Baarmoedermond 2,5-2,9 cm bij bijna 17 weken

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door AapEnOlifant, 5 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AapEnOlifant

AapEnOlifant Bekend lid

30 dec 2018
    542
    952
    93
    Vrouw
    Hi dames,

Vandaag is op mijn verzoek mijn cervix gemeten bij de gynaecoloog. Ik heb een uterus bicornis, dus heb een vergrote kans op vroeggeboorte. Ik merk dat ik er heel bang voor ben (vroeggeboorte op een niet-levensvatbare termijn). Heb echt een hele spannende zwangerschap tot nu toe en ben zo bang dat het mis gaat...

De gyn meette mijn baarmoedermond op z’n kortst op 2,5 en op z’n langst op ong. 2,9 cm. Hij maakte zich niet druk en zei dat dit prima was, vaker voorkwam en geen reden was tot stress..

Als ik me ga inlezen op internet is het, helemaal op deze termijn, toch wel al vrij kort... Over 2 weken wordt hij opnieuw gemeten als ik de 20 weken echo heb.

Iemand (positieve) ervaringen met deze lengte op/rond deze termijn?

2. PerfectLittleTwin

PerfectLittleTwin Bekend lid

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Zolang het 2,5 is was het goed werd mij tijdens de zwangerschap verteld. Met 26 weken weeen en remmers, en 1,7 kwam ik uit op de meting! Dit is gebleven. Met 28 weken weer weeën en remmers en meting nog steeds 1,7....

Met 35 weken weken en 2 dagen bevallen van mijn meisjes.

AapEnOlifant vindt dit leuk.
  3. xBambi

xBambi Actief lid

27 jun 2014
    383
    236
    43
    Eindhoven
    Dat zal zeker spannend voor je zijn, ik herken het gevoel. Ik heb zelf een uterus didelphys, 2 halve baarmoeders los van elkaar.

Bij mij is de baarmoederhals deze zwangerschap vanaf 18 weken gemeten en was tot vandaag rond 2.5 cm. Gynaecoloog vond dit niet verontrustend.
    Meting vandaag kwam zelfs uit op 3.5 cm :eek:ik heb wel veel rust gehouden in verband met veel pijnlijke harde buiken en krampen. Daarnaast gebruik ik vanaf 14 weken urtogestan in verband met eerdere vroeggeboorte. Tijdens de eerste zwangerschap was baarmoederhals ook rond de 2.5 cm.

Heb je ook na de 20 weken echo iedere 2 weken een controle? En luister naar je lichaam, als je merkt dat je veel harde buiken of krampen krijgt neem je rust en ga eventueel op extra controle als je het niet vertrouwt.

Hopelijk kan je toch genieten van al het moois wat een zwangerschap brengt, ondanks de angsten :thumup: probeer het per week of echo te benaderen, je hebt er ook zo weinig invloed op verder helaas

4. AapEnOlifant

AapEnOlifant Bekend lid

30 dec 2018
    542
    952
    93
    Vrouw
    Geen idee of ze na de 20 weken echo blijven controleren, maar daar ga ik wel naar vragen. Gewoon voor m’n eigen gemoedsrust. Ik heb nu sowieso veel rust aangezien ik nog vakantie heb dus dat is fijn! Gyn zei ook dat als er iets veranderde dat ik gewoon moest bellen, dus dat is een fijn idee.

Weet ook niet waar die hele heftige angst vandaan komt maar het is echt super vervelend, bepaald echt m’n hele dag. Het is mijn eerste echte zwangerschap dus alles is nieuw. Heb ook bv geen idee hoe harde buiken voelen hahaha. Soms is m’n buik wel meer ‘gespannen’ dan anders, maar dat voel ik alleen aan de buitenkant als ik met m’n handen voel zeg maar....

5. JoyeuxNoel

JoyeuxNoel Actief lid

9 feb 2019
    151
    78
    28
    Vrouw
    Ik snap echt helemaal dat je je angstig voelt. 1e keer zwanger zijn, baby is nog zo kwetsbaar enzo. Mijn bbm was een tijd terug ook wat verkort, heb toen ook vol in de stress gezeten. Hou je iig goed rustig, en verder kan je er toch niet veel aan doen. Zoek ook wat afleiding, anders maak je jezelf helemaal gek (had ik toen ook). En heb vertrouwen in de medici: ze kunnen tegenwoordig veel om de geboorte zo lang mogelijk te rekken. Veel sterkte!

6. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Je angst is heel herkenbaar.
    Ik heb een uterus septum, septum is wel verwijderd maar ook een zwakke baarmoederhals.

Ik wilde je alleen meegeven dat de lengte echt niet altijd voorspelt dat je te vroeg gaat bevallen.
    Ik had met 28 weken een lengte van 0.7 mm en kleine is met volledige rust blijven zitten tot 40+5.

Vraag anders om extra controles als dit je meer rust zou geven!!! Ikzelf zou me met deze lengte echt nog geen zorgen maken.

7. Emotions

Emotions Fanatiek lid

5 jan 2019
    1.982
    2.237
    113
    Vrouw
    Zo vreemd. Ik had vorige week 2.7 cm (ook wel zwaardere baby dan de meeste) en ik moest direct plat en extra controle om de 2 weken voor de zekerheid enzo. Ben van België. Ik vind het vreemd dat het zo verschilt.

8. Liefeling

Liefeling Actief lid

24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #8 Liefeling, 7 aug 2019
    Laatst bewerkt: 7 aug 2019
    Hier ervaring met extreme vroeggeboorte en strenge controles en cervixmetingen. Mijn gyn stelt als regel dat er bij <2,5cm wordt ingegrepen. Mogelijkheden zijn dan een pessarium of cerclage en sowieso progesteron en rust.
    Mijn bmh is gelukkig nog lang. Deze wordt gemeten sinds 13 weken zwangerschap. Ik vind het apart dat ze je zo laten lopen zonder enig advies en pas een meting over 2 weken en ik kan me voorstellen dat je erg ongerust bent.

Ik heb rond 18 weken tijdens een paniekaanval de verloskamers 's avonds laat gebeld en kon toen langskomen voor een extra cervixmeting. Die was toen nog hetzelfde en dat stelde gerust.

In jouw situatie zou ik zelf denk ik echt rust nemen.
    Heel veel sterkte om deze tijd door te komen. Met 2,9cm valt het nog mee, het kan ook gewoon jouw lengte zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je het zekere voor het onzekere wil nemen en de dagen tot de volgende meting aftelt.

9. AapEnOlifant

AapEnOlifant Bekend lid

30 dec 2018
    542
    952
    93
    Vrouw
    Kreeg geen meldingen meer dus had jullie reacties niet gezien!

Heb veel angst en paniek gehad na die meting en dat resulteerde erin dat ik donderdag het ziekenhuis weer heb gebeld en langs ben geweest. Cervix was toen tussen de 3,5 en 4! Heel vreemd maar ook heel fijn, ben dus nu een heel stuk rustiger. Volgende week dinsdag heb ik 20weken echo en dan meten ze weer.. ben heel benieuwd... Heb nu nog vakantie dus doe automatisch iets rustiger aan. Mag van de hun gewoon alles doen, die vond echt dat er niks aan de hand was.

Kangerootje vindt dit leuk.
  10. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Gelukkig dat de baarmoederhals weer langer was en het nu beter met je gaat. Probeer heel rustig te blijven in je hoofd. Je krijgt extra controles en ze houden je goed in de gaten. Zo nodig zullen ze ingrijpen maar so far so good.
    Dikke knuffel!!

AapEnOlifant vindt dit leuk.
  11. Liefeling

Liefeling Actief lid

24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Wat fijn dat hij langer was en goed dat je bent geweest.
    Je kan ook altijd vragen of je cervix in een kromming of recht loopt. In een kromming is goed.
    Ook kun je vragen of er een funnel te zien is.

12. Line85

Line85 Bekend lid

27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ik vind ‘em wel kort. Een normale bmh moet 4 cm zijn. Ik begon bij 12 weken met een bmh van 3,7 cm. Bij 16,5 week was dit nog maar 1,4. Toen is met spoed een cerclage geplaatst. Je zou ‘em eigenlijk elke week moeten laten opmeten. Bij 2,5 cm of lager plaatsen ze vaak een cerclage of pessarium.

13. AapEnOlifant

AapEnOlifant Bekend lid

30 dec 2018
    542
    952
    93
    Vrouw
    Je kon heel duidelijk zien dat het een kromming was en hij gaf aan geen funneling te zien! Dus nu hopen dat het volgende week dinsdag lekker hetzelfde is gebleven!

Liefeling vindt dit leuk.
  14. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Even een positief verhaal, hier 3 voldragen zwangerschappen met een uterus unicornis, wel ietsje anders dan wat jij hebt, maar over een uterus unicornis wordt ook gezegd dat je meer kans hebt op vroeggeboorte. Ik weet uit mijn hoofd niet meer wat er uit de metingen van de bmhals kwam, maar was wel elke keer goed gelukkig. Wel heel goed dat ze je extra in de gaten houden! Dat vond ik destijds ook geruststellebd. Fijn dat je laatste meting goed was! Ik wens je een goede zwangerschap toe.

AapEnOlifant en Kangerootje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina