wie kan mij tips geven om dit te leren. bij mijn dochter is het kwartje echt nog niet gevallen.. dus stel ik zek k - i - p en zij zegt appel,.. en ze maakt echt geen grapje.. ze gokt gewoon wat.
ze is net 5, maar zit wel in groep 2, dus ze moet het wel al echt gaan kunnen volgens leerkracht.. letters herkent ze wel.. en als ik letters spel kan ze ook kleine woorden schrijven.. eigen naam etc ook. maar het hakken plakken snapt ze de bedoeling gewoon niet van lijkt wel chocolaatje.. eeuh hoe leg ik het uit.. ik spel (hak) bijv kip, spreek je uit als 'ku i puh' zeg maar.. en dan moet zij zeggen kip.. maar ze zegt appel wat er dus in verreweg niet op lijkt..
Ohhh, je bedoeld spellen en zij moet zeggen wat het is bedoel je dat? Moeten ze dat al kunnen met 5 jaar?
ja begin moet er wel wezen.. in groep 3 leren ze gelijk na de zomer met lezen.. dus de basis, kleine woordjes moeten ze wel kunnen..
Ze moeten het eind groep 2 kunnen.. Geef haar nog even de kans om het spelenderwijs te leren.. Mijn 5-jarige lukt het ook nog niet goed. Het wordt beter, er kloppen nu in ieder geval een paar letters, maar niet altijd op de goede plaatsen en hij verzint er wat bij.. Ze hebben nog 3/4e jaar om het te leren
Gewoon af en toe aanbieden. Op een gegeven moment valt het kwartje vanzelf. Dit is iets wat heel lastig te sturen is. Ze snappen het of ze snappen het niet.
Je zou het bijna een soort van 'zingend' kunnen doen. kiiiiiiiiiiiiipppppppppppp De letters dus aan elkaar plakken maar dan niet zoals wij kip zeggen. Het woord dus lang maken. En ze hoeven dit pas eind groep 2 te kunnen. Kinderen doen dit vaak pas als ze er aan toe zijn... Succes!
Hier zit zoonlief nu in groep 3 en nu begint het hakken en plakken pas. Je dochter zit net in groep 2 en het is helemaal niet erg dat ze het nog niet snapt! Mss kun je beter beginnen met het benoemen van de letters. Als ze niet weet welke letter ze uitspreekt kan ze moeilijk hakken en plakken! Tegenwoordig moeten de kinderen ook al zoveel hè!
Weet ze wel de beginletters? De K van kip, koe, klok. Daar kan je anders mee beginnen. De hele woorden komen dan later.
Hier hetzelfde! En hij gaat als een trein! In groep 2 kon hij dit absoluut nog niet. Hij is wel altijd lettergevoelig geweest maar hakken en plakken deed hij nog niet zo. Wel letters herkennen en met name het geluid. Bijv noem een woord dat begint met de M. Ik zou me er niet druk om maken, komt vanzelf!
Taal-oefenen: Online taal voor groep 2 t/m 8 dat is een geweldige website om voor kindjes te oefenen. heel leuk gemaakt. en je weet tenminste dat het op een goede wijze geoefend wordt. als je dochter het leuk vindt dan kun je je inschrijven.het is 35 euro vr 6 maanden. maar probeer eens als proefje.
bijvoorbeeld oefeningen bij groep3, blok4, luisteren oefening 3 de woorden zijn al klank verdeeld en je hoort t duidelijk. maar je moet zelf even zoeken naar juiste oefening die daar over gaat.
Mijn dochter begint nu met beginletters van woorden. Dus met welke letter begint een woord en welk woord begint met deze letter.. - Met welke letter begint kip? - Welk woord begint met een k? En dan een paar voorbeelden geven: poes, haan of kip ofzo. Ik denk dat dat het begin is om het te snappen, zeg maar.
Als ze woordjes van drie letters nog niet snapt, zou ik eerst woordjes van twee letters doen (zijn er niet zoveel, maar toch). Verder kan je misschien de voorwerpen erbij pakken. Dus de b-a-l met de bal erbij of de p-o-p. En dan een spelletje doen, of zij het b-oe-k eens wil pakken. Of laat haar de woordjes in stukjes zeggen. De tijd tussen de letters kan steeds langer worden, eerst kan je het nog ahw zingen, dus de letters langer aanhouden en ze zo aan elkaar plakken en dan later meer tijd ertussen, dan wordt het steeds moeilijker. Wat je ook kan doen waardoor het makkelijker wordt is eerst het woordje in 2-en te hakken ipv in 3 letters, dus: geen k-i-p maar ki-p of k-ip overigens zijn woordjes met k, t, d, p lastiger dan woordjes met bijvoorbeeld de m, l, s, r omdat je die langer kunt laten klinken.
Of eens kijken naar de schatkast. Duurt een klein kwartiertje en op het eind hakken en plakken ze een paar woorden. Gewoon leuk en speels dus.
Geen tips, maar wilde dit toch even neerzetten hier. Ik las vanochtend dit topic en was even nieuwsgierig of mijn zoon (ruim 4,5) hier al iets mee kon. Dus ik heb k-i-p gespeld. Zijn antwoord: 'boterham'. In 'appel' zit ten minste nog 1 klank die goed is, hihi.
Hier zoonlief nu in groep drie en ook hij wil nauwelijks hakken en plakken. Ziet daar het nut niet van in. De juf zei eind vorig jaar ook da thij dat nog niet deed en dat wel moest leren. Nu in groep drie heeft hij het wel door, maar doete het eigenlijk niet.leest hele woorden of niet. En dat deed hij in groep twee ook al. Tja...en in begin groep drie doen ze het erg veel dus dan pikken ze het ook wel op. Laat je niet onzeker maken zo,je dochter doet het prima met wat ze al wel kan.