Bij de eerste echo zijn wij 2 weekjes terug gezet in de zwangerschap. Uiteraard geen probleem maar wel gek aangezien wij wel aardig zeker weten wanneer de bevruchting was. Misschien een trage innesteling? Met 12 weken hebben ze die termijn aangehouden en sindsdien is de vermoedelijke bevaldatum bepaald. Nu lopen wij sinds de 12 weken steeds zo'n 2 weken in groei voor. Dat is al zo tot aan de laatste echo waar het gewicht en lengte precies van een baby die 2 weken ouder zou zijn is. Kan het dan toch zo zijn dat wij eigenlijk toch gewoon 2 weekjes verder zijn in termijn? Misschien wel een rare vraag hoor, maar ik blijf met die 2 weekjes in mijn achterhoofd zitten.
ik zou het nogmaals aangeven bij de vk/gyn en vragen hoe of wat want het lijkt er indd op dat je waarschijnlijk gewoon 2 weken verder bent in de zwangerschap als de kleine al steeds 2 weken voor loopt op groei. ze verzetten je uitgerekende datum niet zomaar naar voren maar dit lijkt mij tog wel een reden om die minstens 1 week naar voren te zetten want straks laten ze je lopen tot de 42 weken terwijl je misschien al 44 weken bent,
Bedankt voor jullie reactie. Zo dacht ik ook. Volgende week op controle zal ik het gelijk voorleggen aan de VK. Stel dat het allemaal helemaal klopt (ben er 99,9% zeker van) kunnen ze dan nu nog de uitgerekende datum nog aanpassen? Of wordt deze dan off record aangepast. Dat ze me inderdaad niet te lang laten lopen, of niet al te in paniek raken als de bevalling eerder begint.
Je kan nog zo zeker zijn van het moment van bevruchting, dan nog heb je te maken met een innesteling en de tijd die dat in beslag neemt, daar heb je geen invloed op. Een innesteling kan duren van een paar dagen tot 2 weken, dus vandaar dat je tot 2 weken terug gezet kunt worden. Wij hebben dat bij Thirza ook gehad, (werden eerst 2,5 week terug gezet, echo daarna corrigeerde dat naar anderhalve week). Omdat we alleen een eigenwijze echoscopist hadden die tweede keer, en het maar een week scheelde, vond die dat de eerste datum aangehouden moest worden, (maar we kregen een tweede echo, omdat de echoscopist de eerste keer juist niet zeker was van die datum). Ik heb uiteindelijk toch met de VK overlegd weer en toen koos zij ervoor die tweede datum aan te houden, wat mij een hoop rust gaf. Een volgende keer zou ik daarbij nog af spreken dat er op het einde gewoon regelmatig een echo zou worden gedaan om groei en vruchtwater enzo in de gaten te houden. Dat je kleintje nu voorloopt op groei: tja, dat kan echt zo wisselen! Kan zijn dat je net elke keer een groeispurt achter de rug hebt als je een echo hebt, (wij hadden juist elke keer een groeispurt NA de echo's), en de grootte van je baby is ook nogal afhankelijk van allerlei andere factoren (hoe groot ben je zelf bijvoorbeeld?), dus dat is helemaal niet zulke vast betrouwbare info als ze je wel eens willen doen geloven. Uiteindelijk is het toch het allerbeste om het dan op het einde goed in de gaten te houden.
Die datum wordt niet aangepast, is nieuw beleid. Als er twijfels zijn, wordt enkel met echo's tegen die tijd alles goed gecheckt en kunnen ze indien nodig, (bij te weinig vruchtwater bijvoorbeeld), toch beslissen om je in te leiden, als je dan qua officiele datum toch nog niet overtijd bent.
De lengte van de zwangerschap is 38 weken vanaf de bevruchting en 40 weken vanaf de 1e dag van de laatste menstruatie bij een regelmatige 28-daagse menstruatie cyclus. Het is gebruikelijk om de 40-weken telling te gebruiken. (ik heb altijd datum van conceptie aangehouden en die is ook aangehouden na de termijnecho + 2 weken).
Met de termijnecho werden wij 1 week terug gezet.. en ben bevallen met 39.1. Dus ongeveer dat weekje wat ik dacht verder te zijn!
@Aadjuh: dat zegt echt helemaal niets. Een zwangerschap duurt tussen de 38 en 42 weken, dus helemaal niet precies 40 weken. Wij werden dus 1,5 week teruggezet, en vervolgens werd Thirza over die datum heen ook nog eens 2 weken te laat geboren. Ik heb toen dus wel aan de bel getrokken: wilde iig zeker weten dat er genoeg vruchtwater zou zijn enzo. Maar ik zou dan dus op basis van mijn cyclusdatum 44-45 weken zwanger zijn geweest.... (op basis van mijn cyclus waren we 30 oktober uitgerekend. Eerste echo kwam uit op 17 november (met uitschieters binnen de metingen van 22 november). Tweede echo kwam uit op 10 november. Bij de 20-wekenecho mat ze ook en zag ik de datums allemaal rond eind oktober uitkomen. Thirza is dus 23 november uiteindelijk geboren). Zou Thirza dat weekend niet spontaan geboren zijn, dan zou ik maandags of dinsdags een afspraak hebben gehad bij de gyn om te kijken naar de mogelijkheden om in te leiden. Maar als dit ons weer gebeurt, zal ik eerder vragen om echo's om naar het vruchtwater te kijken, dan laten inleiden.
Ik had voor mijn gevoel ook iets eerder aan de bel moeten trekken en niet braaf had moeten mee knikken toen ze ons zo terug hadden gezet. Met de 2e echo liep de baby ook al weer iets voor (weekje toen), maar ze had toch de eerste meting aangehouden bij het bepalen van de termijn. Al zijn wij beiden wel redelijk groot. Tja wat is groot tegenwoordig, ik ben 1,75, partner iets van 1,85. Bedankt voor de tips. Ik ga het dan toch bij de volgende controle VK aangeven zodat we het bij het einde van de zwangerschap beter in de gaten kunnen houden en wellicht extra's echo's om het vruchtwater en groei in de gaten te houden.