eerste x verloskundige

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door wiebertje, 31 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wiebertje

    wiebertje Fanatiek lid

    2 feb 2009
    1.095
    0
    0
    wat gebeurd er bij zo' n eerste afspraak? ik moet 20 april dan ben ik 8 weken zwanger maar gaan ze dan ook een echo maken of word het alleen een gesprek. :( ik hoorde van een vriendin van mij dat ze pas een echo maken met 12 weken.

    Gr Step
     
  2. sniffy

    sniffy VIP lid

    26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Bij de eerste keer had ik een intake gesprek. Ze vragen dan van alles. Over je gezondheid, bijzonderheden in de familie e.d.

    Ook meten ze je bloeddruk en soms je gewicht.

    Sommige krijgen een echo maar niet iedereen hoor. Ik ook niet. Ook werd er pas bij de 2e keer naar het hartje geluisterd. Dit omdat het kindje soms erg laag ligt en dan hoor je niks. Dan word je alleen maar onzeker.
     
  3. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    bloeddruk, voorlichting, gegevens noteren, doorverwijzing priklab voor bepaalde dingen mits ze dit niet zelf doen.
    Een echo ligt aan het buro zelf.
    hebben ze een apparaat dan heb je misschien geluk, zo niet dan moet je een afspraak maken maar dat hoor je dan wel.
     
  4. tinusf

    tinusf Actief lid

    13 jan 2009
    194
    0
    0
    Bij mij was eerste afspraak inderdaad dingen doorbespreken over ziektes in familie, gegevens invoeren, standaard praatje over gezond eten etc..
    Ook werd mijn bloeddruk gemeten! En wij kregen een heeeele hoop leuke dingetjes/boekjes mee!
    Wel een erg leuk gevoel, voor eerste keer in de wachtkamer bij de verloskundige!
     
  5. Trix

    Trix Lid

    7 mei 2007
    56
    0
    0
    Mijn ervaring is dat er bij de 1e afspraak verloskundige een echo gemaakt wordt. Ze kunnen dat vanaf 8 weken best doen. Ik heb een inwendige echo gehad. Omdat de baarmoeder nog niet boven het schaambot uitkomt als je nog zo vroeg in verwachting bent, kunnen ze uitwendig niks zien.

    Spannend hè? Ik mag 29 april, heb vandaag een afspraak gemaakt.

    Gefeliciteerd met je zwangerschap en geniet ervan!

    Liefs,
    Trix
     
  6. Maia

    Maia Niet meer actief

    het hangt er vanaf. Ik had toevallig de echo en de intake achter elkaar, maar dat is echt zo afgesproken, want de andere mogelijkheid was geloof ik op woensdag de intake en donderdag de echo (of andersom), dus ga er maar vanuit dat het alleen intake is en dan is het altijd extra leuk als je ook de echo krijgt.
     
  7. R1lana

    R1lana Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    4.465
    0
    0
    Huisvrouw
    Venhuizen
    Ja idd de eerste controle is informatie ook over je achtergrond en de achtergrond van je partner .. en familie .. je kan een echo (termijn) krijgen maar ik moest er een aparte afspraak voor maken, want mijn vk heeft geen echo staan.. Je krijgt boekjes mee en moet bloedprikken.. dat was het wel zo'n beetje
     
  8. Cilla24

    Cilla24 Fanatiek lid

    23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik had met 8,4 weken me eerste afspraak, idd ff een praatje over ziektes ed. die in de familie voorkomen, wegen als je dat wilt, bloeddruk, en ik kreeg een uitwendige echo.
    Als afsluiter kreeg ik een tas mee van zwitsal met allemaal boekjes en proefmonstertjes en een knuffeltje.
     
  9. liefde1978

    liefde1978 Fanatiek lid

    4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Hoi! Allereerst gefeliciteerd! zo spannend allemaal!
    Ik had zelf bij de eerste keer VK bloeddruk meten, gegevens/intake regelen dus over je verleden, huidige gezondheid etc. Verder kreeg ik informatie mee over gezond eten, wat er allemaal gaat gebeuren, over kraamverzorging etc. Verder kreeg ik doorverwijzingen voor de echo en bloedprikken.
    Hartje luisteren wilde ze nog niet omdat hun apparaten het pas bij 12 weken goed kunnen horen en anders word je onnodig ongerust. Bij ons is de VK dus niet de echoscopiste dus ze kon niet eens een echo maken...
    Heel veel plezier!

    Oh en die zwitsaltas heb ik ook thuis ;)
     
  10. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    het ligt eraan zoals al gezegd of je vk een echo apparaat heeft, zoniet dan moet je wachten tot de termijnecho met 12 weken.
    hartje luisteren deed ze bij mij pas met de 2e afspraak met 14 weken.
     
  11. nathalie88

    nathalie88 Actief lid

    30 jan 2009
    279
    0
    0
    delft
    Hai dames, ook ik heb de zwitsal tas gekregen en hetzelfde gesprek voor gegevens in te vullen.
    Zelf had ik wel direct me echo aangezien ik niet wist hoelang ik precies zwanger was en aan de hand daarvan wisten we hoe oud mn kleintje ongv was.
    We hadden goed gegokt op 9 weken :p
    Maar idd hangt ervanaf of ze zelf een apperaat hebben en het wel kunnen.
    Ik heb dus met 9 weken en 13 weken een echo gehad bij mijn vk, verder natuurlijk met 20 weken ( en 30 weken ivm lage placenta )
    Maar eerste afspraak is hartstikke leuk ! erg spannend en dan is het allemaal ineens een stuk echter, bij ons met de echo sprongen de tranen in onze ogen!
    Was met mijn vriend en mn moeder gegaan, die wouden graag mee :D

    Fijne zwangerschap dames, bij mij is het bijna alweer afgelopen :p
    xxxx
     
  12. wiebertje

    wiebertje Fanatiek lid

    2 feb 2009
    1.095
    0
    0
    iedereen bedankt voor de reacties :D

    Ik vind het allemaal erg spannend het is ons eerste kindje en dan heb je zoveel vragen daar komt ook nog is bij dat ik een schildklieraandoening heb dus daardoor moet ik ook op veel dingen letten.

    ik kan niet wachten tot de 20e inderdaad de eerste x bij de verloskundige in de wachtkamer en dat je dan voor jezelf komt en niet voor een vriendin.

    wiebertje
     
  13. Ringeding

    Ringeding Bekend lid

    14 jan 2009
    646
    0
    0
    moeder
    Alkmaar
    Gaat de eerste keer bij de gyn ongeveer het zelfde als de eerste keer bij de vk? Ik moet volgende week naar de gyn en vraag me af of ik dan meteen een echo krijg
     
  14. nathalie88

    nathalie88 Actief lid

    30 jan 2009
    279
    0
    0
    delft
    Bij de gyn heb ik helemaal niet gezeten, alleen toen ik vanwegen sex een uur bloedverlies had.
    Toen kreeg ik wel een echo om te zien of alles goed was, maar heb geen idee hoe dat voor jou zal gaan.
    Ik denk dat je wel een echo krijgt.. en dat ze gewoon ff bij je naar binnen gluren of alles in orde is.
     
  15. Sterre82

    Sterre82 VIP lid

    23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik loop ook bij de gyn en ik kreeg toen gelijk een echo, jij ook wel denk ik. Daarna om de 2 weken als je bij de gyn (moet) blijven. Ik heb verder geen intake gesprek ofzo gehad, het gaat bij mij alleen maar om te controleren of het goed gaat met de beeb. Na 12 weken mag ik naar een VK.
     
  16. jedalin

    jedalin VIP lid

    4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Ik mag met 8 weken ook naar de vk voor een gesprek, maar er wordt dan nog geen echo gemaakt, zei de assistente heel duidelijk.
    Verder zei ze dat ze pas met 15 weken naar het hartje luisteren.

    Maar ik dacht dat je bij een echo..ook een hartje deed luisteren?
    of zit ik dr dan even helemaal naast....?
     
  17. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Verplaatst naar onderzoeken en echo's.
    Elmo
     
  18. nathalie88

    nathalie88 Actief lid

    30 jan 2009
    279
    0
    0
    delft
    Nee bij echo hoeft er niet perse naar het hartje geluisterd te worden, dat verscheeld ook bij de vk's.
    maar ik geloof dat rond de 13 weken het hartje pas kan worden gehoord, of ik heb het mis hoor..?
     
  19. jedalin

    jedalin VIP lid

    4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Heb ondertussen idd begrepen dat het 2 verschillende dingen zijn :)
     
  20. marjolieke

    marjolieke Actief lid

    16 mrt 2009
    130
    0
    0
    De eerste keer verloskundige was bij mij ook gewoon heel veel informatie geven over eventuele ziektes / afwijkingen in de familie en bloeddruk meten. Ik was toen 8 w 5 d. Ook ik kreeg een hele leuke zwitsaltas mee en mocht een knuffeltje uitzoeken.
    Helaas kon ze me nog niet het hartje laten horen omdat het te vroeg is en het kindje nog achter het schaambeen ligt.
    Morgenochtend krijg ik mijn eerste echo volgens mijn berekening ben ik dan 10w 5d. Heel erg spannend dus en maar afwachten of mijn berekening juist is.

    groetjes,
    marjo
     

Deel Deze Pagina