Gespannen mond/tong/kaken

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellybell, 21 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Bij mij is het gerelateerd aan stress. Wat mij heeft geholpen is de korte bodyscan van de VGZ app in combinatie met psychosomatische fysiotherapie. In die bodyscan zit aan het einde een stukje waarbij je bewust met de spieren in het gezicht aan de gang gaat. De spanning is nog niet weg, maar ik kan het nu wel loslaten als ik me er bewust van ben.

2. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Bellybell vindt dit leuk.
  3. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Ik ben benieuwd hoe het bijna een jaar later met je gaat.

Toevallig ben ik op zoek naar informatie over tandenknarsen/ kaakklemmen.

4. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Ik wou jullie toch even laten weten hoe het is afgelopen...
    Het kaakklemmen kon (na overleg met mn arts) ook een bijwerking zijn van de antidepressiva. Deze heb ik dus tot de halve dosering afgebouwd, maar kreeg toen weer erge last van mn OCD dus weer opgebouwd. Heb toen nog Akineton erbij geslikt om te testen of het hierdoor minder gaat worden, maar helaas werkte dat niet. Ik heb aangegeven eerst naar een fysio te willen. Hier ben ik vorige week dinsdag geweest en dat heb ik geweten.

Verhaal kort verteld, kaakklemmen, veel hoofdpijn, spanningen in mond, etc. Soms pijn in nek, ga maar door. Ben gaan zitten en ze is gaan kneden, de tranen liepen me over de wangen van de pijn. De fysio gaf aan dat ze het niet heel vreemd vind dat ik pijn overal heb en kaakspanningen en hoofdpijn; alles stond ram onder spanning en zat vast.

Dinsdag ben ik geweest, wo/do/vr heb ik niet geweten hoe ik me moest houden van de hoofdpijn aan de rechterkant. Hier had ze ook voor gewaarschuwd, dat de klachten eerst erger konden worden en ik hoofdpijn kon krijgen. Maar het was andere hoofdpijn dan normaal. Dit had ik nog nooit gehad, kon nog amper kijken en mn ogen openhouden. Ook veel pijn in nek en bovenrug gehad die dagen.

Nu niks meer aan de hand. Gisteren had ik opeens weer heel veel spanningen in de mond. Donderdag mag ik weer naar de fysio. Heb het enorm lang uitgesteld, maar raad eigenlijk iedereen aan toch naar de fysio te gaan. Vaak zit er iets onderliggends aan gaf zij aan, en dat blijkt bij mij wel weer. Ben benieuwd hoe het de komende weken gaat verlopen. Ze gaf aan wel de nodige sessies nodig te hebben om alles weer 'op de rit' te krijgen.

Vitamientjuh en Spectre vinden dit leuk.
  5. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.868
    18.634
    113
    Vrouw
    Herkenbaar.. vooral met stress heb ik er veel last van. Heb ook last van spanningshoofdpijn.

6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.868
    18.634
    113
    Vrouw
    @Bellybell fijn dat het verbeterd is!
    Moet je nu regelmatig in behandeling blijven?

7. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.805
    4.585
    113
    Yep. Ik heb 9 fysio behandelingen in mn pakket zitten en ze gaf aan dat we die zeker nodig gaan hebben om 'alles' te verhelpen.
    En alles wat ik heb qua klachten in mn lijf;
    - kaakspanningen/mondspanningen
    - hoofdpijn, 5 dagen per week ongeveer
    - nek/schouders klachten, maar wss komt dit door verkeerde houding, trek altijd onbewust mijn schouders op en zit ook zo, dit is wss ook de reden dat alles zo vast zit en onder spanning
    - mijn bekken 'klikken' af en toe... heeft niks te maken met de klachten hierboven, maar als ik er tóch ben, mag ze daar ook even naar kijken ;) (bekend met bekkenklachten tijdens zwangerschappen)

Spectre vindt dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Gewoon bewustwording, desnoods wekkertje zetten. Beetje hetzelfde idee als dat je je moet aanleren meer water te drinken. Het is een gewoonte die je af moet leren. Bewust wording is 1. Helaas geen piepertjes die afgaan als je je kaken klemt maar vaak zijn t wel typische dingen waarbij je t doet. Bij mij steevast als iets niet gaat zoals bedoeld, dus dan wist ik dat ik daar op moet letten. Wekkertje zet je meer als check "klemde ik mn kaken, en wat was ik aan het doen?"

Beste methode hier was een gaatje in een kies, een zenuw met een mening daar over en een tandarts met geen tijd. Kon mn tanden wel op elkaar zetten maar druk zetten met die kant aiaiaiaiai. Zelfs in de nacht leer je t dan wel af. Binnen een week afgeleerd, dat was wel positief aan t hele verhaal.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Wat betreft t schouders optrekken, vraag of ze kinotape als "reminder" in kunnen zetten. Heb t van verschillende leerlingen destijds gehoord, ze tapen t dan niet om een gewricht te ontlasten maar net irritant genoeg dat als je je schouders optrekt je zo'n "ohja niet doen" krijgt. Ik zit meestal als een zoutzak ipv rechte rug, dus als ik mn punten van mn schouderbladen tape, kom je in een rechtere houding, dat is allicht wel een makkelijkere. Foto van laten maken en evt aanwijzingen qua spanning en type tape en je partner kan de tape wisselen indien nodig. Kans dat je veel betere resultaten hebt, wat t schouderoptrekken betreft dan, zeker met een beperkt aantal behandelingen.

hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina