Eind 2009 was er op het nieuws dat er vanaf 2010 een extra echo zou komen voor alle zwangere vrouwen tegen het einde van hun zwangerschap? Ik vergeet het steeds te vragen bij de VK en ga het de volgende keer nog vragen maar weten jullie of dit er nu al doorheen is?En wanneer krijg je die dan ook alweer?
Naar mijn weten is de standaard nog gewoon 2 echo's: de termijnecho en de 20 weken echo. Alles wat je verder eventueel nog krijgt is extra.
Ik heb het gevraagd bij de VK: de extra echo waar in 2010 over werd gesproken is nog niet standaard en wordt in het derde trimester alleen gedaan als er twijfel is over de ligging van je kindje. Ik krijg hem niet! Het betreft alleen een liggings-echo van een paar minuutjes, maar als het goed is wordt het wel standaard alleen is dat nu nog niet bij iedere VK
Bij onze Verloskundige praktijk is deze extra liggings echo sinds 3 maanden standaard. Hij wordt gemaakt tussen de 34 en 36 weken. Ben er wel blij mee. Morgen ga ik naar de VK en zal dan waarschijnlijk de echo afspraak maken voor over 3 weken. Dan ben ik 35 weken.
hier zijn er zelfs 2 extra echo's bijgekomen , worden standaart door mn vk gegeven. met 30 wk een groeiecho, en met 36 een liggingsecho.
het verschilt nu nog heel erg per VK praktijk. bij me zoontje heb ik bij de vk een temijn echo gehad en de 20 weken echo en omdat ze twijfelde over de ligging ook een liggings echo. bij me dochtertje (andere vk) kreeg ik tot 23 weken elke keer een echo bij de controle dus met 8,12,16 en 23 weken (met de 20 weken niet want had toen net de 20 weken echo gehad) ik kreeg ook elke echo op dvd en bij elke echo wel 5 foto's heb daarna nog met 28 weken een groei echo gehad.. met 32 weken voelde ze toch best groot dus met 34 weken weer een echo bij de vk en dezelfde dag nog bij de gyn en sinds dien elke week bij de gyn een echo dus. mijn vk had zelf een praktijk aan huis en had in haar spreekkkamer een echo apparaat staan dus het was echt super om elke keer weer je kleine te zien die die gegroeid is.
ik heb ook gehoord dat er per 1jan 2011 een extra echo bij is gekomen de 36 weken echo zal oo kwel met de ligging en groei te maken hebben, Maar die krijgt ook iedereen ook als je dus geen medische indicatie hebt of alleen bij een gewone verlosk loopt.
Ah dus dat is wel standaard? Ik vond het al vreemd waarom er bij mijn volgende afspraak (met 36 weken) "echo" erachter stond. Ik was bang dat het te maken had met de suiker die ze in mijn urine hadden gevonden. Is het dan een groei echo of een liggingsecho? Dat laatste vind ik heel typisch omdat je het hoofdje me twee handen boven mijn bekken kan vastpakken. Dus daar hoeft in principe geen echo voor gemaakt te worden. Wat zijn dan de beweegredenen voor deze echo? Ik ga er maar even van uit dat leuke plaatsjes schieten ook wel tegen gata vallen op dit termijn. Hooguit een voetje of een handje voor de mond ofzo.