Dag meiden, Zoals de titel al zegt...wanneer kregen jullie de eerste zwangerschapsecho na ivf? Ik heb woensdag een belafspraak staan met het ziekenhuis maar ben zo benieuwd... En werd er bij jullie bloed geprikt om de hcg waarde te bepalen? Fijne avond!
Hier had ik mijn eerste echo met 6.6 weken. En geen bloed geprikt voor hcg. Ik heb volgens mij zelf gevraagd of de echo iets vroeger mocht, volgens mij wilde ze me in eerste instantie pas zien met 7/8 weken maar daar was ik het niet mee eens gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Geen hcg geprikt hier (umc utrecht). Is onzin ook. Positieve urinetest is voldoende. De medische zorg is al duur genoeg... Eerste echo bij 6,5 week, maar dit is ivm verhoogde kans op bbz. Anders eerste echo rond 8 weken.
Ik ben wel geprikt om de hoogte van de hcg te bepalen. Ik had rond de 7 weken de 1e echo. Hier viel echt heel weinig te zien, vruchtzak en flikkerend (kloppend hartje). Misschien is er bij 8 weken al meer te zien, dan zou ik het toch wel later doen de volgende keer.
Zowel in het regiozkh als in Gent is een hCG-bepaling standaard. En deze zwangerschap had ik de eerste echo met 6w6d. In principe zou het 6w3d zijn geweest, maar dat viel onhandig en toen was dit de beste optie.
hCG is helemaal geen onzin. Met opvolgende hCG bepalingen weet je of de zwangerschap zich goed ontwikkelt. Ik heb na elke tp een (of meerdere) posi-testen gehad. Maar dankzij de hCG testen kwamen we er snel geboeg achter dat er toch iets niet goed ging. En dat deze zwangerschap wél goed ging. En de kosten van een hCG-test zijn ook helemaal niet zo hoog, vergeleken bij andere kosten in het zorgdomein.
Even een aanvulling. Testen op hcg is inderdaad geen overbodige luxe. Bij mijn eerste ivf had ik 2 positieve testen vast (was 4 en 3 dagen voor officiele testdatum). De derde ( 2 dagen voor bloedtest) was echter bijna geen streep te zien, toen vermoedde ik al dat het over was. Uit het bloedonderzoek bleek dat de hcg laag was en dat ik niet zwanger was. Het is een bevestiging van de zwangerschap, of het ontbreken hiervan. Bij de 2e ivf weer te vroeg getest. Alle 3 positief en steeds met een dikkere streep. Uit mijn hoge hcg konden ze opmaken dat ik goed (zonder twijfel) zwanger was.
Sorry, is mijn mening en mening van het ziekenhuis. Of een zwangerschap goed gaat of niet... Een hcg-test verandert daar niets aan: onzin dus. En over de kosten: inclusief afname, de test zelf en de registratie/arts-consult ben je zo 75-100 euro verder. Om een hcg-test iets te laten zeggen moet je minimaal 3 keer prikken. Ben je toch meer dan 2/300 euro verder. Weet echt wel waar ik het over heb, het is m'n vak. Als we met z'n allen willen dat ivf in de toekomst ook nog vergoed blijft, dan moeten er helaas echt een heel aantal dingen veranderen. Onderandere instelling.
het is misschien de mening van jóuw ziekenhuis, maar zoals ik schreef niet van de twee zkh waar ik behandeld ben. En ook niet internationaal, daar zie je het alleen maar meer standaard worden. "Of een zwangerschap goed gaat of niet... Een hcg-test verandert daar niets aan" die redenatie geldt ook voor urinetesten, echo's en consulten van artsen. Kul-redenering dus. En als het je vak is, dan weet je ook dat 75 euro helemaal níets is in het grote geheel van zorgkosten. En die hCG-testen zijn ook zeker niet de reden dat IVF ter discussie staat qua vergoedingen. Dat ligt vooral aan de criteria waarmee aan IVF begonnen wordt, zoals de startleeftijd bijvoorbeeld. Goeie diagnostiek heeft een heleboel positieve effecten. Het geeft informatie over de patient die je aan het behandelen bent, hoe haar lijf reageert. Het voorkomt onnodige stress, doordat het duidelijkheid en informatie geeft. Je kunt effectiever behandelen. Dat is allemaal ook geld waard en ik vermoed wel meer dan die 75e per bloedtest
hoi, ik had mijn eerste echo met 6w,5d na de behandeling. eerder zullen ze niet snel doen, ivm kloppend hartje dat je nog te vroeg kunt zijn, en dan zie je nog niet kloppen en wordt je daar onzeker van. dus zullen ze snel rond de 7 weken zitten. ik vond wel fijn even het hartje te zien kloppen. toch wat anders dan al die andere echos die we al gehad hadden in zkh voor de behandeling bij ons in zkh doen ze geen hcg bepaling, alleen urine testen. verder was vooral afwachten hoe verder verliep. in ieder geval gefeliciteerd! en probeer te genieten!
In ons ziekenhuis doen ze de eerste echo met 7 weken. Bloed werd geprikt op de testdatum, om te kijken hoe hoog je HCG was.
hoi, bij mij wel op HCG geprikt door het ziekenhuis (AMC Amsterdam). Hiervoor moest ik 2 weken na terugplaatsing (ICSI) naar het ziekenhuis. Uitslag kreeg ik telefonisch te horen. 1e echo met 7.6 weken in AMC. Daarna zou ik er nog eentje met 12 weken krijgen, maar die ging niet door in AMC vanwege de vakantie periode van ons en de drukke agenda daar. De 2e echo werd genomen met 11.4 weken vanwege de combinatietest in regionaal echocentrum. Daarna de 3e echo met 14 weken ivm de slechte uitslag van de combitest, tijdens de NIPT test in AMC. Alles bleek uiteindelijk goed te zijn. Daarna nog een 4e echo (GUO) op 19.6 weken in AMC, ivm 20-weken echo.
Hier ook geen bloedafname, na de test positief of negatief moest je de uitslag zoiezo doorgeven. Op de dag van de tp kregen wij al een afspraak mee, als je zwanger was, werd er een echo gemaakt en als je niet zwanger was was er een evaluatie gesprek (medische centrum kinderwens) Bij ons was de eerste verse tp gelijk raak en hadden met 7+6 de eerste echo!
Bedankt voor jullie reacties... En wat een verschil per ziekenhuis zeg! Ik zal het morgen ook weten...ben zo benieuwd 😁 Fijne dag iedereen!