en daar zag alles er prima uit.
Ik was 25 En 1:111 met een nekplooi van 1.4 maar bij mij was er ook daadwerkelijk aan de hand (trisomie in placenta). Gelukkig ligt er nu een Zeer knap en gezond meisje van 7 weken te slapen in de box naast me.
Bedankt voor de reacties !! Madwish , zoiets hoorde ik inderdaad ook dat het op jongere leeftijd minder betrouwbaar is . Meissie86 , ik ben dus niet de enige die ervan schrok . Hebben ze nog extra gekeken bij de 20 weken echo ? Ik zal de volgende keer inderdaad is vragen over het neusbotje ! Wel toevallig ik heb ook clomid gebruikt . Dit hoor je toch best veel he met zo een uitslag ? Miepiemoos , wat fijn zeg gefeliciteerd met je meisje ! Dat zou vast schrikken zijn geweest , jeetje !! Hoe ben je er achter gekomen dat het iets met de placenta was . Is dat gevaarlijk en heeft het gevolgen gehad ?
Ik heb een nipt gedaan waaruit bleek dat er teveel chromosoom 7 was. En uiteindelijk vruchtwaterpunctie nog En daaruit bleek dat het niet in haar zat maar alleen in placenta (even Simpel uitgelegd). Heeft Zeker gevolgen gehad want ze is geboren met 1600 gram bij 36 weken. Placenta kon niet Goed functioneren. Ziekenhuis opnames gehad enz enz. Maaaaar het was het allemaal dubbel en dwars waard! Jou uitslag is Zeker niet slecht en zou me geen zorgen maken als ik jou was! Fijne zwangerschap!
Kans van 1:711 staat gelijk aan 99,86% zeker dat kindje geen Down heeft. Een NIPT heeft een uitslag van > 99%. Cijfermatig gezien is dit dus hetzelfde, een NIPT zal bij zo'n uitslag dus geen betere uitslag geven. Voor Trisomie 13 is een NIPT zelfs momenteel meestal minder betrouwbaar dan een combinatietest (dit ivm de aanwezigheid van lichamelijke afwijkingen aan de foetus die wel met de echo te zien zijn maar niet met een NIPT. Het kijken naar een neusbotje mag in Nederland officieel niet, wordt door veel echoscopisten wel gedaan maar mag niet meegenomen worden in de kansberekening. Als daar wel toestemming voor was gegeven (en ook voor aantal andere markers die afwijkend kunnen zijn) had de combinatietest ook in Nederland een opsporend vermogen gehad van > 90%. M.a.w. de NIPT is een zeer goede test voor m.n. het opsporen van Downsyndroom, echter op dit moment is het zeker zinvol om ook uitgebreid met de echo te kijken (het grootste deel van de gevonden afwijkingen bij een combinatietest is namelijk niet het Downsyndroom maar een enorm scala aan grote (niet levensvatbare) afwijkingen.
Ik heb met mijn 26 jaar zojuist een telefoontje gehad met risico 1:25.. Ben me dus ook kapot geschrokken! De positieve verhalen hier doen me goed. En ook degenen die gewoon vertrouwen hebben.. Misschien moet ik dat ook nog even proberen, maar valt me zwaar. 1 op 25 is niet niks, helemaal niet als je 26 bent. Proberen maar rustig de NiPT af te wachten en hopen dat alles oké is.. Voor degenen die ook nog in onzekerheid zitten, jullie zijn ook in mijn gedachten!
hoi meiden, daar ik zelf onwijs in onzekerheid zit en in een super moeilijke periode wil ik me even tussen jullie mengen. ik ben 29 en zwanger geworden via ivf. (medicatie: decapeptyl, gonal-f en pregnyl 10.000 en 3x 1500) tijdens de 12weken echo hadden we een nekplooi meting van 3.4mm en heb toen combitest gedaan. er stonden 2 berekeningen op 1:640 en na berekening 1:2 dus 50/50?? ik vond de 1 op 640 niet zo zorgwekkend (ondanks dat we ook nog eens een verkleind neusbotje hebben) maar die 1 op 2 is killing. afgelopen vrijdag in AMC een vlokkentest gehad en uitgebreide echo. de arts zag wel t neusbotje maar zei dat dit een softmarker voor down is en t kan ook gewoon een genetisch iets zijn/uiterlijk iets. dus het zegt niks. de nekplooi was overigens nu maximaal 2.9mm (ze had m 3x gemeten 1x zelfs "maar" 2.4) het hartje , de hersentjes, t maagje de bloeddoorstroming de handjes, voetjes, rugje , buikje alles was verder goed!!! ik zit nu in de wachttijd en verwacht vandaag of morgen DE uitslag of ons kindje down heeft.
Ohh spannendetijden wat zal jij stressen! Ik ga zo hard voor je duimen dat alles goed is! Laat je het weten? Ik blijf zelf ook maar de hele tijd zeggen komt goed, komt goed, komt goed..
Lieve meiden, bij de combinatietest hadden we een risico op down van 1:191. Ook de keuze voor vlokkentest, vruchtwaterpunctie, ... maar meteen voor de NIPT gekozen (België). Na 10 dagen de uitslag dat alles in orde was, maar wat waren dat lange dagen. Ik ben intussen bevallen van een kerngezonde dochter, nu zes weken geleden. Ik ben 27 jaar, maar zwanger door ICSI en blijkbaar doen die hormonen toch wat met je bloedwaarden, wat de uitslag kan beïnvloeden. Ik duim voor jullie allemaal voor een goede (en snelle) uitkomst!!
Jeetje meiden , Voel me nu een beetje lullig om over 1:711 . Het klinkt niet als een risico maar zo voelt het voor mij wel . Ik weet dat m'n leeftijd van 22 het heel erg omhoog gebracht moet hebben , als ze m'n leeftijd niet ingetoetst hadden zou er dan 200 of zelfs 100 staan ? Denk dat m'n leeftijd het zo met 500/600 omhoog gehaald kan hebben . En dan nog is de goede nekplooi . Hoe slecht moet m'n bloed wel niet zijn . Sorry ik kan het niet relativeren omdat ik niks met m'n gyn heb kunnen bespreken en de uitslag van de echoscopist heb gehad . Ik moet dus nog even wachten tot maandag . Vebe , wat voor hormonen had jij ? Ook clomid of niet ? Babylove , spannende tijden . Ik duim voor jullie , veel sterkte !! Dre , bedankt voor de goede uitleg ! 99,86 procent klinkt wel heel positief ! Ik blijf er alleen mee zitten dat ik denk dat mijn leeftijd de uitslag omhoog heeft gehaald , ik vraag me gewoon echt af hoe slecht m'n bloed was . Maar ik moet nog even wachten op maandag .
Voor medicatie tijdens fertiliteitstrajecten wordt gecorrigeerd in de waardes. Dat is dus verwerkt in de uitslag die je te horen krijgt.
Als het goed is, dan is er bij de afname van je test gevraagd of je een fertiliteitstraject doet en wordt dat meegewogen in het bepalen van je waardes. Het is dus niet zo dat je een 'valse' uitslag krijgt omdat je ICSI hebt gedaan.