laagliggende placenta, ervaringen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Olicha, 29 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olicha

Olicha Niet meer actief

Hallo!

Ik ben opzoek naar ervaringen met laagliggende placenta's?

Gisteren tijdens een echo (pret, van 1,5 uur via verloskundige opleiding) zijn ze 'erachter' gekomen dat mijn placenta laag ligt, net niet over bm.
    ik ben inmiddels bijna 24 weken. Dit is mij niet eerder medegedeeld :(.
    Ik heb zojuist gelezen op internet wat het kan betekenen als dit niet verandert; verplichte ks ( in zwangerschap mogelijk (bed)rust?) ik weet natuurlijk niet of dit klopt.. wie heeft dit ook meegemaakt? :(

2. runstar

runstar Actief lid

9 nov 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wrs is het niet eerder meegedeeld omdat het nog niets zegt op zo'n vroeg termijn, nu ook nog niet. De baarmoeder groeit nog en kan de placenta mee omhoog nemen. Daar gaan ze wrs ook vanuit. Want meestal gebeurt dat. Die van mij ligt ook
    laag, maar niet over de bm, ik kan dan ook natuurlijk bevallen. Ook is ie meer omhoog gekomen.
    Probeer je geen zorgen te maken,want je baarmoeder groeit nog wel een tijdje en kan de placenta mee omhoog nemen.

3. Nuf

Nuf Actief lid

6 jan 2015
    395
    1
    0
    Hier in het begin wel over de uitgang maar met 28 weken was de placenta mee gegroeid naar boven 5cm voor de uitgang . Hij zal bij jou wss nog omhoog groeien. Ik zou me gren zorgen maken zolang hij niet over de uitgang ligt....met mijn 5cm mocht ik normaal bevallen

4. Olicha

Olicha Niet meer actief

Bedankt Runstar. Bij schijnt hij echt tegen het rand van bm te liggen. Omdat het uit het niets is verteld en het de vorige keren niet is opgevallen. Ik heb al een stuk of 7 echo's gehad. Schrik ik er nogal van. En ben echt bang voor een ks. Mag ik vragen hoe ver jij bent?

Nuf dank je voor het reageren. Ik hoop ook zeker dat mijn placenta omhoog groeit. Wat fijn dat het bij jou goed is gegaan. Heb je daar zelf nog wat voor 'moeten' doen? Zoals rust nemen oid?

5. Nuf

Nuf Actief lid

6 jan 2015
    395
    1
    0
    Nee ging vanzelf haha.. wel een extra echo gehad dus om die reden.

6. Anouk89

Anouk89 Actief lid

15 jun 2014
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook met 20 weken echo. Met 32 weken extra echo gehad en toen was de placenta mooi mee omhoog gegroeid.
    Vk zei ook dat in 95% van de gevallen de placenta gewoon nog omhoog groeit

7. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Na de 30 weken is die meestal naar boven gegroeid wat ik begrepen heb van de gyn , hier ook een laag liggende placenta, en ben benieuwd hoe hij dinsdag ligt, de gyn die ik dan heb kijkt er teminste naar, die ik de vorige keer had niet. ..

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Bij mij idd ook een te laag liggende placenta die voor de uitgang lag met 20 weken. Ze vertelden idd dat het in 90-95% van de gevallen weer goed komt. Krijg sowieso meer echo's, maar met de 33weken echo gaan ze hem weer checken. Zit ook niet te wachten op een ks namelijk!!
    Ik heb ergens gehoord dat dit een inwendige echo zou zijn? (maakt me niet uit).

Ik heb ook al gevraagd 2x of ik er wat mee kon doen, bedrust of oefeningen of ...???... Maar de gyn vertelde me dat dat allemaal geen zin had, en dat ie ws wel naar boven weg zou groeien.

9. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Is er bij de 20-wekenecho niks van gezegd? Maak je niet te druk hoor, vraag je verloskundige bij de volgende controle wat er bij de 20-wekenecho is gezien en vraag anders of je bij 32 weken een echo mag, dan is er pas duidelijker wat van te zeggen.

10. Olicha

Olicha Niet meer actief

nuf, Anouk: fijn zeg. Hoop dat het hier ook het geval is.

Kimberly: ik duim voor je! Laat je het even weten of het goed gegaan is? Heb je zelf last ervan ondervonden, bloedingen?

1981Mama: ik hoop ook geen ks. Uit angst. Ik heb as dinsdag weer een afspraak en dan zal ik bespreken wat het nu eigenlijk betekent als het met 30 weken ( dan krijg ik weer een echo) niet verschoven is. Ik hoop ten zeerste dat dit wel het geval is. Ook voor jou duim ik!
    Ik dacht dat sommige vk wel adviseerden het rustiger aan te doen..

Bij de vk-opleiding zeiden ze in ieder geval dat er wel naar gekeken moest worden maar het in de meeste gevallen (gelukkig) meegroeide naar boven.

Dopey: 20 weken echo zei ze alleen dat het achter lag? Kan het dat het alsnog naar beneden is gegaan of moet het dan al vanaf het begin zo zijn geweest?

11. Lovare

Lovare Fanatiek lid

12 okt 2012
    2.201
    9
    38
    Lekker muziek maken
    NULL
    Bij mij kwam de gyn er per toeval met 19 weken achter dat mijn placenta laag ligt. (ik had een extra echo na aanleiding van een ongeluk. Gelukkig niets aan de hand).
    Hij zei mij toen nadrukkelijk tegen mij dat ik me hierover nog geen zorgen moet maken. 9 van de 10 keer groeit hij een stuk mee omhoog en is de ruimte gewoon vrij.
    Ik zou me dus pas zorgen gaan maken als de vk/gyn zich ook zorgen maakt. Zo lang zij niks zeggen, mag je uitgaan dat je gewoon natuurlijk kan bevallen.

12. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Ik kreeg bij de 20 weken echo ook te horen dat die van mijn voor de baarmoeder mond ligt, maar dat dit nog omhoog kon groeien. Ik moet met 32 weken terug voor extra echo.

Nu had ik afgelopen dinsdag controle bij de VK en vroeg of ze eens naar de placenta kon kijken of die al omhoog was. Helaas was dit nog niet zo. Maargoed ik heb nog even de tijd..en zo niet dan maar een KS.

13. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Vriendin van me had heel laat in de termijn nog een laag liggende placenta, maar uiteindelijk is ie toch mee naar boven gegroeid.
    Niet druk maken en gewoon afwachten, meer kan je toch niet doen ;)

14. Tinkerbell83

Tinkerbell83 Actief lid

11 feb 2015
    135
    0
    16
    Ik heb een voorliggende placenta tegen mij zeiden ze ook dat ie waarschijnlijk om hoog groeit.. Verder hebben ze niks erover gezegd..mWou een 3D echo laten maken met 23 weken maar moet wachten ongeveer 26 weken zei ze

15. runstar

runstar Actief lid

9 nov 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Olicha, ik ben morgen 35 weken.

16. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Meestal groeit de placenta nog mee naar boven. Ik heb wel rust voorgeschreven gekregen (voorlopig) maar dat was omdat ik bloedingen had. Inmiddels al ruim een week geen bloed meer gezien, hoop dat komende week met de echo al te zien is dat hij mee naar boven groeit.

17. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Nee, dan is het bij 20 weken ook al zo geweest, naar beneden groeien kan echt niet.

18. Olicha

Olicha Niet meer actief

Bedankt voor het reageren. Ik heb enorm drukke weken gehad en vergat hier te kijken. Het 'loslaten' is dus enigszins gelukt.

BVS, jij krijgt (aankomend,volgend) week een echo? Ik hoop dat het omhoog is gegroeid! succes alvast..

Lelie, wat vervelend van dat bloedverlies. Ik snap goed dat het schrikken is.. is het nu rustiger?

Runstar, zag je het ook van buiten aan je buik. Mijn buik ligt enorm laag. Het steekt uit naar voren, is ook wel gegroeid. Echter niet omhoog of zegt dat niks.

Afgelopen 2 weken last gehad van harde buiken en weeen, dus het was wel spannend. Dan hoop je echt dat er niks gebeurt.

Lovare en Tinkerbell, succes.. ik hoop ook voor jullie dat het lekker meegroeit.

Evelyn bedankt!

19. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Hier ondertussen 9 cm er vanaf, dus mee omhoog gegroeid ;)

20. Olicha

Olicha Niet meer actief

Oh wat fijn zeg! Hoeveel weken zat er tussen?

Deel Deze Pagina