Beginnen met bijvoeden, tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bright, 19 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    In het zuidelijkste puntje van Grunn ;)
    Hey meiden,

Over een paar weken is ons juweeltje 6 maandjes alweer en mogen we gaan beginnen met bijvoeden. Ik heb het boek van Stefan Kleintjes (Van borst tot boterham) en daar staat al veel nuttigs in. Maar graag zou ik van de ervaringsdeskundigen ;) ook nog wat tips willen. Met name over hoe, wanneer, hoe veel enz enz. En eventueel wat lekkere recepten? Want we willen zoveel mogelijk zelf maken, babycook van Beaba wordt nog aangeschaft voor die tijd, haha.

Lynn haar BV ritme is nu tussen:
    7:00-8:00 BV
    10:00-11:00 BV
    13:00-14:00 BV
    16:00-17:00 BV
    19:00 BV en naar bed

Ik lees het graag!! En bedankt alvast!!

Liefs

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Maar dat hoe, wat, waarom, hoeveel staat toch allemaal duidelijk in dat boek?

3. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    Kennelijk voor mij niet duidelijk genoeg :D

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat wil je weten? Het beste is om te beginnen met groente (of fruit, ik ben met groente begonnen), in principe dan elke keer drie dagen dezelfde soort om te zien of je kindje erop reageert, zo niet dan weer een nieuwe soort. Je merkt snel genoeg hoe het gaat. Hier ging het prima en na een week groente 's avonds ben ik 's ochtends fruit gaan bijgeven. Zo simpel is het :). De eerste weken zorgde ik nog dat ik haar eerst voedde voor de bijvoeding maar dat doe ik nu ook niet meer, ze krijgt gewoon 's ochtends na haar eerste slaapje fruit en 's avonds bij het avondeten groenten.

Ik maak ook alles zelf, heb een voorraadje groenten in de vriezer liggen wat erg handig is. Fruit maak ik altijd vers.

wat ik op het moment geef:
    banaan
    appel
    peer

allemaal geprakt met een vork, de appel eventjes koken zodat hij wat zachter wordt.

groenten:
    bloemkool
    broccoli
    worteltjes
    sperziebonen
    doperwtjes
    rode bietjes

gekookt en daarna gepureerd met de staafmixer.

Ik geef geen Rapley omdat ik daar geen goede ervaringen mee heb nadat Irem er een paar keer bijna in gestikt is - stukjes eten komt vanzelf :). En doordat ik het zelf pureer en het fruit alleen maar prak is het ook geen papje, maar gewoon grof gepureerd met stukjes. Voor nu goed genoeg voor haar.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook begonnen met groente. Eerst sperziebonen. Hier a la rapley en ze werkte gelijk al eentje van de 4 naar binnen. Inderdaad 3 dagen achter elkaar hetzelfde, geen reactie, dan gaat het goed.
    Na 3 of 4 groentes kun je ook fruit erbij gaan doen.

Appel eet ze hier wel geraspt. Is ze erg gek op. Banaan en mango wat minder. Peer en meloen vindt ze ook erg lekker maar reageert ze op.

Groentes die ze eet:
    - sperziebonen
    - broccoli
    - bloemkool
    - spinazie
    - wortels
    - rode bieten
    - champignons
    - courgette

- aardappel
    - pandanrijst
    - penne

Rode bieten en spinazie krijgt ze door de aardappel geprakt, de rest eet ze vanuit het vuistje. Het wordt wel een knoeiboel maar ze geniet er zo van.

Af en toe krijgt ze een appelmoesje zonder suiker na.
    Vanaf 6 maanden kun je ook een broodkorstje geven, dan kunnen ze alvast aan gluten wennen. Vanaf 7 maanden een boterham met boter. Vanaf toen kreeg ze ook af en toe een bambixrijstewafeltje.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat is er je niet duidelijk, dan zal ik proberen daarop te antwoorden.;)

7. fafje

fafje Niet meer actief

geven jullie die groenten gelijk gemengd, met bijv aard...of geef je gewoon alleen de groente....en gelijk vers gemaakt om te laten proeven? of eerst een potje geprobeerd? ik wil namelijk straks eigenlijk vers geven

8. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hier gewoon gestart met groenten die wij aten, hij krijg daar dan een stuk van en mocht dit opeten. (of op de grond gooien...;))
    In het begin gaven we maar 1x per dag bijvoeding. Nu bieden we 2 of 3x per dag iets aan (afhankelijk van aantal uren slaap en humeur) en geven we brood/rijstwafel, fruit en groente. De groente al dan niet in combinatie met een stuk aardappel, pasta,...

Hier gaat het niet zo vlot als bij Red88. Onze zoon geeft niet veel om de bijvoeding en krijgt dus nog helemaal niet veel binnen. Hij leeft écht nog volledig op de borstvoeding en de bijvoeding is verkenning.

Wij volgen ongeveer het introductieschema van Kleintjes.

9. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik lees geinteresseerd mee! onze kleine is dan wel pas 4 maanden maar wij willen rond kerst dan is hij 5 1/2 maand) gaan expirimenteren met vast voedsel...fruit enzo dus alle tips zijn ook voor mij heel erg bruikbaar!

even twee vraagjes (ik ben een leek...) wat is rapley? ik heb eens iets gelezen over het meteen aanbieden van stukjes fruit en groenten, is dat wat jullie bedoelen?

en als je zegt dat de kleine op het voedsel reageert, wat merk je dan? krampjes? eczeem?

ook fijn de boeken tips! wij wonen in griekenland en gaan met kerst naar NL, ga ik meteen kijken voor de boeken! nu heb ik het grote babycare bijbel-boek en daar staan ook wel veel recepten in...

10. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    Thanx dames!! Inderdaad is het introductieschema van Kleintjes wel erg handig, daar wil ik ook mee gaan experimenteren. Met name ook met Rapley, maar weet niet of ik dat wel wat vind eigenlijk. Twijfel ik heel erg over. Dus degenen die daar ervaring mee hebben... wat vonden jullie?

En waar ik met name vragen over heb is welke voeding als eerste gaan bijvoeden en wat dan inderdaad?
    - Eerst de avondvoeding (dus die van 16:00-17:00 uur) met groente e.d.?
    - Eerst de ochtendvoeding (die van 10:00-11:00 uur) met fruit e.d.?
    - Eerst de middagvoeding (die van 13:00-14:00 uur) met??

Of doe ik het bijvoeden tussendoor? Vind met name de avondvoeding lastig om dan warm eten te doen, want ik wil zo graag dat ze met ons mee gaat eten en dat is pas om 18:00 uur en dan redt ze niet zo lang.

En ga ik dan eerst borst doen en daarna bijvoeden? Zo hou ik denk ik het langste mijn productie volgens mij. En wanneer ga ik dan eerst bijvoeden en dan borst?

Je ziet, veel vragen die ik niet helemaal beantwoord krijg in het boek.

Liefs

11. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    Mukkie, Rapley is dat je gewoon stukken voedsel geeft aan je baby in plaats van het te prakken of pureren. Op Google staat vast wel veel info.

Liefs

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gaf ik hier eerst de borst en half uur/uur later groente/fruit/broodkorst. Anders spuugde ze.
    Ik zorgde dus dat ze geen honger had, zodat ze gewoon spelenderwijs de bijvoeding ging waarderen.
    Ik deed de groente als wij zelf ook warm aten. Broodkorst als wij ook brood aten. En fruit doe ik of s morgens, of s middags, net hoe het uitkomt met slapen.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wel een tip om zeker in het begin niet te wachten tot je kindje al moe is, dan hebben ze er al snel genoeg van en willen ze ook niet meer in de kinderstoel. Dus dan zou je misschien het beste 's ochtends kunnen beginnen. Ik ben begonnen Irem mee te laten eten met ons maar ze sliep destijds vaak nog eventjes rond 17.00 uur dus dat ging goed

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee gewoon alleen de groente (of fruit) om haar de pure smaken te laten leren kennen. En inderdaad gelijk vers, ik zie niet in waarom je eerst een potje zou moeten proberen als je toch alles vers wil geven :). Irem heeft nog nooit uit een potje gegeten en dat gaat prima.

15. fafje

fafje Niet meer actief

ja ik dacht, bijv wij lusten geen spruitjes...maar ik wil wel dat mijn kind dat leert eten...maar dan moet ik dat klaar gaan maken..en stel dat het ook een lastige is...zit je daarmee...ik dahct mss probeer je eerst met potje..ander smoet je de rest weggooien...maarja idd gewoon vers beginnen gelijk..
    Maak je gelijk grotere porties en vries je dat gelijk in?

16. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    Dus beginnen met avondvoeding en daarna de ochtend erbij?

En dan dus om 16:00-17:00 nog BV en om 18:00 een paar hapjes met ons mee-eten en dan om 19:00 uur weer BV?

Liefs

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja zo deed ik in het begin wel. Nu krijgt Irem om ongeveer 15.30 een voeding, we eten meestal rond 17.30 en dan nog om 19.00 een voeding. Dan is het wat beter verdeeld, maar nu eet ze ook echt behoorlijk wat groenten - in het begin waren het een paar hapjes, dat vult echt niet. Plus dat mijn ervaring is dat het nu nog niet zoveel uitmaakt wat en hoeveel ze eten - ze blijven de eerste tijd evenveel drinken

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mja spruitjes geef ik ook gewoon niet, eten wij ook nooit, zelfde voor courgette....Je hoeft niet alle mogelijke soorten groenten en fruit te geven vind ik, als er maar genoeg variatie in zit. Dat ze het nu eten is ook geen garantie dat ze het over een paar jaar nog steeds lusten.

Ik maak inderdaad grotere porties, ik kook bijvoorbeeld 1 hele bloemkool en die vries ik dan in porties in. Irem doet meestal 2 dagen met 1 portie (na 2 dagen gooi ik het eventuele restje sowieso weg).

19. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    Oké, heb zo'n zin om te beginnen.

Ik dacht altijd dat je met fruit moest beginnen, omdat dat zachter en zoeter was. Maar dat is dus helemaal niet zo?

Liefs

20. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    je mag op zich best met fruit beginnen, maar ze zeggen dat het dan soms lastiger is om ze daarna groente te laten eten omdat dat niet zo zoet is...
    bij mijn oudste ben ik met fruit begonnen en ging daarna de groente net zo gemakkelijk.
    nu bij de tweede wel met groente begonnen omdat hij wat gevoelig lijkt en hij begon heel goed, maar nu eet hij fruit alleen nog maar met een halve liga erdoor en groente eet hij 2 hapjes en dan wil ie niet meer... dus mijn ervaring is dat het niet veel uitmaakt of je groente of fruit als eerste geeft, dus doe lekker wat je gevoel zegt!

Deel Deze Pagina