Geslachtsdiscriminatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 23 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk zijn wij de maatschappij zelf. Maar waarden en normen ontstaan niet instant. Natuurlijk leren wij onze kinderen hoe zij later in het leven moeten staan. En hopelijk leren onze kinderen momenteel dat vrouwen óók goede techneuten zijn. Dat mannen en vrouwen gelijk loon voor gelijk werk verdienen. Dat het niet ok is om vrouwen na te roepen op straat. Dat vrouwen evenveel inspraak hebben.

    Maar onze kinderen maken de maatschappij nu nog niet. Dat is de volgende generatie. En in déze generatie zijn bovenstaande zaken nog geen vaststaand feit.

    Hoeveel topics zijn op dit forum over mannen die niet helpen in het huishouden? Vrouwen die gedwongen worden tot abortus? Mannen die weigeren mee in te staan voor anticonceptie? Vrouwen die veroordeeld worden voor voltijds werken met kinderen? Welke waarden en normen krijgen de kinderen in die gezinnen dan mee? Dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn?

    Dus jij kan dat wel zeggen, en jouw kinderen opvoeden met het idee van gelijkwaardigheid. Maar jouw kinderen gaan in een wereld leven met de kinderen die opgegroeid zijn in bovenstaande situaties. Dus nee, ook de volgende generatie gaat nog niet gebaseerd zijn op waarden en normen van gelijkwaardigheid.
     
  2. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.049
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    OMG dat meen je niet.
    Bestaan dat soort mensen nog???
     
  3. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.049
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Het is inderdaad raar. Maar hij kan toch in het vrouwentoilet verschonen? De wc's zelf zitten toch gewoon op slot als er iemand op zit?
    Dit klinkt dan als een smoes om het niet te doen haha niet intrappen hoor
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #124 amdaa, 27 sep 2017
    Laatst bewerkt: 27 sep 2017
    Zolang mensen zich vasthouden aan de vorigeeeuwse gewoontes en normen zal een verandering zeker niet groot zijn.
    Deze begint bij onszelf.
    En zolang de meerderheid van individuen in die voorgedefinieerde rol blijft "omdat het van je wordt verwacht' gaat er nooit iets veranderen.

    Maar ik en mijn man (en gelukkig vele met ons) zijn zelf opgevoed door ouders die zelf traditionele waarden en normen hebben losgelaten. Mijn schoonmoeder is ingenieur en ik weet niet anders dan dat mijn vader thuis kookte en moeder een hoge financiële functie had.

    En wij hebben blijkbaar veel minder last van geslachtsdiscriminatie dan velen die vinden dat de maatschappij iets van ze verwacht. Ik heb nooit gevoeld dat iemand van me verwacht dat ik iets anders doe dan mijn man. Daarom mijn terugkomende vraag in deze topic: wie concreet verwacht van een vrouw dat ze voor een zorgberoep kiest of minder gaat werken?
    Wij voelen het totaal niet, want zijn opgevoed met een andere basis.
    En deze geven we onze kinderen mee.

    Mi is dat de enige manier om 'de maatschappij' te veranderen.
     
    MnnW en Mop81 vinden dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Wij zijn diegenen die de maatschappij moeten veranderen. Alleen ís ze nog niet anders, dat is mijn punt.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  6. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    @amdaa Ik laat me ook niet weerhouden, maar mijn eigen houding en gedrag verandert niet de default van de wereld waar ik in leef. Dat gaat maar met kleine stapjes.

    De functie waar ik nu op zit bijvoorbeeld. Vooraf gingen veel mensen er van uit dat het een man zou worden. Toen nog niet bekend was dat ik het zou doen, werd er continu over "hij" gesproken. Het was wel even een verrassing toen ik het werd ;)

    Zit ik bij een vergadering waar ik projectleider ben, kijkt een externe consultant mij het hele overleg niet aan en zegt nota bene tegen de mannen in het gezelschap: " ik ga er vanuit dat jullie de meest belangrijke zijn" Pardon???

    2 collegas (m & v) waren op een avondevenement waar flink genetwerkt werd. De man stelt zich voor, en tegen de vrouw wordt gezegd "en jij bent zeker zijn vriendin?"

    Ik ga een huis kopen, zie dat er technisch mankementen zijn aan het huis, zeg dat tegen de makelaar (die het nog niet had gezien) en hij zegt: "ja mevrouw, ik begrijp dat als u weinig technische kennis heeft, u zich hier zorgen over maakt maar er is echt niets aan de hand". Weinig technische kennis???? Me dunkt!

    Dat soort voorbeelden betekenen niet dat Ik me minderwaardig voel of in een hoekje ga zitten huilen, maar het betekent wel dat ik me als vrouw extra moet bewijzen. Daar waar bij een man vanuit wordt gegaan als een vanzelfsprekendheid dat iemand voldoende capabel is. Dat is zeker niet terecht!
     
    Nescio, Juul75 en Hopsatee vinden dit leuk.
  7. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    In theorie heeft iedereen de mogelijkheid te kiezen. Maar ik denk wel dat de maatschappij op dit moment een handje helpt om die keuze te maken. Als je als kind nooit geconfronteerd wordt met het feit dat mannen verpleger kunnen worden of vrouwen bouwvakker bijvoorbeeld zal dat niet in je op komen om te ambiëren. Als je dan in reclames, in boeken en op tv ook een bepaald beeld ziet van de maatschappij dan neem je dat onbewust toch over in meer of mindere mate.

    En als je nog steeds denkt dat het wel meevalt moet je de reacties op social media eens lezen bij het nieuws dat de hema geen meisjes en jongens aanduiding meer gaat zetten in kleding. Het is alsof de wereld vergaat, en dan gaat het alleen maar om het niet tonen van een labeltje. Inhoudelijk verandert er vrij weinig.
     
    Manque vindt dit leuk.
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nee meestal doet hij het gewoon hoor. Maar hij heeft een paar keer gehad dat hij opmerkingen kreeg. Waarom denk ik dan alsof je plast waar je omkleed.
    Mijn man verschoont meer dan ik, ik zou waarschijnlijk de smoes eerder gebruiken dan hij :roflmao:
     
    jojo85, 1981Mama en Mop81 vinden dit leuk.
  9. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ik persoonlijk WIL er helemaal niet boven staan en zal er altijd wat van zeggen.
    Zolang je erboven staat en je mond houdt, is er geen weerwoord en zal er nooit iets veranderen.
    Ik houd bijv ook absoluut niet van grappen ten koste van iemand die kwetsend kunnen zijn; vrouwen, homo's, belgen.
    Een grapje gebaseerd op stereotypering moet kunnen, maar niet wanneer het kwetsend is.

    Dan ben ik vaak degene zonder humor, maar dat is dan maar zo.
     
    Mop81 en Manque vinden dit leuk.
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.244
    113
    Ja dat soort mensen mensen bestaan nog. Ik heb nog wel wat meer quotes hoo, geen probleem.:roflmao:
     
    Mop81 vindt dit leuk.
  11. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Het was een slimme zet van de Hema: al die gratis publiciteit om een storm in een glas water.

    Volgens mij was de maatschappij een aantal decennia geleden een stuk rolbevestigender dan nu, en heeft men tegenwoordig veel meer een vrije keuze m.b.t. opleiding/beroep etc. M.i. is er juist best veel stimulans om een roldoorbrekend beroep te kiezen. In mijn werk zie ik zeker veel meer vrouwen in hoogopgeleide functies.

    Maar vergeet niet dat je mensen niet kunt dwingen om door het rolpatroon heen te breken. Veel vrouwen kiezen er vrijwillig voor om TBM te zijn, zouden doodongelukkig zijn in de bouw, en willen graag zelf een typisch vrouwenberoep. Datzelfde geldt voor mannen t.o.v. de typische mannenberoepen.
    Het belangrijkste is dat de mogelijkheden er voor iedereen zijn om een opleiding/beroep te kiezen welke bij die persoon past, en wat dat betreft gaat het m.i. zeker wel de goede kant op.
     
    Betsy vindt dit leuk.
  12. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Volgens mij hebben die vrouwen jarengeleden juist gestreden zodat we allemaal zelf konden kiezen wat we wilden doen, werken of thuisblijven. Niet eens zozeer zodat we allemaal aan het werk zouden gaan in een spijkerbroek. Zij gaven ons juist de mogelijk tot kiezen. Ik koos voor tbm. En ook al doe ik hetzelfde als de vrouwen van jaren terug, ik ben blij dat ik die keuze zelf mocht maken en als ik zou werken ik dat ook zou mogen. Dat is emancipatie voor mij.
     
    Melian, Logan en Sue87 vinden dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja. Dat is emancipatie voor iedereen hoor.
     
  14. Treez

    Treez Niet meer actief

    Ik ben jaren geleden afgewezen voor een opleidingsplek op mijn toenmalige werkplek. Mondeling was mij meerdere malen toegezegd dat ik een bepaalde opleiding mocht doen, maar dit is uiteindelijk afgewezen. De reden was dat ik tijdens mijn zwangerschap teveel ziek was geweest. Klopt, want ik had verplichte bedrust i.v.m. weeën met 26 weken. Ze waren bang dat ik hier later nog psychische problemen mee zou gaan krijgen (ik zou niet weten waarom?) en vonden bij nader inzien investeren in een vrouw te risicovol?!? Ze wilden liever mijn mannelijke collega, ondanks dat deze veel minder ervaren was en er pas net werkte. Als ik een man was geweest, was er geen twijfel geweest dat ik de opleiding mocht doen. Ze waren zo 'slim' om op mijn verzoek de reden van afwijzing op papier te zetten. Uiteindelijk is het zelfs voor de rechter geweest en heb ik gewonnen.

    Ik was zelf behoorlijk in shock dat dit nog gebeurde anno 2010 en dat zelfs vrouwen in deze commissie het eens waren met deze beslissing. Het heeft wel mijn ogen geopend en ben een stuk minder naïef op dit vlak geworden. Geslachtsdiscriminatie, zowel positief als negatief komt nog steeds veelvuldig voor. Ik denk dat er nog wel wat te strijden valt, voordat mannen en vrouwen zonder vooroordelen kunnen kiezen wat ze echt willen.
     
    Sue87 en Manque vinden dit leuk.
  15. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Vind ik ook stomme woorden. En "eikel" is niet begonnen als een woord met negatieve lading, dat is het uiteindelijk geworden.
     
  16. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Oké, maar wat is dan de implicatie van specifiek het woord 'schaamlip'?
     
  17. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.687
    3.468
    113
    Volgens mij zegt niemand dat de roep om gelijke rechten gezeur is. Gelijke rechten zijn van het allergrootste belang. Maar, en dit is een hele grote maar: we hebben gelijke rechten! Noem mij een recht dat in Nederland alleen aan mannen is voorbehouden? Ik kan er geen verzinnen.

    Wat gezeur is (naar mijn mening) zijn dingen als:
    - het overdreven en dwangmatig staan op genderneutrale aanduidingen voor alles, zelf als het om iets gaat wat in 99% van de gevallen betrekking heeft op een specifiek geslacht (zoals vuilnisman)
    - het ontkennen van het bestaan van typisch ‘mannelijke’ en ‘vrouwelijke’ eigenschappen. Je maakt jezelf echt wat wijs als je wilt geloven dat mannen en vrouwen in alles helemaal hetzelfde zijn. Ik zie ook niet in waarom dat zou moeten.
    - het als negatief beoordelen en interpreteren als discriminatie iedere keer dat een vrouw en man op een andere manier behandeld of benaderd worden (weer dat voorbeeld van de zwangere vrouw aan wie wordt gevraagd of ze na de bevalling minder gaat werken. Logische vraag, vind ik, als je puur de procentuele kansen bekijkt).

    Enzv enzv.
     
    Betsy vindt dit leuk.
  18. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Op papier is het goed geregeld, dat betekent niet dst er geen discriminatie voorkomt! Alleen dat de discriminatie niet in de wet staat ;)

    Allochtonen, moslims, joden, homo's, gehandicapten, ook zij hebben hebben allemaal gelijke rechten...

    Als een man met een buitenlandse achternaam aantoonbaar minder wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is er sprake van discriminatie.
    Als een vrouw aantoonbaar minder wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is dat net zo goed discirimiantie.

    Als een moslim voor hetzelfde werk als zijn niet-gelovige collega 25% minder verdient, is dat discriminatie.
    Als een vrouw voor hetzelfde werk 25% minder verdient is dat ook discriminatie!
     
    Nescio en Shakes vinden dit leuk.
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Was het leven maar zo makkelijk dat als de wet zegt dat iets moet, het ook daadwerkelijk gebeurt...
     
  20. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113

Deel Deze Pagina