ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen kant en klare salades heb gegeten toen ik zwanger was. deed het ook zelf gewoon wassen en schillen evt. gesneden groente kocht ik de verst mogelijke en die worden verder verhit dus dan maakt het niet uit. wat overdreven is of niet. het gaf mij een goed gevoel. maar wat voor de een goed voelt vind een ander overdreven. ieder het zijne. maar ik heb ook wleens gelezen dat je op moet passen met kant en klare salades dus zogelukkig vertelt echt geen onzin!
**PROEST** Wie kan er nou niet lezen? Nee, erger nog; wie weet er nou niet waar "rauwkost" van gemaakt is? Niet van een groene maillot, toch? En je hebt ook "fruit"-salades! ""Groenten en fruit: ... In gesneden rauwkost en salades is de kans op vermenigvuldiging groter, zeker bij langdurig bewaren." Daarnaast is het verstandig gekoelde levensmiddelen niet te lang te bewaren. Dat geldt vooral voor producten die gekoeld lang houdbaar zijn, zoals salades." Ik geef de mensen tenminste eerlijke en duidelijke informatie en wat ze daarmee doen is hun zaak. Oke; ik leg het nog 1x uit: "De koelcel in de supermarkt bevat steeds meer verse gesneden groenten. Bij voorkeur verpakt in licht opbollende, doorzichtige verpakkingen. Door het snijden van de groenten gaan de cellen op de snijranden kapot, waardoor vocht en voedingstoffen vrijkomen waarin bacterien welig kunnen tieren. Listeria monocytogenes is een veelzijdige, moeilijk te onderdrukken bacterie is, die op verse groenten voorkomt. De conservering van verse gesneden en verpakte groenten zet een selectieproces in gang. Koeling en verandering van gassamenstelling van de verpakking remmen de groei van de meeste micro-organismen afdoende. Andere, zoals Listeria monocytogenes, zijn minder gevoelig en profiteren van de verzwakking van hun concurrenten: ze groeien gemakkelijker dan wanneer geen conservering zou worden toegepast. Met andere woorden: de conserveringsmethode kan ertoe leiden dat nu net deze nare bacterien het rijk voor zich alleen krijgen." Gaat allemaal over gesneden groente, fruitsalade en rauwkost in die doorzichtige opbollende zakkies! Als je het nu nog niet wilt snappen, verveel je je kennelijk en is het je alleen om het rellen te doen.
ik hou het wel lekker en verstandig bij me echte verse fruit,geen fruit meer voorverpakt ik vind je uitleg heel duidelijk zogelukkig,thanks
dank u @zogelukkig.. ik ben niet zo van het rellen maar ik snap je echt niet want het staat er niet dat je het niet mag eten! Er staat juist zoals Sharon al aangeeft dat het zelf aangeraden wordt als je bijvoorbeeld vermoeid bent.. dus waar staat het nou? Als je duidelijke en eerlijke informatie geeft dan zeg je "dit vind ik daar en daar en omdat ik daar een risico in zie eet ik het niet" maar je zegt of in ieder geval insinueer je sterk dat het een groot (?) risico met zich meebrengt en dat het door Jan en allemaal afgeraden wordt. En ik vraag... welk risico (groter dan wat?) en wie raadt het af.. het voedingscentrum in ieder geval niet! Ik begrijp dat je zegt dat er een risicootje in zit en dat jij het dat miniscule risico niet wilt nemen. Dat vind ik ook prima maar ik vind wel dat je volledige informatie moet geven en niet moet doen alsof iedereen dood gaat neervallen van het eten van voorverpakte groente of fruit, rauwkost, gesneden of niet. Laat maar want dit is inderdaad een gebed zonder eind: nog even voor iedereen die het wil weten. Het eten van voorverpakte (en gesneden) sla, groenten of fruit is niet gevaarlijker dan het gebruiken van een vaatdoekje in je keuken. Mits je dit vaatdoekje regelmatig vervangt / was en de instructies op de verpakking van de groenten / fruit of rauwkost volgt. Dit betekent na open direct verbruiken en niet langer bewaren dan aangegeven staat. EN natuurlijk je gezonde verstand gebruiken: ruikt het niet lekker of ziet het er niet lekker uit: gebruik het dan niet. Oja, vers is inderdaad lekker maar als je die snijdt op je aanrecht die je net met je lekkere vaatdoekje hebt afgenomen, wil jij echt niet weten wat je allemaal binnenkrijgt
andijvie wordt toch ook niet zo erg verhit? Dat stamp je er snel doorheen,dus echt warm om alle bacterieen te doden wordt het niet lijkt mij. Ik eet beiden, verpakt en vers.
Wat ik me afvraag is als het echt zo vreselijk slecht is, waarom ik (en alle andere bij mij op de afdeling) gewoon bakjes sla en rauwkost kregen in het ziekenhuis? Op de kraamafdeling ook nog eens heh! waar toch erg veel zwangere vrouwen liggen... De vk en gyn hebben het bij de gesprekken over eten ook eigenlijk nog nooit over voorverpakt fruit en sla gehad... Alleen moet je wel je groente goed wassen...dat is het enige..
Ik ook niet! Maar daar gaat het nu wel op lijken he (gezien de reacties) en dat lijkt mij ook niet de bedoeling! Ik denk dat we op een andere golflengte zitten op dit gebied en dat we er via het geschreven woord niet uitkomen! Feit: de listeria-bacterie komt vaak voor op gesneden voorverpakte groente, fruit, sla, rauwkost. Tevens feit: listeria is gevaarlijk voor de ongeboren vrucht. Feit is ook: dat je niet weet of er daadwerkelijk listeria aanwezig is op je voorverpakte groentepakket, rauwkost- of fruitsalade! dat kan je niet zelf even meten. Maar dat weet je ook niet van je zachte rauwmelkse kaasje of je vacuverpakte gerookte zalm! Daarom denk ik dat je er beter mee op kan letten, maar dat is mijn persoonlijke mening! Een ieder moet doen waar ze zich goed bij voelt!
Ik eet wel gewoon voorverpakte salades, maar iedereen moet het voor zichzelf weten. Denk trouwens dat je meer risico gaat als je uit eten gaat. Wat je daar voor onhygienische dingen over op tv ziet, bah!
ja dat uit eten doe ik ook niet echt meer nu nee ik at graag bij de griek,maar dat doe ik wel pas weer na me bevalling
HENKIEEE JE BENT AL BEVALLEN! OOW WAT LEUK! GEFELICITEERD MEID! IK ZAL EEN WINNIE THE POOH BEERTJE VOOR JE OP DE POST DOEN SORRYY..heeft helemaal niks met dit onderwerp te maken maar wilde haar ff feliciteren....
ja dank je wel! ja ik ben er vanaf! heb een prachtige meid gekregen! gelukkig verder nog geen winnie zooi! hahaha de meeste zullen wel denken.. waar gaat dit nu weer over! proest!
Als je een geschiedenis van me zou weten,zou je het snappen mensen kunnen ook gewoon iets voorzichtig zijn,heeft niks te maken met overdrijven vind ik,jou woorden dan