Je kan toch gewoon even luisteren naar het voorstel van de buren. Gewoon in het weekend een gesprek en naar het voorstel luisteren. Je kunt eventueel al van tevoren zeggen dat je er wel een paar nachtjes over wil slapen. Zomaar een "nee" zonder naar hun voorstel te luisteren vind ik onnodig. Deze mensen wonen misschien nog wel jarenlang naast jullie. Kortom ik zou even naar de argumenten en het voorstel luisteren en er dan rustig over nadenken. Je kunt dan altijd nog "nee" zeggen met de argumenten tegen hun voortsel. Of beter nog tot een compromis komen.
Ik vind privacy heel belangrijk. Als hun visite hebben dan lopen die misschien ook zo bij jullie in te kijken en op jullie deel. En andersom ook. Volgens mij komt er ruzie van...
Ik zou wel gewoon in gesprek gaan met je buren en tijdens dit gesprek aangeven dat jullie het fijn vinden zoals de schutting nu staat. En dat je de schutting ook niet weg gaat halen. Snap dat je het vervelend vindt dat het ten koste gaat van hun licht inval, maar mijn eigen privacy zou toch echt voorgaan. Succes in elk geval!
Geen schutting zou ik echt niet doen. Lig je lekker in je bikini komen je buren met hun bezoek buiten zitten en dan vooral voor de veiligheid voor jullie zoontje. misschien heb je in dezelfde soort schutting ook lagere schuttings? Dan kan je bij de laatste 2/3 schuttings een lagere plaatsen zodat je toch privacy hebt en hun toch meer lichtinval? Nooit zon in de tuin is ook niet leuk. maar hoe hoog is die schutting dan? Met 2 meter hou je toch niet zoveel licht tegen lijkt me?
Wij hebben een stenen muurtje tussen ons in staan met daarin twee grote ramen van ondoorzichtig maar lichtdoorlatend glas, zo hebben de buren meer licht in de tuin en wij onze privacy. Dit stond er dan al maar moet wel opgeknapt worden, toen we hoorden dat het onze grond was zeiden we oh dan plaatsen we een schutting maar hadden niet aan het zonlicht voor de buren gedacht...nu komt er in samenwerking met die buren weer zo'n constructie voor terug. In jullie geval zou ik in principe de schutting willen laten staan, zou zeker geen open tuin willen, maar zou wel open staan eventuele alternatieven waar ze mee komen...
Mijn man heeft gisteravond nog even tussen neus en lippen door met de buurvrouw gepraat, zij gaf al aan dat hun de kosten alleen zullen dragen. Zoals jullie zien hebben wij langs het terras een stenen muurtje tussen ons en de buren, pas daarnaast komt de schutting, dus kunnen ze met die nieuwe lichtdoorlatende schutting niet meteen op ons terras kijken. Wij denken er nog over na, ipv de hele schutting weg te halen, maar elk tweede element weg te halen en daar een hek in te plaatsen. Of een hek dat voor de onderste helft gesloten is, en de bovenste helft heeft gaten of ramen. Of aan onze kant struiken voor het hek te planten zodat je niet zo goed naar binnen kan kijken. Dat wij geen open tuin willen weten ze al, vandaar dat er een hek moet komen
Een open tuin zou bij ons ook niet in vragen komen! Wij hebben met onze buren een deel dichte schutting, dus wanneer we op ons terras en zitten, zien we elkaar niet. Ook nog 1/3 van het tuingedeelte is hiervan bezet. Hierna hebben we open hekwerk. We moeten echt op 2/3 achterin de tuin gaan zitten, willen we elkaar zien. En hoeveel keer zit je nu echt daadwerkelijk helemaal achterin de tuin? Vanwege de kosten... tja, jullie hebben reeds geinvesteerd in een schutting... Moest die nou zo oud zijn, zou ik meedragen in de kosten, maar in dit geval zouden ze de kosten alleen mogen dragen
En dit is ongeveer wat er waarschijnlijk gaat komen. We hebben nog niet veel aan de tuin gedaan, mijn man wil sowieso frambozen en aardbeistruiken planten, dus dat zouden we dan mooi tegen het hek aan kunnen doen Het 'probleem' is dat de hele buurt zo aardig en behulpzaam is, vandaar dat we niet nee willen zeggen toen ons zoontje 3 weken in het zh lag hebben hun voor onze planten gezorgd en elke dag de rolluiken open en weer dicht gedaan. Toen wij thuis kwamen hadden ze ook nog geld bij elkaar gelegd en ons een blauwe bobbycar cadeau gedaan. Pff nee zeggen zou ons niet sieren in de ogen van de rest van de buurt. Gelukkig zijn wij degene die regelmatig feestjes in de tuin organiseren en tot nu toe nog geen van onze buren
Van t lichtinval... In de zomer staat de zon toch hoog genoeg om over de schuttinh te schijnen?? En een half open hekwerk met begroeiing zal toch net zo goed zonlicht tegenhouden? Ik zou er niet over nadenken. Zou best hun argumenten willen horen. En besluiten dat t blijft zoals t is.. Moet er niet aan denken. Hihi
Prachtig hek maar in mijn ogen is dit net zoiets als een open tuin hebben. Je buren kunnen nog vol naar binnen kijken alleen niet meteen naar binnen lopen. Ik zou dan persoonlijk voor een schutting gaan zoals je nu hebt alleen dan bijvoorbeeld ( zoals iemand anders hier eerder ook al zei ) 2 lichtdoorlatende ramen er in zetten maar dan van dat folie er over doen waardoor je toch je privacy behoud. Maar goed, ieder zijn ding uiteraard
Tot ze zeggen: we wilden er zelf nog niet over beginnen maar wij hebben die hobby ook! oeps! Ik zou er zeker niet in meegaan als je dat niet wil. Zeker geen open tuin. Ik vind de buren heel aardig en we kunnen gelukkig goed met ze, maar om nou een tuin te delen, nee daar heeft niemand wat aan.
Als ik het goed zie hebben jullie betonnen palen met daartussen houten schuttingdelen. Is het dan als alternatief geen idee om ipv een houten schuttingdeel een raster deel ertussen te doen en dan bijv klimplanten? Het hekwerk wat je nu aangeeft betekent dat je alles moet vervangen, beetje zonde van de kosten (ook voor je buren) als het ook op een andere manier kan. Persoonlijk vind ik het voorgestelde hekwerk eerder een afscheiding voor de voorkant, maar dat is mijn mening. Ik vind houten schuttingdelen overigens ook niet mooi.
Na het zien van de foto's zou ik er niet eens over denken hem weg te halen. Ten eerste is hij niet eens zo hoog, ik kan me niet voorstellen dat hij, zéker in de zomer, zoveel licht uit de tuin kan houden, vaak wordt veel meer schaduw veroorzaakt door omliggende huizen/bomen. Daarnaast hecht ik veel waarde aan mijn privacy.
Nu ik de situatie gezien heb, denk ik, schutting delen er uit en raster er in, mijn ouders hebben dit ook en hebben er veel platen tegen aan qua klimmem perfect. en ook mooi. voor in zit je nog vrij dus dan zou ik er minder problemen mee hebben, mits hun de kosten dragen.
Ik weet niet hoelang de tuin is, maar je zou evt ook een hoge schutting voor een stuk kunnen doen, wat schuin afloopt naar een laag hek. Mijnmoeder heeft dit ook. Heeft wel een heel lange tuin (18 m), maar zij heeft het (meest zonnige deel) terras, aan het huis gewoon een hoge schutting. Hier lagen wij gewoon lekker vrij in de zon. Verder in de tuin ligt gras (waar ik als kind gewoon speelde) dat was omheind met een laag hek. Zij heeft geen achterom oid. Oh.. zie je foto's nu. Je zou ook 'haaks op de schutting een struik kunnen zetten. Dan zit je op je terrasnog gewoon vrij met gewoon je privacy. Wij hadden in onze tuin aan beide kanten een laag hek. Bij ons stond heeeeel hoog bovenaan het lijstje dat er een hoge schutting kwam. Wij zijn echt buiten mensen en de buren ook. We zitten er beide niet op te wachten om elkaar hele dagen aan te (kunnen) kijken of te horen.
Ik snap goed dat je je buren te vriend wil houden. Maar dat moet niet tegen je eigen wensen ingaan. Als je graag veel privacy in je tuin wil, moet je de schutting laten staan. Maar als je op de grens van je terras en het gras een paar flinke struiken plant scherm je je terras af van blikken uit de buurtuin. Dan zou je je schutting inderdaad kunnen vervangen voor iets lagers. Of het laten verlopen van hoog naar laag. Zoiets is ook een leuke optie: Of zoiets: Eventueel een leuke plant er tegenaan laten groeien en het is weer wat dichter. Het hek dat je liet zien vind ik erg mooi, maar dat zou ik persoonlijk eerder langs een voortuin plaatsen. Succes met het vinden van een oplossing waar jullie allemaal tevreden mee zijn.
Wij hebben samen met onze buren een schutting geplaatst, waarbij de terrasdelen volledig met schutting zijn afgeschermd, en op enkele plaatsen in de tuin hebben we een gaasrooster van een 1/5 schuttingdeel. Als je daar 2-3 schuttingdelen tussen doet valt het wel mee met de inkijk van de buren. Ze kunnen je dan wel af en toe zien, maar met een goed contact met de buren is dat geen probleem. Ze zullen er vast niet voor gaan staan kijken? Wij houden ook van een bepaalde mate van privacy, en hebben ervoor gekozen de hekwerken met een klimplant te laten begroeien. Volledig schutting vonden wij te kil en opgesloten. Wat je wat betreft lichtdoorlatendheid kunt doen is een soort jaloezieen effect in een schutting laten maken. Dus de planken schuin plaatsen. Ik weet niet of je ergens jaloezieen hebt? Maar als je die op de juiste manier schuin open hebt staan, dan komt het licht er wel doorheen, maar kun je terwijl je ervoor staat bijna niets zien van de buitenkant.
Vier ramen dus maar worden er waarschijnlijk 2 of meerdere kleinere raampjes bedenk ik me net. De buren hebben een kleine tuin en scheelt een hoop licht, ook voor in hun aanbouw waar ze regelmatig zitten, en ons zwembad staat in dat gedeelte en kunnen gewoon skinny dippen...als we dat zouden willen Zo'n hek zou ik niet doen, waar is je privacy dan en met begroeiing zit je weer met onderhoud en houdt ook licht tegen. Zou er echt heel goed over nadenken voordat je ergens mee instemt.