Gesprek buren wegens schutting

Discussie in 'De lounge' gestart door Leni88, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Maar wat is nu je reden om het te doen?
    Om je buren tevreden te stellen, omdat de buurt zo hartelijk is? Dat is niet een goede basis voor een keuze hoor..helemaal niet met dit soort buren..

2. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Aan welke kant van het huis ligt de tuin eigenlijk? Noord, oost, zuid of west maakt natuurlijk een groot verschil.
    Ik zou persoonlijk, na het lezen van je verdere posts echt absoluut niet meewerken aan hun verzoek. Dan maar geen goede band met de buren.
    Ik krijg eerlijk gezegd de kriebels van die mensen. En ik kén ze niet eens...

3. kleinemuis80

kleinemuis80 Bekend lid

21 aug 2015
    696
    32
    28
    Elke herfst en winter gaat de zon uit de tuin bij ons.. Elke voorjaar komt de zon steeds meer in de tuin. Dat is bij ons de teken dat het mooie weer er weer aan komt.. Dus hun hebben echt wel zon wanneer het lekker weer is om in de tuin te zitten. Ja nu niet misschien maar die komt ook niet met een paar lichtdoorlatende schuttingen.. Ik ben bang dat er eind van deze zomer of herfst een topic staat omdat je gek word van de opdringerige buren..

4. Deliana

Deliana Niet meer actief

Zo hoog is de schutting toch nu ook weer niet.... Ik kan me niet voorstellen dat hij werkelijk waar zo veel licht tegen uit de tuin kan houden. Dat is max 1,5 meter en dan kunnen ze mooi aan de andere kan van de tuin gaan zitten. Gemiddelde Nederlander zit met dezelfde situatie in de tuin.....

Na het lezen van je andere berichten zou ik het echt absoluut niet doen. Ze zijn al zo opdringerig, wanneer je nu toe gaat geven, verzinnen ze volgende keer weer iets anders en de keer daarop weer ..... en zo gaan ze constant over jullie grenzen heen.

Jullie hebben het huis 1 jaar geleden MET schutting en privacy gekocht.

5. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Onze schutting is omgewaaid, vorige storm. En ik mis hem dagelijks. Ik heb een heerlijke buurvrouw, kunnen goed over en weer, maar die schutting komt echt asap weer terug.
    Ik houd van m'n privacy, die er in een rijtjeshuizen-wijk toch al niet is. Dus dat beetje wil ik graag zo houden.

Pech voor je buren.. ik zou echt niet instemmen met een andere schutting als ik tevree was met hoe het nu is

6. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

14 aug 2006
    594
    0
    16
    Wij hebben afgelopen zomer de schuttingen vervangen. Wij hebben er bewust voor gekozen om de kosten niet met de beide buren te delen. Mochten wij op gegeven moment een nieuwe schutting willen plaatsen, dan zijn wij op deze manier ook niet afhankelijk van wat de buren willen aangezien het officieel ons eigendom is. De ene buren hebben het trouwens wel aangeboden (zij hebben een koopwoning) en de andere buren hebben niks van zich laten horen (zij hebben een huurwoning).

7. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.818
    802
    113
    Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om die schutting te verwijderen, als ik zo de rest van je posts lees. Jullie zijn tevreden met de situatie zoals deze nu is, dan zou ik het zeker zo laten. Het klinkt alsof de buren juist een goede erfafscheiding nodig hebben omdat ze er anders te pas en te onpas overheen zullen gaan (letterlijk of figuurlijk).

Ik bedenk me maar zo ineens dat dat misschien wel de reden is dat de vorige bewoners vlak voor verkoop nog zo'n duidelijke schutting hebben neergezet :p (en het verhaal van weinig zon in de tuin, dat heeft zowat ieder rijtjeshuis in de winter, dus dat lijkt me echt geen argument. Bovendien, als de vorige bewoners er nog hadden gewoond was er ook niets aangepast).

8. born2bme

born2bme Fanatiek lid

3 aug 2015
    1.406
    287
    83
    Maar uhh hoelang weten ze al dat ze weinig zoj in de tuin hebben? Misschien zelfs al wel toen ze t huis kochten, dan hadden ze dat niet moeten doen. En nu denken ze oh nieuwe buren misschien zijn die zo gek om een open schutting of lager hek neer te zetten. Ik zou de schutting mooi laten staan, klinkt lullig maar hun probleem

9. beempie

beempie Actief lid

5 mrt 2015
    307
    1
    18
    Noord Nederland
    Sorry hoor ik zou helemaal de kriebels krijgen als ik hun verzoek hoor. Nog even en ze vragen je ook nog om je huissleutel. Ik zou het nieteens meer in overweging nemen. Helemaal aangezien je aangeeft dat het grootste probleem het stenen muurtje is. Laat jezelf niet in een hoek drukken door dit type mensen. Daar ga je spijt van krijgen ben ik bang.....

10. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.566
    2.031
    113
    Ik heb er even een paar stukjes uitgehaald.
    Jullie zijn er vorig jaar komen wonen en de vorige bewoners hebben de schutting op eigen groen geplaatst. Dit dus ws zonder medeweten van de buren. Toen wilden ze het ws al niet hebben.

Nu jullie er wonen proberen ze het gelijk te veranderen. Ook die deur naar de zolder (wtf???, beetje vreemd).
    Ik krijg hier op zijn zachts gezegd een beetje kriebels van...

Jij geeft al aan dat jullie geen nieuwe schutting willen en het liefst deze willen laten staan.
    Ik zou dat ook echt doen. Ik ben bang dat je ontzettend spijt krijgt als je mee zou gaan in de wensen van je buren...

Weet je ook waarom die schutting zo is geplaatst?

Als ik de foto bekijk, zie ik niks geks. Ik zou het zo laten, ziet er goed uit. Al is het alleen maar voor jullie eigen privacy en de veiligheid van jullie kindjes.

Succes

11. Manque

Manque Niet meer actief

Ook ik zou niets veranderen aan de huidige situatie. Ik denk ook niet dat het je per se ontsiert als je bij je standpunt blijft. Je kunt zeggen dat je heel erg tevreden bent met hoe het nu is.

Je hebt een prachtige schutting en een prachtige tuin, laat dat gewoon zo. En dan die zolderdeur.... Jeetje, hoe brutaal dat je dat gevraagd is! Wees heel duidelijk, laat geen ruimte voor interpretatie. Deze mensen lijken dat nodig te hebben.

12. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Als jullie het niet willen is het antwoord nee. En dat hek wat zij willen biedt jullie absoluut geen privacy. Hier ga je spijt van krijgen als ik het zo lees.

13. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161

Helemaal dit!!

Hier in Engeland zijn al die kleine k** schuttingen echt heel klein en ik kan echt bij iedereen de tuin in kijken en heb het gevoel andersom ook.. In de zomer kan ik dan gewoon niet relaxen in mijn tuin zonder dat ik in de openbare speeltuin zit!

14. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

Als ik zo naar de tuin kijk gaan andere schuttingsdelen ook niet echt werken.
    Een hoop gedoe voor niks, verderop in hun tuin zal nog wel wat lichtval zijn dan gaan ze met hun stoeltjes toch tegen de andere schutting zitten? Ik heb sowieso amper licht in mijn tuin alleen sochtens, wij zitten allemaal op bankjes voor het huis😉
    Ik zou naar een tuin centrum gaan met de foto.van jouw schutting misschien ook nog foto van bovenaf en vragen of hun enig nut zien in het veranderen van schutting of het de buren iets opleverd.
    Mochten hun ook aangeven dat het geen nut heeft kan je in het gesprek met de buren laten zien dat je je er tenminste in hebt verdiept.

15. Deliana

Deliana Niet meer actief

De buren gaan er helemaal niets mee winnen qua licht.... Je gaat er echt spijt van krijgen als jullie je nu laten overhalen.

In eerste instantie komen er misschien open delen van 1,80, maar na een half jaar realiseren ze zich vast dat het te hoog is en dan gaat de zaag erin tot 1 mtr (het is tenslotte HUN schutting). Dan gaan jullie de oude schutting weer plaatsen en dan is de band met de buren helemaal verpest.

Wellicht is het een idee om de vorige bewoners een mailtje te sturen om advies te vragen? Ze hebben de schutting vast niet voor niets geplaatst :D

Daarnaast kan je een tuinman laten langskomen, die kan de buren waarschijnlijk wel overtuigen van het feit dat het verspilde moeite is om iets anders te plaatsen. Die opengewerkte delen gaan echt geen extra licht in de tuin/woonkamer geven.... Misschien heeft de tuinman wel andere tips voor ze.

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hoe vaker ik hier over denk hoe harder ik zou willen schreeuwen: 'doe het niet!'
    De buren willen licht in hun tuin. Als je rasters plaatst is jullie privacy weg, hoe je het ook draait.
    Zij zullen bij goed weer in het verlengde van die open stukken gaan zitten, want anders zitten ze nog in de schaduw. Kijken ze dus zo bij je binnen.
    Ga je beplanting tegen de rasters zetten, dan valt het licht weer weg. En hebben ze nog niet wat ze willen.
    Veel gedoe voor niets dus.

Jullie staan in je volste recht. Je hebt recht op een erfafscheiding tot 2 meter. Het is jullie schutting, op jullie grond. Pas er mee op om dat 'voordeel' op hun in te leveren. Laat je hun de nieiwe schutting betalen en plaatsen, dan wordt het hun erfafscheiding en kunnen ze er mee doen en laten wat ze willen. Hebben jullie het nakijken.
    Je zegt zelf geen andere schutting te willen, dus waarom uberhaupt weer in gesprek? Zo laat je hen hoop houden en blijft er een opening om er steeds weer over te beginnen.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #117 SushiLover123, 15 jan 2016
    Laatst bewerkt: 15 jan 2016
    Dit wisten zij toen zij het huis kochten.

Duidelijk dat het alleen hun wens is. Dit vind ik het sterkste argument om niet mee te betalen.
    Dit zou ik als argument achterwege laten in het gesprek. ;)
    Hier ben ik het mee eens.
    Leg hier de focus op. Je kunt ook voorstellen om de kosten voor het te verwijderen (bv. het materiaal inleveren bij de sloop) zelf te betalen.
    Waak er wel voor, dat die afscheiding er dan wel komt. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen afspreken dat jullie de schutting weghalen vlak voordat de nieuwe afscheiding er komt. Als het materiaal er al is.

Ik vind het sowieso een raar verzoek om een hele tussenscheiding tussen de tuinen te verwijderen en er één grote tuin van te maken. Stel dat je van de zomer lekker buiten zit met familie of vrienden. Dan zitten zij er zo goed als bij. Of als ze een feestje geven... hoe voorkom je dat de gasten dan ook door jullie tuin gaan lopen? Of kinderen, die op bezoek zijn? Andersom ook. Goed om te horen dat de buren wel een hek of zo er tussen willen hebben én dat er al een muur staat.

Dat verzoek over jullie zolder vind ik erg vreemd...

Het is trouwens een goed idee om alles op papier te zetten.

Verder eigenlijk wel eens met merah.

18. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Phoe, nu ik gelezen heb over de deur op zolder denk ik dat je heel goed na moet denken voor je iets toezegt.
    Wat een rare vraag trouwens. Ik moet er niet aan denken dat mijn zolder in bezit genomen zal worden door de tieners van de buren. Het trapgat moet je dan dicht gaan maken en het gaat geheid (geluids)overlast geven.

Bedenk goed dat als de buren de afscheiding betalen jullie weinig inspraak zullen hebben. En als ze dan na verloop van tijd hem weghalen zit je alsnog met een open tuin.
    Ga jij jouw schuttingdelen bewaren? Misschien een poosje en dan doe je ze weg en heb niets meer om af te dichten en moet je alsnog kosten gaan maken.

Als je zulke roosters in je schutting wel ziet zitten zou ik ze denk ik toch maar zelf kopen en plaatsen. Dan hou je tenminste wel de zeggenschap over je schutting.

Heel veel succes met een goede oplossing zoeken.

19. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Niet een heel constuctieve reactie, maar:

Moewhaha ik zou ze echt recht in hun gezicht uitlachen als ze met dat zolderverhaal bij mij kwamen. Wat een grap :D

Schutting zou ik dan ook lekker laten staan zoals hijnis en voor de vorm naar het gesprek luisteren.

Als ze zoveel extra wensen hebben, verhuizen ze maar.

20. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Oh jee.. Na je toevoeging zou ik echt geen duimbreed toegeven! Je geeft een vinger en waarschijnlijk willen ze dan een hele hand.. Schat ik zo in. En als je geen rechtsbijstand hebt die misschien afsluiten? Want ik hoop dat het niet vervelend wordt. Houd voet bij stuk he, je doet niks illegaals ofzo!

Deel Deze Pagina