Schisis?!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Chantallie24, 10 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantallie24

Chantallie24 Actief lid

20 okt 2008
    380
    0
    16
    Kapster
    Ergens in Noord-Holland
    Vanmorgen de 20 weken echo gehad, ben nu 22,1 weken zwanger. Alles zag er goed uit. Totdat ze bij het gezichtje kwam, ze kon het niet goed zien omdat de handjes ervoor lagen de hele tijd. Maar ze zag dat 1 kant niet gesloten is, tenminste ze twijfelt. Ik ben best van slag af. Ik moet nu wachten tot ze bellen voor een afspraak met iemand van het VU. Zijn er mensen die ermee bekend zijn? Je stelt jezelf toch vragen. Hoe erg is het? Welk traject ga je in? En als er niks aan de hand is waarom maken ze je altijd van slag!

Sorry voor het warrige verhaal.. Maar ben zo van slag af :(

2. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel graag veel sterkte wensen.

3. Chantallie24

Chantallie24 Actief lid

20 okt 2008
    380
    0
    16
    Kapster
    Ergens in Noord-Holland
    Dankjewel. Niemand verder?

4. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    Geen ervaring maar hoop dat het meevalt. Sterkte!

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn beste vriendin heeft een zoon met schisis, een eenzijdige lipsspleet. Het is gesloten toen hij nog heel klein was en je ziet het nauwelijks nog (hij is nu 5)
    Volgens mij moet hij nog 1x worden geopereerd om zijn tanden rechter te zetten, maar dat was het geloof ik.
    Het is een beeldschoon mannetje en je ziet het nauwelijks, desondanks was het toch even slikken voor mijn vriendin toentertijd natuurlijk. Echt problemen zijn er nooit geweest geloof ik.

6. Chantallie24

Chantallie24 Actief lid

20 okt 2008
    380
    0
    16
    Kapster
    Ergens in Noord-Holland
    Daar was ik weer. Net thuis van een echo... Het heeft idd een hazenlipje... Aan 1 kant. En zoals ze kon zien alleen het lipje zelf.

7. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Hey, goed dat je zo snel duidelijkheid hebt. Natuurlijk had je dit niet willen horen,maar zo te horen is de schisis dan vrij beperkt? Jongetje in mijn dochters klas is er ook mee geboren en heeft in het eerst jaar operaties gehad, maar echt, als zijn moeder het niet verteld had, had ik het nooit gezien want je kunt er dus niks van zien. Het is gewoon een mooi kereltje. Hopelijk kun je toch verder genieten van je zwangerschap!

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wat vervelend dat hij een schisis heeft, maar gelukkig wel maar 1 kant en waarschijnlijk dus gehemelte dicht? Dat is echt het belangrijkste. Je zult goed begeleid gaan worden na de geboorte door een schisisteam, dus het komt goed. Maar het is geen leuk nieuws, kun je het een beetje kwijt bij familie enzo?

9. BBoom

BBoom Actief lid

24 jul 2015
    134
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij op de universiteit zat een meisje met schisis. Was een supermooi meisje waarbij je het nauwelijks kon zien. Natuurlijk is het klote want je weet dat er een operatie komt en het meer spanning geeft. Maar ik ben het door haar schoonheid wel wat anders gaan zien (meer over nagedacht omdat wij genetisch iets meer kans hebben op open rug/blaas/lip etc). Gelukkig kunnen ze cosmetisch zoveel!

10. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Mijn broertje heeft een schisis. Hij had een complete. Dus lip en gehemelte.
    Je hoort nog wel met praten dat hij een schisis heeft. Hij heeft ook nog steeds een gaatje in zijn gehemelte. Hij is een aantal keer geopereerd en je ziet het bijna niet meer. En hij is al 16 en de technieken zijn al een heel stuk beter geworden:)

Ik snap dat het schrikken is! Maar gelukkig is het alleen de lip.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook een dochter met een partiele lip-kaakspleet. Bij ons is het ontdekt tijdens de 20weken echo en bij de GUO werd het bevestigd. Het gehemelte leek dicht bij de GUO, maar ze houden altijd wel een slag om de arm omdat het lastig te zien is. Bij onze dochter bleek het na de geboorte het gehemelte idd dicht. Vanwege haar schisis had ik een medische indicatie en ben dus in het ziekenhuis bevallen, maar mocht naar een paar uur al naar huis (ik had me ingesteld op 1-2 dagen ziekenhiis). Want ze dronk goed, uit de borst zelfs, iets wat met een lipspleet ook lastiger te zijn, maar dat lukt gelukkig ook.

Met 4 maanden is ze geopereerd aan haar neus en lip, het herstel was ff pittig, qua pijn enz. Op zich is het netjes genezen, maar nu haar bovenlip steeds verder groeit, zien we iets meer lippenrood. Verder staat haar snijtand overdwars en zit er nog een extra tandje naast. Het is afwachten hoe het na het wisselen zal gaan, maar ik stel me iig alvast maar in op een beugel.

Wij lopen bij het schisisteam in het Sophia en zijn daar na de GUO ook een keer geweest, dat was wel erg fijn. Verder moesten we in het eerste jaar regelmatig op controle, maar nu niet meer. Volgens mij zijn we met ruim 1 geweest, en nu moeten we binnenkort met 4 jaar pas weer.

Achteraf gezien is het ons tot nu echt 100% meegevallen.

12. Chantallie24

Chantallie24 Actief lid

20 okt 2008
    380
    0
    16
    Kapster
    Ergens in Noord-Holland
    Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie berichtjes... ik ben effe niet op zw pagina geweest. Omdat ik gisteren weer een echo had, we hebben nu bevestigd gekregen dat het toch waarschijnlijk om een dubbele schisis gaat met lip/kaakspleet. Maar dat is nog niet helemaal zeker. Voor de rest zijn we kapot van verdriet, het komt uiteindelijk allemaal goed, we zijn ons al aan het oriënteren op een goed ziekenhuis.

liefs!

13. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Lieve Chantal
    Heb even je topic gelezen, vreselijk zo'n bericht en de onzekerheid waarmee je de rest vd zwangerschap door moet.
    Ik heb er geen ervaring mee maar ben even ver in de zwangerschap en wil je graag veel sterkte wensen!!! Knuffel.

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    He bah wat een naar nieuws.

Mijn buurmeisje heeft ook een dubbele schisis. Ze is nu 12. Je hoort en ziet het nog heel goed, ze moet later nog wat operaties krijgen aan haar gebit. Maar het is een hele leuke spontane meid met ontzettend veel vriendinnen. Op sociaal gebied is het voor haar dus zeker geen probleem. Ze is onder behandeling in het radboud in Nijmegen.

Sterkte met de komende tijd.

15. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Sterkte! Ik herinner me nog als de dag van gisteren het verdriet en de onzekerheid na onze 20 weken echo.

Je mag me wel een pb sturen. Mijn dochter van 6 heeft een enkelzijde volledige schisis met neusbodem defect. Ze heeft nu haar lipsluiting gehad, neuscorrectie, sluiting harde gehemelte en sluiting zachte gehemelte. Ze hoeft gelukkig geen pharynxplastiek want haar spraak is goed. Ze moet nog kaaksluiting, diverse kaakoperaties, tanden rechtzetten, krinen, orthodontie en verdere plastische chirurgie als ze dat wil.

16. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wat schrikken voor jullie!
    Mijn neefje is met een schisis geboren, enkelzijdig, lip/kaak/gehemelte spleet. Hij loopt onder controle in het Sophia in Rotterdam. Hij is een paar maanden na zijn geboorte geopereerd aan zijn lipspleet en later dat jaar ook nog een operatie om een gedeelte van zijn gehemelte te sluiten.
    Hij is nu bijna 3 en ontwikkeld super goed! Hij heeft wel logopedie, maar praat ontzettend goed. Het is een sociaal kindje die het met iedereen heel goed kan vinden en heel gemakkelijk contacten legt.
    Sterkte met alles!

17. Chantallie24

Chantallie24 Actief lid

20 okt 2008
    380
    0
    16
    Kapster
    Ergens in Noord-Holland
    Dankjewel voor jullie aanmoedigende berchtjes! We hopen nog steeds dat het een eenzijdige spleet is. Maar ja we moeten echt weer de echo afwachten over 2 weken. En hopelijk is dan de onzekerheid weg. Ik houd jullie op de hoogte

liefs

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hebben ze geen 3d echo gemaakt? Bij ons kon dat toen op dezelfde dag als de GUO. Daar konden ze duidelijk op zien dat het enkelzijdig was en ze schijnen het gehemelte daar ook beter op te kunnen beoordelen, al blijft dat altijd lastig te zien.

Zelf vond ik het ook fijn om wat mooie 3d foto s te hebben van haar gezichtje.

En probeer een prenatale afspraak te maken bij de verpleegkundige van het schisisteam. Dat was bij ons toen standaard. Ook al was bij ons niet helemaal duidelijk hoever de schisis doorliep, kon zij toch al aangeven, waar we rekening mee moesten houden enz.

19. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Vervelend voor je meid!

Aan de andere kant is het goed dat het nu al bekend is. Bij mijn zoontje kwamen ze er pas met de controle op het CB met zijn vierde verjaardag achter. Nu heeft hij ook enkel een splijting van een deel van zijn gehemelte (minimaal) en van zijn huig.

Wij zijn onder behandeling van het schisisteam in het Radboud in Nijmegen en zijn daar erg over te spreken. Tot zijn 18e zal hij daar jaarlijks op controle komen.

Ons zoontje heeft logopedie gehad, maar verder geen operaties (nog niet). Het is te hopen dat dat niet alsnog nodig wordt).

Veel sterkte!
    Josien

20. precious3

precious3 Nieuw lid

31 okt 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn er een paar maanden geleden achter gekomen dat ons zoontje van 3 een verborgen schisis heeft . Hij zal daar over een paar weken aan geopereerd gaan worden.

Sterkte met het traject wat je in gaat

Deel Deze Pagina