antistoffen in bloed gevonden (anti Fy (a))

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sweet84, 15 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hiermee hebben.
    Er zijn antistoffen gevonden in mijn bloed. Niet de bekende rhesus D of C(ik ben C negatief maar dat is niet zo'n probleem) ik heb anti Fy(a). Het is een heel ingewikkeld verhaal maar ze gaan nu via mijn man uitzoeken wat de bloedgroep van de kleine is. Als dat een bloedgroep waar ik antistoffen tegen maak dan krijg ik een ADCC test. Daarmee kunnen ze checken of die antistoffen via de placenta doorgeven kunnen worden. Zo ja kan ik er dus voor zorgen dat mijn antistoffen de bloedcellen van de baby afbreken. Gevolg is dus bloedarmoede bij de kleine (lichte vorm is te verhelpen, zwaardere vorm kan ervoor zorgen dat de kleine een wisseltransfusie krijgt) Het komt bij 4 van de 1000 vrouwen voor.
    De verloskundige kan ook niet veel vertellen, omdat het zo weinig voorkomt. Misschien weet iemand hier wat ons nog te wachten staat? Wat zijn de gevolgen voor de ontwikkeling van de kleine in mijn buik?

2. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is blijkbaar heel bijzonder. Is er iemand die misschien iets soortgelijks heeft meegemaakt?

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik vond dit, maar misschien had je het al gelezen

- De werkzaamheid van de irregulaire antistof
    Van sommige antistoffen is bekend dat zij meer neiging hebben het bloed van de baby af te breken dan andere antistoffen. Van de antistoffen tegen K (Kell), c en E is bekend dat zij nogal eens aanleiding geven tot bloedafbraak van het kind. Antistoffen tegen e, Fy, C, Jk, S en s hebben een zwakke werking en weinig neiging het bloed van het kind af te breken. Andere antistoffen (met uitzondering van rhesus(D)-antistoffen) hebben over het algemeen een nog zwakkere werking en daarmee geen gevolgen voor de zwangerschap.

4. Deniisee

Deniisee Lid

12 jan 2016
    87
    11
    8
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Heey!

Bij mij hadden ze ook anti stoffen gevonden in mijn bloed. Mijn vriend moest meteen bloed laten prikken om te kijken of k iets van hem afstoote. Dat was gelukkig niet het geval. Dus ook.geen gevaar voor de baby. Wat het wel is weten we niet. Hopelijk bij jou het zelfde.verhaal. het komt idd niet veel voor. En wij kregen ook weinig uitleg. Maar dat is gelukkig goed gekomen. Stel het is wel zo dan hoeft het niet meteen heel schadelijk te zijn voor je baby. Ze kunnen tegenwoordig zoveel! Ze zullen je goed in de gaten houden dan. Wanneer krijg je de uitslag? Ik kreeg daarna trouwens wel.een speciaal bloedtransfusie kaartje met de anti.stoffen erop zodat wanneer ik eem transfusie moet hebbem dat er rekening mee wordt gehouden. Heel veel succes! En het komt echt wel.goed hoor!

5. Zomer15

Zomer15 Actief lid

18 mei 2015
    257
    0
    16
    Meid wij hadden hier anti E. Ook zeer zeldzaam.
    Nadeel dat ik twee x ben.geprikt en mijn man ook en dat de uitslag telkens na twee weken kwam.
    Bij ons heeft de baby het nu niet.
    Had die t wel moest ik idd regelmatig die adcc testen, extra echo en sta je onder controle van gynaecoloog.
    Er is een kans dat de baby dan eerder gehaald word omdat je teveel antistoffen tegen je baby aanmaakt.
    Ik heb mij tijdens dat wachten van de uitslag regelmatig gestresst gevoeld heb toch regelmatig dat naast me neer proberen te leggen en te denken ik kan er niks aan veranderen en ze gaan me helpen wel met nadeel geen thuis bevalling en geen verloskundige en telkens half uur rijden naar ziekenhuis en vaker controle.
    Bij mij was t storm in glas water.
    Hoop dat dit bij.jou.ook.is

6. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat had ik nog niet gelezen moontje! Dank je wel. Hier de Fy variant dus een zwakke werking.

Deniisee ik heb inderdaad ook zo'n kaartje gekregen met de antistoffen erop voor als ik eventueel een bloedtransfusie nodig heb. Mijn vriend is woensdag geweest om bloed te prikken, de vk hoopt dinsdag als ik voor controle moet de uitslag binnen te hebben, maar ze kwamen met mijn bloed uitslag ook pas 2 weken later.

Zomer ik mocht sowieso niet thuis bevallen aangezien mijn 1e bevalling niet helemaal vlekkeloos verliep. 2e bevalling ging wel goed, maar ze willen geen risico nemen. Ziekenhuis is dichtbij gelukkig, tenzij ik naar n ander ziekenhuis moet ik hoop het niet.
    Ik ben er nog vrij rustig onder, kan er niks aan veranderen helaas. Het afwachten is alleen zo irritant. Dit is mijn derde en laatste zwangerschap en daar ga ik gewoon van genieten.

Dank jullie wel voor jullie ervaringen!

7. devil81

devil81 Actief lid

20 mrt 2010
    374
    1
    18
    Hier een soortgelijk verhaal.
    Ik heb het met de kleine C.
    nij ons is dus idd het geval dat het risico bestaat dat het mijn antistoffen het bloed vd baby afbreekt.
    Ik ga nu elke 2 wkn bloed prikken om te kijken of het verhoogt.
    1e zwangerschap is het niet opgemerkt, bij de 2e zwangerschap wel en dat is voorspoedig verlopen. Ook heel vaak bloed prikken en 2wkn eerder ingeleid om het risico niet te vergroten, em beeb was groot genoeg, haha!!
    Nu bij 14wkn al duidelijk dat het weer hetzelfde verhaal is.
    Maar heb er goed vertrouwen in omdat ze me goed onder controle houden.

Succes met je zwangerschap

8. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je wel devil81 jouw verhaal is fijn om te horen. We gaan er nu ook gewoon vanuit dat het veel bloedprikken wordt ed. Goed dat ze je zo in de gaten wordt gehouden.
    Mijn kinderen waren allebei rond de 4 kilo verwacht ik van deze ook, dus mocht het 2 weken eerder gehaald moeten worden kan het wel tegen n stootje

9. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Ja Herkenning! Anti fy(a) is in mijn bloed gevonden vlak na de miskraam van 1 van de 2 kindjes, ik wist alleen toen nog niet wat dat betekende! Na een latere bloedtest was het verdwenen, dus het kindje dat het niet gered heeft had die bloedgroep blijkbaar??
    Dit had trouwens niks met de miskraam te maken hoor, ik wil je zeker niet ongerust maken, ik heb een afwijkende vorm van baarmoeder en het vruchtje was (hoogstwaarschijnlijk) ingenesteld op een slecht doorbloedde plaats.
    Ze kunnen qua onderzoeken niet zoveel voor je betekenen, maar er zal ook niet zoveel aan de hand zijn, je kindje kan iets bloedarmoede kunnen hebben, maar het is absoluut niet schadelijk en zal gauw weer bij te stellen zijn. Ik hoop dat je verder een fine en rustige zwangerschap zult hebben!

10. devil81

devil81 Actief lid

20 mrt 2010
    374
    1
    18
    Word ik net toevallig gebeld door de vk..
    Met de uitslag vd addc test
    En het zit gelukkig nog onder de 10% dus hopen dat dat zo blijft. Ben nu 17wkn dus nog wel even te gaan!!
    Maar wel een fijne uitslag zo op zondag!!

11. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat is zeker heel fijn om te horen devil! Toch weer voorlopig gerustgesteld

12. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben vandaag gebeld door de verloskundige, ik moet ook die addc test doen. Mijn man heeft dat Fy ook in zijn bloed zitten, dus de kans dat de kleine het ook heeft is groot en dan wordt het dus waarschijnlijk ook afgebroken. Ik hoop nu op een goede uitslag van addc test. Ik was van plan 4 weken van te voren te stoppen met werken, maar als de test niet goed is vrees ik het ergste.

13. Rafika

Rafika Lid

2 aug 2013
    96
    0
    6
    Bij mij is dit ook vastgesteld..mijn gyn vertelde me vandaag dat het alleen van belang is indien ik bloedtransfusie nodig heb. Hij zei dat het niks met de zwangerschap te maken heeft en heeft dus ook geen enkele test voorgsteld. Dus wat ik hier lees is best heftig?

14. Rafika

Rafika Lid

2 aug 2013
    96
    0
    6
    begrijp ik het goed dat als je man die fy niet in zijn bloed heeft..dat jij dan het bloed van de baby niet kan afbreken?

15. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Rafika welke antistof(fen) is/zijn er bij jou gevonden?
    Bij mij is het inderdaad ook van belang bij een bloedtransfusie.

Als mij man het antigeen (volgens mij heette het zo) Fy niet had gehad dan was er niks aan de hand geweest. Maar nu heeft mijn man misschien die antigeen ook aan onze dochter (we weten sinds woensdag dat we er een dochter bij krijgen) doorgegeven en dan zorg ik ervoor dat het bloed afgebroken wordt bij ons kind. Die accd test onderzoekt hoe actief de antistoffen bij mij zijn.

16. Rafika

Rafika Lid

2 aug 2013
    96
    0
    6
    Niu bij mij zit het zo dat ik bij mijn laatste bevalling een bloedtransfusie heb gehad. In die periode is eruit gekomen dat ik die antistof fy(a) heb.
    Nu heb ik bloed geprikt bij 12 weken en was het negatief. Heel raar want wat ik begreep is dat je anti stof altijd zal behouden dus ga ik ervan uit dan het een kleine hoeveelheid is vandaar dat het niet is terug gevonden.
    Anyway, ik had vandaag een afspraak bij de gyn. En ik vroeg hiernaar. Hik zei dat het niks met de zwangerschap noch met het kindje te maken heeft. Alleen voor mijn belang indien transfusie nodig is.

Naar aanleiding van deze topic ben ik gaan googlen en blijkt dus zoals jij zegt dat je er wel naar moet kijken.

Ik denk dat ik maandag langs de huisarts ga voor een second opinion..want ben nu de draad kwijt en maak me zo een zorgen!

17. Rafika

Rafika Lid

2 aug 2013
    96
    0
    6
  18. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit is inderdaad heel duidelijk en zo heb ik het ook begrepen. Nu duimen dat het bij mij onder de 10% blijft.......

Ik hoop dat jij straks meer duidelijkheid hebt, als het wel belangrijk is voor een bloedtransfusie bij jou lijkt het mij dat het toch in he bloed zit die antistoffen.....

19. Rafika

Rafika Lid

2 aug 2013
    96
    0
    6
    ik begrijp ni3t waarom het negatief was want als je deze stoffen in je lichaam hebt behoud je die voor altijd..

20. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Na mijn miskraam 5 jaar geleden hebben ze antistoffen gevonden tegen mijn schildklier. Tijdens mijn zwangerschap van mijn dochter 2 jaar later was er niks meer van die antistoffen te vinden. Het is waarschijnlijk heel iets anders, maar als er nu niks meer in jouw bloed te vinden is dan zou het ook niet meer uitmaken bij een eventuele bloedtransfusie. Heb je zo'n bloedtransfusie kaartje gehad? Ik heb nu zo'n pasje waarop staat welke antistoffen ik heb.

Deel Deze Pagina