Combinatietest, vallen niet onder verhoogd risico, wel of niet doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MamaZE, 29 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Hi dames,

Vanavond hebben we een 'groepscounseling' in het ziekenhuis. Daar wordt alles uitgelegd over de verschillende onderzoeken tijdens je zwangerschap. Zo ook de combinatietest. Aansluitend daarop is dan het bloedonderzoek, waarbij je dus moet aangeven of je dat mee wilt testen...

We vallen niet onder de risicogroep, ik ben 25 jaar, we hebben geen familiegeschiedenis met dergelijke afwijkingen en al een gezonde dochter.
    Bij mijn eerste zwangerschap is het zelfs nooit ter sprake gekomen. Ook niet door de vk of zh.

Deze vk leek wel 'voor' dit onderzoek te zijn.
    Maar bij het gesprek met de gynaecoloog, direct daarna, die zij dat we misschien onnodig ongerust worden gemaakt.
    Het is en blijft een kansberekening. Over het algemeen heb ik een risico van 1 op 2000 of meer, maar er kan bijvoorbeeld ook 1 op 1000 of 1 op 500 uitkomen. Dan val je nog steeds niet onder een verhoogd risico, maar ben je wel ongerust erop..

Zoals ik het nu zie, lijkt het me overbodig. Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Tja lastig. Ik zei na de eerste keer, die met 13 + 6 was, nooit meer omdat ik toen een nekplooi had van 3,2. Nu denk ik tja mocht er iets mis zijn met mijn kindje dan wil ik me daar toch graag op voorbereiden, dus zou ik het wel doen. Ik was ook 25 bij de eerste. Het is vooral je eigen gevoel. Wat doe je met de uitslag? Ga je verder testen bij een 1:200 of hoger? Zodat je je kunt voorbereiden of over andere dingen kunt nadenken? Deze keuze kun jij alleen maken. Zorg wel dat als je hem laat doen dit tussen de 11+4 en 12+4 laat doen.

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Hou er rekening mee dat op jouw leeftijd de test relatief onbetrouwbaar is. Hoe ouder de vrouw hoe betrouwbaarder. Das de reden dat wij het nooit hebben laten doen.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Beste Mamaze!
    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd!
    Wij hebben ook geen verhoogd risico zover ik weet maar toch besloten om de combinatietest wel te gaan doen (morgen ;)) Ik denk dat je je een beetje moet afvragen of je keuze rondom de zwangerschap anders word als je kindje een afwijking heeft (dus cru gezegd, laat je een abortus plegen als het bv down syndroom heeft).
    Voor mij was het voornamelijk een extra kans voor een echo, loop al onder controle bij de gyn., kwaad kan het niet en als er geen verhoogd risico gevonden word zit ik misschien toch wat lekkerder in de zwangerschap (het feit dat het redelijk onbetrouwbaar is weg gelaten).

Hopelijk helpt het wat :)

5. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Het lijkt mij vooral belangrijk om je in te lezen in WAT de combinatietest meet. Het gaat niet alleen om Down, maar ook bijvoorbeeld om Edwards en Patau (respectievelijk trisomie 21, 18 en 13).

De vraag is niet alleen of een kindje met Down welkom zou zijn, maar ook of je een kindje met een levensverwachting van 3 maanden tot een jaar geboren zou laten worden.

Vervolgens is de vraag wat je met de kans zou doen die eruit komt. Een kansberekening is nog steeds maar een kansberekening natuurlijk. Maar lees je goed in, praat er met je partner over, en dan kan je vast een weloverwogen beslissing nemen.

6. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Hoi meiden,

We hebben net het groepsgesprek gehad en daaruit bleek dat er met de 12 weken echo in ons ziekenhuis sowieso naar de nekplooi wordt gekeken, en indien je het wilt weten, wordt het ook gezegd. Als daaruit blijkt dat het kindje een verdikte nekplooi heeft, dan gaan we een combinatietest laten doen.

Liefs, MamaZE

7. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

als er een verdikte nekplooi is kan je beter aan andere testen denken zoals punctie of NIPT test want een combinatietest zegt eigenlijk dan nog niets (ja net zoveel als een verdikte nekplooi misschien nog wel minder)

Het is allang bewezen dat je niet in een risicogroep hoef te vallen qua leeftijd of dat er in de familie iets zit om toch een kans te hebben of een kindje met een chromosoom afwijking e.d. Dat is zo achterhaald, boven de 36 heb je alleen een nog GROTERE kans erop maar dat zegt niets over je kansen nu.

8. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Nee inderdaad. Mijn gynaecoloog verwoordde het heel treffend:

Je kan wel een kans van 1 op 10.000 hebben, als jij die éne bent, heb je niets aan die 'lage' kans.

9. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Ik ben 20 en wij hebben het niet gedaan. Het kindje laten weghalen omdat er mogelijk een grote kans bestaat dat het een lage levensverwachting heeft, down of snel zal sterven, was voor ons geen reden.
    Het is wel iets waar je het samen over eens moet zijn, het is jullie besluit.

10. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Justxme: Ik denk niet dat IEMAND het kindje laat weghalen op basis van de combinatietest hoor. Als daaruit een verhoogd risico komt, zal er een vruchtwaterpunctie of vlokkentest volgen, waarmee je het bestaan van een chromosoomafwijking met 100% zekerheid kan vaststellen.

11. Anique2008

Anique2008 Bekend lid

27 mei 2013
    514
    0
    0
    Dordrecht
    Hoi meiden,

Wij hebben de combinatietest wel laten doen en heb gisteren een vlokkentest gehad omdat de kans op trisomie 18 verhoogd was, 1 op 104.
    De combinatietest zien als extra echo vind ik erg naïef, er bestaat namelijk ook een kans dat er een verhoogdrisico uitkomt. Het is belangrijk om alles goed van te voren door te spreken met elkaar, " wat doen we als.....".
    Na de uitslag van de combinatietest kan je namelijk niet echt helder meer nadenken.

Aan de hand van een nekplooimeting toch nog besluiten om een combinatietest te doen is vrij ingrijpend, je bent dan al verder in de zwangerschap en de eventuele beëindiging van een zwangerschap zal dan ook anders verlopen. (Je zal dan moeten bevallen).
    Er zit ook overal vrij veel tijd tussen, dus het is niet: ik doe vandaag de test en morgen weet ik een uitslag.

Praat vooral veel met elkaar en verdiep je er goed in, voor je besluit om de test wel of niet te doen.

Ik viel overigens ook niet in de risicogroep, ben 26 jaar, eerste zwangerschap.

12. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

18 okt 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Hier 35 jaar en onlangs combinatietest gedaan. Bij mijn eerste kindje was er niks aan de hand en maar bij de tweede kwam er 1 op 6 uit. Chromosoom 21.

Na de vlokkentest bleek dat ons baby'tje volkomen gezond is.
    Het waren vervelend en hele stressvolle dagen.

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Dat veel mensen toch een vlokkentest doen daar heb je extra kans op een miskraam wij hebben speciaal gewacht en deze zwangerschap een NIPT test gedaan, daarnaast geeft een vlokkentest ook een grotere kans op vals positief.. doodeng kennis van me is pas nog zo hun kindje alsnog verloren: (

14. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Waarom ik twijfelde over een combinatietest, is omdat het niet meer dan een kansberekening is. En het zou me wel eens onnodig ongerust kunnen maken.
    Als bij mij de kans straks 1 op 500 blijkt oid, is er nog steeds geen verhoogd risico, maar ga ik me wel zorgen maken.
    Over dat een combinatietest naar aanleiding van een verdikte nekplooi, zit inderdaad een punt. Dan zouden andere onderzoeken wellicht beter zijn.

Mbt afwachten van nekplooimeting..Ik heb het dan over gewone termijn echo met 11/12 weken.

15. Minerva

Minerva Niet meer actief

Tja. Ten eerste heeft erfelijkheid er niets mee te maken, dus je familiegeschiedenis doet niet ter zake in deze.

Daarnaast: hoe jonger je bent, des te onbetrouwbaarder de resultaten. Ik zou me serieus afvragen of je op die leeftijd zo'n €155 wilt betalen voor een redelijk onbetrouwbare uitslag.

Ten slotte: bedenk je goed wat je vervolgstappen zullen zijn. Indien je een verhoogd risico hebt en je nu toch al wel weet dat je niet verder wilt gaan testen, dan zou ik de combinatietest niet laten doen. Dat zou je alleen maar kopzorgen kunnen geven. Wil je wél verder testen (vlokkentest, kleine kans op miskraam), dan zou je kunnen overwegen om de test wél te doen (ongeacht het onbetrouwbare resultaat op jouw leeftijd).

16. Lizzie0110

Lizzie0110 Actief lid

21 mei 2013
    121
    2
    18
    NULL
    NULL
    Eerst wilden wij wel een combinatie test doen; hadden eigenlijk al een afspraak staan maar hebben uiteindelijk toch besloten om deze af te zeggen. Ik wilde vooral een combinatietest om te weten of er wel of niet iets met ons kindje aan de hand is, echter, mij is destijds door de vk verteld dat pas bij een kansmeting van 1:200 er daadwerkelijk verder gekeken wordt; scoor je daarboven, dan zit je eigenlijk alleen maar met zenuwen en ben je nog niet echt iets wijzer. Om die reden hebben wij het dan ook niet gedaan.

17. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik heb ook de combi test gedaan. Gelukkig geen verhoogd risico.
    We hebben geen risico in de familie maar omdat ik in de zorg werk en de "ergere" gevallen meemaak wil ik dat wel van te voren weten.
    Ik weet dat er alsnog een kleine kans is, daar ga ik niet vanuit..

18. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Wij hebben het niet gedaan en om dezelfde reden als jij zelf aangeeft.
    We vallen niet in de risicogroep en hebbennook geen afwijkingen in de familie. Ik zou alleen maar erg gestressd zijn tot de uitslagen en wat als deze 1 op 250 zou zijn? Geen onderzoeken, maar wel een stress zwangerschap van heb ik jou daar...

Dan maar liever onwetend, maar een zeer fijne zwangerschap ;)

19. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen maar terug blijft vallen op het argument "het zit niet in de familie"? Trisomie is niet erfelijk, dus of het nou wel of niet "in de familie" hebt zitten, doet niet ter zake. Het kan dus ook geen argument zijn om de combinatietest wel of niet te doen.

20. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

I know haha ik blijf soms Maar bezig met uitleggen Maar na 6 jaar kom ik nog steeds dezelfde dingen tegen dus laat Maar het heeft geen zin...

Deel Deze Pagina