Ik heb sinds een tijdje elke avond een gespannen buik. Hij voelt hard aan, de huid staat ook strak. Het is een klemmend gevoel, voornamelijk in het gebied boven de navel. Alsof ik een 10-gangen menu op heb dat uit sneldrogend cement bestond Ik kan dan slecht bukken en de eetlust vergaat me meteen, gelukkig begint het meestal pas na etenstijd. Het trekt weg als ik in bed ga liggen, soms als ik nog wakker ben en soms pas als ik al slaap. Eergisteren had ik dat ik er 's nachts wakker van werd omdat het niet ontspande, ik had toen ook erg veel last van maagzuur. 's Morgens trok het wel weer weg. Het voelt niet hetzelfde als groeipijnen, want dat voelt echt alsof mijn buik uit elkaar getrokken wordt zowel naar links als naar rechts en is echt pijnlijk. Wat ik in de avond voel is een algemene spanning en dus letterlijk een harde buik, niet pijnlijk maar wel onaangenaam. Ook geen bandenpijn, want dat is een stekende pijn onderin. Nou wordt gezegd dat zogenaamde 'harde buiken', die samentrekkingen, kort duren. Mijn gevoel duurt de hele avond, elke avond. Overdag heb ik er nauwelijks last van. Ik doe niet teveel, want ik moet het vanwege lichamelijke kwaaltjes al een paar weken extra rustig aan doen. Ik heb ook nog nooit een 'harde buik' ervaren zoals anderen dat omschrijven. Mijn buik wordt niet eventjes hard en dan weer zacht, maar is dus altijd minstens 1-2 uur hard, meestal de gehele avond. Weet iemand wat dit is? Het lijkt me dat het geen 'harde buik' kan zijn. Maar hard is het dus wel en gespannen ook. Ik ga het volgende week bij mijn check aangeven, maar misschien herkent iemand dit?
Ik heb dit vorige week ook gehad en de volgende dag merkte ik dat mijn buik een flinke groeispurt heeft gehad! :d
Dat is bij mij dus niet zo, want dit is nu al een aantal weken elke dag. Een groeispurt heb ik wel gehad, maar die voelde dus heel anders. Dat was echt een gevoel dat de buik vanuit het midden naar de zijkanten werd getrokken. Wel een vergelijkbaar 'gespannen' gevoel, maar veel actiever.
een harde buik kan ook heel lang aanhouden. Als ik je omschrijving zo lees dan denk ik echt direct aan een harde buik. Bij mij duren ze inderdaad een minuut en gaan dan weer over, maar ik heb ze wel elke 2 minuten waardoor het dus kan zijn dat ik soms niet eens doorheb dat de harde buik weg is geweest. Ik heb 2x per week een ctg en zelfs in niet hardebuiken-toestand is mijn buik erg gespannen. Kan dus best zijn dat het gewoon harde buiken zijn, alleen dat ze lang aanhouden ipv kort. Zou het wel even aankaarten bij de vk of gyn, want harde buiken is meestal een teken dat je (nog) rustiger aan moet doen! Ik doe al sinds 26 week niks anders dan liggen en bankhangen, maar heb nog steeds regelmatig last. Het punt met harde buiken is dat als het eenmaal begonnen is en je doet er niks aan, ze vaak ook niet vanzelf meer over gaan en ook erger kunnen worden. Bij mij hielpen alleen de sterkste weeenremmers en absolute bedrust. En zelfs dat is uiteindelijk weer over gegaan want dat is nu 5 weken geleden en ik heb gewoon weer harde buiken.
ik heb dus precies hetzelfde, alleen omschrijf ik het alsof er een ballon opgeblazen is in mn buik die net te ver opgeblazen is en op het punt staat te knappen, wel is mn huid dan heel gespannen. ik heb het hele dagen en dan ineens is het weer weg. het is heel irritant en je kan er niks aan doen zegt mijn vk.
Ik heb het ook af en toe. De laatste weken niet zo veel meer. Het gevoel dat er geen rek meer in je huid zit. Ik heb het een paar keer tijdens controle genoemd, maar ze doen er niks aan. Nu is het wat minder geworden, misschine is mijn baby al aan het indalen...
tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik hier vanaf week 25 tot 30 weken veel last van gehad echt een heel naar gevoel vooral tijdens het lopen de buik voelde zo gespannen, stijf aan ik lag het liefst op bed dan had ik er geen last van je kan er niks tegen doen nu ben ik 31 weken zwanger van de derde en nu geen gespannen gevoel
Ja ik herken het ook wel. Eerste zwangerschap hier en nog nooit idee gehad hoe harde buiken voelen. Ze zeggen dat je wel voelt als het zo is, maar of dat zo is? Bij mij is het soms ook op een avond gewoon een paar uur hard en gespannen. Gewoon vervelend ofzo. Heb dit zelf ook nooit gezien als de typische 'harde buik', omdat ik ook dacht dat dat komt en gaat in een minuten. Bij mij is het ook een paar uur constant. Geen idee wat het is dus, maar wel herkenning!