Ik heb vanwege een verhuizing nu een andere vk dan de vorige zwangerschap en zij gaf de laatste keer aan dat ik als ik dat prettig vind een geboorteplan mag opstellen. Wie van jullie heeft dit gedaan, wat had je er in staan (of was je juist vergeten er in te zetten) en heb je er uiteindelijk wat aan gehad bij de bevalling?
ik heb het bij de eerste gedaan maar daar is niets van terecht gekomen. nu doe ik het dus echt niet als er maar iets anders loopt dan wijken ze er gelijk vanaf
Bij mijn cursus wat ik nu ga volgen ga ik ook een geboorteplan maken dus ben benieuwd of ze zich eraan gaan houden. Weet ook niet of je dit kunt verplichten in mate en of je er zelfs van de gyn of verloskundige een handtekening onder kunt krijgen.
Ik heb bij de vorige zwangerschap ook een bevalplan geschreven op advies van de VK. Heb er uiteindelijk niets mee gedaan: ben ingeleid. Ga hem nu wel weer maken, maar als alles loopt zoals het loopt heb je er volgens mij ook niet zo;n behoefte aan. Daarnaast is het belangrijker denk ik dat je partner op de hoogte is van wat jij/jullie willen. Hij kan ook het woord doen als je dat zelf niet meer kunt in het heetst van de strijd
Ik ga hem wel maken, zodat de papa's en de doula en ik allemaal op 1 lijn zitten en van elkaar weten hoe we het willen. @Amfy: ervan afwijken is precies waarom ik een doula wil! Het is MIJN bevalling en de enige die bepaalt of er ergens vanaf geweken wordt, ben IK. Maar omdat ik dan ongetwijfeld weer half stoned ben van de bevallings endorfinen, heb ik een doula die dat dan voor me kan verdedigen. De Nederlandse doula-site
Nee, dat kun je niet. Het wordt ook wel een bevallingsplan genoemd, maar ook dat vind ik eigenlijk niet het juiste woord ervoor. Het is meer een soort wensenlijstje hoe jij de bevalling nu voor je ziet. Wil je bijvoorbeeld over elke ingreep (zoals knip) uitgebreid geïnformeerd worden of juist niet. Wil je dat ze snel over pijnbestrijding beginnen of juist niet. Wie wil je bij je bevalling hebben? Ik wil bijvoorbeeld zo min mogelijk mensen erbij hebben, maar als er iets mis dreigt te gaan is het logisch als er meer doktoren/verpleegkundigen worden bijgeroepen. Wel probeert mijn man te voorkomen dat er dan ook nog 3 co-assistenten, etc. meekomen. Daarnaast ga ik bijvoorbeeld aangeven dat ik mijn baby zo snel mogelijk op mijn blote huid wil hebben, en dat eventuele niet-dringende onderzoekjes (zoals wegen) maar even moeten wachten. Maar stel dat mijn kindje direct zuurstof nodig heeft, kan dat natuurlijk niet. Wat misschien wel kan, is dat ze daarna even wachten met aankleden en hem eerst even bij mij laten liggen. Dat soort dingen moet je je erbij voorstellen.