20 weken echo, hoofdje te klein

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Chrissie1990, 16 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chrissie1990

Chrissie1990 Fanatiek lid

26 aug 2016
    1.195
    1.084
    113
    Hulpverlener
    Hi allemaal,

Ik ben even opzoek naar ervaringen. Gisteren de 20 weken echo gehad. Alles was helemaal goed en mooi gemiddeld. Behalve het hoofdje. Deze is op de p3. De vk had voor de zekerheid het ziekenhuis gebeld om te vragen of ik langs moest komen. Ziekenhuis zei van niet, dit hoefde pas bij p2.3 of lager.

Voor de rest was alles goed, placenta was goed, navelstreng is goed. Alles wat in een hoofd moet zitten, zit er. Hersenen zagen er goed uit, gezichtje zag er goed uit, daar was allemaal helemaal niets mis mee. De vorm van het hoofdje is ook helemaal goed, alleen de omvang van het hoofde is dus aan de kleine kant. VK zelf zei dat ik me niet druk moest maken omdat ons meisje waarschijnlijk gewoon een klein hoofdje heeft en geen enkel mens helemaal in verhouding is. Ze gaf aan dat het hoofdje een goede verhouding heeft met de rest van het lichaam. En op de echo ziet het hoofdje er ook normaal uit, maar ik ben maar een leek natuurlijk. Ze gaan alleen wel over een paar weken nog een echo maken om te checken of het hoofdje wel blijft groeien. Maar ze gaf aan dat dit meer voor de zekerheid is en om mij gerust te stellen, dan dat het echt nodig is.

Maar toch zit het me niet helemaal lekker. Heeft iemand ervaring hiermee?

2. AvdY

AvdY Niet meer actief

Hoe is jouw hoofd en dat van je partner? Ze meten op een bepaalde manier, en als jullie hoofden veel ronder zijn bv, krijg je al sneller een kleinere hoofdomtrek.
    En hoe groot waren de buik en de benen?

3. Chrissie1990

26 aug 2016
    1.195
    1.084
    113
    Hulpverlener
    Mijn partner heeft een rond hoofd en geen groot hoofd. Mijn hoofd is ook niet zo groot maar meer smal. Ik ben 1.61 en mijn partner 1.66. Wij zijn beide niet zo lang en niemand in onze beide familie is echt lang.

De p waardes van de buik en benen weet ik niet maar ze zei dat dat helemaal gemiddeld is van de curve en helemaal top. Van het hoofde zei ze ook dat dat binnen de curve ligt maar wel aan de onderkant van de curve.

4. Saskia86

Saskia86 Actief lid

7 dec 2015
    163
    22
    18
    Vrouw
    Mijn dochter had ook een klein hoofdje..gyneacoloog zei toen dat sommige kindjes gewoon een wat kleiner hoofdje hebben en andere soms groter..ook ik heb niet zo'n groot hoofd.. mijn man weer wel...en mijn dochter is nu bijna 3..gezond en wel..heeft nog geen groot hoofd maar wel alles in proportie

5. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Mijn dochter had ook te klein hoofdje en buikje p1 geloof ik, dus wel reden voor doorverwijzing.

Bij gynaecoloog aantal Guo's gehad en verder gevolgd. Nog complicatie oligohydramnion en stuitligging erbij dus ze is eerder gehaald. Oorzaak bleek slechte placenta.

Flinke opstart problemen en neonatologie avontuur , maar is helemaal goedgekomen :)

6. Waterlelies

Waterlelies Niet meer actief

Bij mijn jongste werd ook al vroeg gezegd dat hij een klein hoofd had.
    Viel uiteindelijk prima mee. Niks aan de hand, heel gemiddelde baby. Allemaal prima in proportie nu. Hij heeft gewoon een andere bouw dan de oudste. Hij lijkt qua lichaam en vorm meer op mij en ik ben ook klein met een kleiner hoofd.

7. Buko

Buko Fanatiek lid

19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    De breedte van het hoofdje van onze dochter was met 32 weken nog minder dan p1. De lengte van haar benen was p97.
    Ik had me dus een kindje voorgesteld wat enoooorm uit verhouding was, maar ze had gewoon een heel klein fijn snoetje bij haar geboorte.
    Ze is nu 1,5 en heeft relatief juist een groot hoofd, lang bovenlijf en korte beentjes ;)

Zo’n meting is ook vooral een momentopname moet je maar denken. Niet alles groeit tegelijk en even snel. Dat alles verder helemaal goed is lijkt me al een super goed teken!

8. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Je ziet vaak dat een baby groeit in delen.
    Of buik, of benen of hoofd.
    Best grote kans dat het hoofd de volgende keer meer gegroeid is ten opzichte van buik of benen.

Zolang alles er verder helemaal goed uit zag zou ik me geen zorgen maken :)

9. Chrissie1990

26 aug 2016
    1.195
    1.084
    113
    Hulpverlener
    Jullie hebben gelijk dames. Had ook voor de zekerheid de VK gebeld en die zei dat ik me absoluut geen zorgen hoeft te maken.

Ze gaan wel met 28 weken nog een groeiecho maken. Maar dat is meer om dingen dubbel te checken dan dat het echt nodig is.

Dus ik ben helemaal gerust.

Buko vindt dit leuk.
  10. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Mijn baby heeft ook een wat kleiner hoofdje op de 20 weken echo. Net als grote broer trouwens, daar werd op cb elke keer wel iets over gezegd. Mijn 4-jarige is trouwens helemaal gezond en kan cognitief prima mee met zijn klasgenootjes.

Deel Deze Pagina